Jump to content
Nielsen

"Rejsekort personligt" uden dansk folkeregisteradresse?

Recommended Posts

Halløjsa. Er der nogen der har erfaringer med at få udleveret et "Rejsekort personligt" til brug i de offentlige transportmidler i DK? Med forvarslet om at salget af klippekortene snart stopper, tog jeg i dag forbi billetsalget på København H. for at anskaffe mig et rejsekort. Men det viste sig at jeg ikke kunne få et udleveret, med den begrundelse at jeg ikke har folkeregisteradresse i Danmark. Ekspedienten udleverede en ansøgningsformular med betingelserne til mig og opfordrede mig til at læse den igennem. I den står der bl.a. "Brug navn og adresse som registreret i CPR - ellers må vi ikke udstede dit rejsekort". Dernæst blev jeg på kryptisk vis anbefalet at bestille et via hjemmesiden i stedet, men det ændrer jo ikke på kravet om at jeg skal bo i DK. Når man bestiller et kort på nettet skal man angive en leveringsadresse i Danmark. Jeg kunne naturligvis vælge at få det sendt til venner eller familie, men så bryder jeg jo deres betingelser. Er der nogen af jer der har et "Rejsekort personligt"? Hvordan har I anskaffet det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

årrrrr - hvorfor skal man altid prøve på at opfinde den dybe tallerken i Danmark. DSB er jo et molbo-historie selskab De kunne jo bare have kopieret det skånske jojo-kort eller det engelske Oyster card.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bare se hvor surt det danske öresundstog personale reagerer på JoJo kort hvor gyldigheden ikke er synlig nok fordi "du har foldet det forkert" i stedet for at have sammenkørt med det svenske system fra starten af.. Næææh de bruger kuglepen! :D Alt er jo så´n cirka 15 - 20 år bagud, se på rejsekorts systemet!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på Københavns Hovedbanegård, på billetsalget der, anskaffet mig et rejsekort (uden billede) oprettet i mit navn og svenske adresse. De udbad sig en dansk adresse (det var et krav), og så fik de min arbejdsadresse. De tog kopi af kørekort og sygesikringskort. Jeg "ladede" kortet med et par hundrede kroner, og har nu en erstatning for klippekortet. Jeg kan så logge på deres hjemmeside og se mine rejser. Mvh fru Jensen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan jo altid benytte DSB's klippekort mobil app: http://www.dsb.dk/s-tog/produkter/sms-billetter/ - den kræver ikke nogen dansk adresse.
Men det forudsætter vist, at man har et dansk telefonnummer til sin smartpjone, for der fungerer vist ikke med et svensk nummer. Desuden opnår man jo heller ikke samme rabat som ved brug af rejsekortet ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men det forudsætter vist' date=' at man har et dansk telefonnummer til sin smartpjone, for der fungerer vist ikke med et svensk nummer. Desuden opnår man jo heller ikke samme rabat som ved brug af rejsekortet ...[/quote'] Et 2-zone klip kort koster via app'en DKK 150 (man får 20 1-zone klip, så det er muligt at købe ulige antal zoner) - og det er same pris som hvad et pap klippekort koster i dag. Den rabat du vil kunne få med rejsekort, er nok ikke så aktuel i det københavnske (læs: ikke tilstede) - hvor også den omtalte app kun virker. Rejsekortet er heller ikke hel fejlfri - endnu - og jeg skal ikke selv have et - det nægter jeg, så længe "kvaliteten" ikke er bedre, og med hensyn til en given rabat, så er det mest udbredt, når man skal rejse langt gennem alle mulige og mærkelige zone aftaler (med eller uden skjulte rabatter). Med hensyn til udenlandsk telefon nummer, så er det vist rigtigt nok - men der nok en del som har deres daglige gang i det danske som også har en dansk mobil, og for dem er det et udmærket alternativ til pap klippekortet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input! Jeg tror at jeg vil prøve at bestille det på nettet, med min arbejdsadresse som leveringsadresse, og så se hvad der sker. Jeg har også skrevet til Rejsekortes kundeservice, for at høre dem om de ikke har glemt grænsegængerne. Jeg skal nok melde tilbage hvordan det ender og kan evt. poste deres svar her, hvis det har interesse og hvis de altså sender mig et svar.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man bestiller via www.rejsekortet.dk er der en særlig blanket R225' date= som skal udfyldes, hvis man bor i udlandet. Så burde det da fungere også med en svensk adresse.https://www.rejsekort.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar.aspx Her er linket til blanketten: DSB-R201-Bestilling-voksen.pdf

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var forbi Hovedbanegården, og da jeg sagde at jeg boede i Sverige, sagde DSB manden at Så kan vi ikke hjælpe dig. Han var helt rundt på gulvet da jeg henviste ham til de blanketter, som står beskrevet øverst Men jeg kan ikke se forskelpå rejsekort personligt og på anonymt Så tager chancen og køber anonymt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg var forbi Hovedbanegården, og da jeg sagde at jeg boede i Sverige, sagde DSB manden at Så kan vi ikke hjælpe dig. Han var helt rundt på gulvet da jeg henviste ham til de blanketter, som står beskrevet øverst Men jeg kan ikke se forskelpå rejsekort personligt og på anonymt Så tager chancen og køber anonymt
Du kan her se hvad foreskellen er: https://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/sammenlign-rejsekort.aspx

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo rent til grin http://www.b.dk/nationalt/er-du-kvik-nok-til-at-have-et-rejsekort?page=1#comments Hvis man glemmer at checke ud med rejsekortet bliver man straffet ved at der trækkes 50 kr. for rejsen. Men kortet er jo landsdækkende, så hvis man skal med tog til Nordjylland fra København er der et rimeligt stort incitament til, at man lige "kommer til" at glemme at checke ud, så man bliver bonet 50kr i straf i stedet for at betale den fulde billetpris på adskillige hundrede kroner. Det har DSB så "sikret" sig imod ved at ens kort bliver lukket, hvis man glemmer at checke ud 3 gange - det er jo ikke videre rart for normale pendlere, der er lidt glemsomme. Men for dem som rejser langt en gang imellem: man kan købe et anonymt rejsekort for 80 kr.....................

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke smart, men rigtig mange ting i DK er jo bygget op på tillid. Man kan jo også køre med s-tog hver dag uden at betale og smutte ud af døren hvis der er en kontrollør der dukker op. Og med klippekortene på app, kan man jo bare klippe en 1 zone for at komme ind i bussen og så klippe mere hvis der skulle komme kontrollør. Og sådan er der jo så mange ting man kan snyde med. Kørselsfradrag, private renteudgifter osv osv. Så tilliden er vigtig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er kun linket til R201 skema. Bor man i udlandet skal man også bruge R225 skemaet. Findes det nogen steder online eller SKAL man kontakte Rejsekortet for at få det?
Jeg svarer lige på mit eget spørgsmål. Det er tilsyneladende ikke muligt at downloade det på rejsekortet.dk men det kan fås her: http://www.nellemose.dk/rejsekortet.htm Tak Google :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din henvendelse af 05-06-2013. Jeg beklager det sene svar. Du kan ikke købe et rejsekort online, hvis du en ikke-dansk adresse. I stedet skal du udfylde et skema, som du selv kan printe på rejsekort.dk. Du finder skemaet ved at påbegynde dit købsflow og vælge den ønskede kunde- og korttype. Herefter skal du vælge "køb uden betalingskort", og klikke på "Skemaet finder du her"-linket i bemærk boksen øverst på bestillingsiden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for din henvendelse af 05-06-2013. Jeg beklager det sene svar. Du kan ikke købe et rejsekort online, hvis du en ikke-dansk adresse. I stedet skal du udfylde et skema, som du selv kan printe på rejsekort.dk. Du finder skemaet ved at påbegynde dit købsflow og vælge den ønskede kunde- og korttype. Herefter skal du vælge "køb uden betalingskort", og klikke på "Skemaet finder du her"-linket i bemærk boksen øverst på bestillingsiden.
Og det er det samme svar som står skrevet i deres hjælpe tekster på sitet (som jeg også har skrevet i et tidligere indlæg) - og de nævner intet om nogen anden blanket (R225)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for din henvendelse af 05-06-2013. Jeg beklager det sene svar. Du kan ikke købe et rejsekort online, hvis du en ikke-dansk adresse. I stedet skal du udfylde et skema, som du selv kan printe på rejsekort.dk. Du finder skemaet ved at påbegynde dit købsflow og vælge den ønskede kunde- og korttype. Herefter skal du vælge "køb uden betalingskort", og klikke på "Skemaet finder du her"-linket i bemærk boksen øverst på bestillingsiden.
Det link der kommer i "købsflowet" er til skema R201. Man skal også bruge skema R225. Det ser jeg ikke noget link til nogen steder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og det er det samme svar som står skrevet i deres hjælpe tekster på sitet (som jeg også har skrevet i et tidligere indlæg) - og de nævner intet om nogen anden blanket (R225)
Henvisningen til skema R225 står øverst i selve skema R201. "Skema til bestilling af rejsekort personligt/flex til person over 18 år. Hvis du er ny kunde, og bor i udlandet eller ikke har CPR-nr. skal du også udfylde skema R225. Kontakt kundecenter for at få skema tilsendt." Så bor man i Sverige skal man bruge begge skemaer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...