Jump to content
larscph

Harddiske som virker i en NAS

Recommended Posts

Nu har jeg for tredie gang på 9 måneder skiftet en harddisk i min NAS som er stået af :mad: Er der nogen anbefalinger til diske som faktisk kan holde til at sidde i sådan en igennem længere tid. Jeg har lidt blandet i den efterhånden, nu her var det en Seagate Barracuda LP Green som var stået af. Sidst var den en WD Caviar Green. Og før den en Samsung-noget. Længe leve RAID og automatisk recovery men det ville dog være smart med noget som kan holde. Ingen diskene er > 3 år gamle. Findes der noget som rent faktisk *holder*?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Havde problemet med samme disk gik hver anden måned. Fejlmeldte til Synologi. de var online fra HongKong. Kabelfejl, men efter garantien. nye kabler fremsend per konduite blot med postcost. Synology RULES :thumbup: De har tilsyneladende et tilbagevendende problem med sata harddisk-kablerne på visse modeller :( Så gamle fejlede kunne genbruges. Synology RULES

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tre gange på 9 måneder lyder meget højt. Hvad er det for en NAS? Står din NAS et varmt sted? Er den belastet konstant døgnet rundt? Synology NAS har en power save mode, der spinner diskene ned, når de ikke er i brug. Den seneste 4-disk Synology NAS jeg samlede med RAID 5 har kørt omkring 2-3 år nu. Den har 4 styks WD20EARS (western Digital) i sig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre ikke det er kablerne :-/ I øvrigt klart thumbs-up til Synology's service, den ene af de to blæsere i min stod af - jeg havde lidt bøvl med at finde nogen som solgte en spare, så de sendte mig en spare også bare mod at jeg betalte porto. Rigtig fin service for en dims som er langt over garanti. Det er en Synology DS 409+ fuldt bestykket med 4 diske. Den står i et rum som godt kan blive smålunt - lige nu ser temperaturen ud som herunder. Diske er sat til spin-down efter 1 times inaktivitet. Det kan godt være temperaturen er til den høje side, jeg ved faktisk ikke hvad derer "normalt" i sådan en. Den er ikke belastet konstant, bliver primært brugt som storage fra vores computere herhjemme og så som fil-server for TV'ets mediecomputer. [ATTACH]4600[/ATTACH] [ATTACH]4599[/ATTACH] [ATTACH]4601[/ATTACH]

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun haft problemer med 3 WD20EADS, hvor jeg fik byttet 2 på garantien til WD20EARX diske (var for nærrig til at sende den sidste til tyskland for ombytning). Jeg køber kun diske som er listet på kompatibilitetslisten, og som ikke har nogen bemærkninger. Foretrækker Seagate diske, har nogen ST2000DL003 og ST4000DM000 som jeg endnu ikke har haft nogen problemer med. ST4000 diskene er dog ikke mere end 2-3 mdr gamle, så dem kan jeg ikke svare på holdbarheden af. http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&tab=search_by_products&hd_select_bay=3&hd_select_ds=DS409%2B#30 Mine diske bliver dog ikke umiddelbart så varme som dine.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lars: Observationer. Hvis dine temperaturer er i den høje ende, som det ser ud til, så kan det snildt være bidragende til dine fejlende diske - især når du lader dem lave spin-down efter 60 minutters inaktivitet. Tænk på, at de går fra standby-temp til driftstemp og tilbage igen ofte - og det er et klassisk termisk helvede, når diske bliver bedt om at arbejde sådan. Især hvis 60 grader er ambient temp i NAS'en. De mekaniske diske jeg stadig har tilbage, og bruger til daglig, spinner fra jeg starter kassen og til jeg slukker den igen. Ingen strømstyring omkring spinup/down. De står så heller ikke i en sauna som dine ;) Og ja - nogle diske ér bare mere følsomme overfor dette. Men kan se du blander godt ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg prøver at slå spin down fra og ser om det ikke hjælper :) Jeg slog det til engang i et anfald af "nu skal jeg spare på strømmen" - men tvivler egentlig på hvor meget det betyder, jeg har i det mindste ikke registreret noget på elregningen.... Den står bestemt ikke det køligste sted i huset, men til gengæld ved siden af telefonstik/internet modem og router. Så det er ikke HELT oplagt at flytte den for så havde jeg nok gjort det. De 58 grader er ambient i NAS'en - og ja det er nemlig ikke specielt koldt :) Gio nu du fremhæver mekaniske diske, det ville sikkert være mere stabilt med SSD, jeg syntes bare prisen er lige vel høj til at sætte det i min NAS :) Men i de øvrigte computere så er det SSD der gælder, der er ingen vej tilbage når man først har prøvet det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig omkring SSD! :-) Men de er ikke til at betale, endnu, i de 'sjove' størrelser, desværre. Men det går den rigtige vej. Mine systemdiske er alle SSD - og storage fortsat mekanisk. Tapatalk @ iPhone

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror jeg prøver at slå spin down fra og ser om det ikke hjælper :) Jeg slog det til engang i et anfald af "nu skal jeg spare på strømmen" - men tvivler egentlig på hvor meget det betyder, jeg har i det mindste ikke registreret noget på elregningen.... Den står bestemt ikke det køligste sted i huset, men til gengæld ved siden af telefonstik/internet modem og router. Så det er ikke HELT oplagt at flytte den for så havde jeg nok gjort det. De 58 grader er ambient i NAS'en - og ja det er nemlig ikke specielt koldt :) Gio nu du fremhæver mekaniske diske, det ville sikkert være mere stabilt med SSD, jeg syntes bare prisen er lige vel høj til at sætte det i min NAS :) Men i de øvrigte computere så er det SSD der gælder, der er ingen vej tilbage når man først har prøvet det.
Andre her har kommenteret noget af det samme men her er mine bud: 1) Det ser varmt ud. I mit lille pålkædningsrum, som jeg bruger som serverrum, hvor jeg ikke har nogen egentligt køling (kun udsugning i loftet), men en iSCSI boks, server med ESX, teleudstyr, WIFI acceespoint of div. strømforsyninger, melder min mest varme disk 38 graders celsius. Jeg synes der er varmt i rummet. Vil mene, at du har et problem med at aflede varmen. 2) Grønne diske... det er altså ikke min kop te - og slet ikke i en NAS. Køb diske på komp.listen for din NAS-boks, alternativt WD's røde diske til brug i netop NAS. Slå al spin down fra. 3) SSD diske i en NAS er ikke smart med mindre diskene og NASboksen er bygget til det. Man kan bruge SSD som cache disk, men ikke som en del af et RAID. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Langt de fleste diske er vist ratet til 0-60 grader "operating temperature" - så det burde faktisk være OK selv om det da klart er godt lunt. Og SMART siger en max på 53 grader på den disk som har det varmest. Det med de grønne diske - burde de ikke udvikle MINDRE varme i og med at de bruger mindre strøm? Men ja, jeg kunne prøve nogen af de røde næste gang en af dem står af - hvis de holder bedre så er det vel nok merprisen værd. Til gengæld kunne jeg ikke i praksis finde på at sætte SSD i min nas, ikke mindst fordi prisen er alt, alt for høj til det formål!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg faldt over den her http://storagemojo.com/2007/02/19/googles-disk-failure-experience/ Så ja der en sammenhæng mellem temperatur og levetid - specielt når disken fylder 3 år(!) ser det ud til. Jeg syntes dog stadig at jeg har været noget hårdere ramt end Google statistik antyder!
Tak for linket - interessant læsning. Jeg synes nu mest at artiklen fortæller os, at temperatur _ikke_ har så meget at sige - med mindre den er høj (og disken er mere end tre år) Det undrer mig nu at en disk med temperaturen "15, 30" fejler oftere end en disk med temperaturen "30, 35"... og for diske under tre år, der fejler 10, 30 oftere end samtlige andre. ??? hm... Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det med de grønne diske - burde de ikke udvikle MINDRE varme i og med at de bruger mindre strøm? Men ja, jeg kunne prøve nogen af de røde næste gang en af dem står af - hvis de holder bedre så er det vel nok merprisen værd.
Visse grønne diske har haft haft problemer med at overleve i en NAS. De kan simpelt hen ikke klare det med at spinne op og ned i hastighed. Tror at en disk har bedst ved at stå og køre med samme hastighed hele tiden. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er en interessant undersøgelse - og jeg manglede lidt i min sætning nok - for min konklusion er den samme som din. De diske som er stået af i min har i øvrigt været under 2 år! Nu satser jeg på at det gør noget godt bare at holde dem kørende i stedet for spin op/ned.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Visse grønne diske har haft haft problemer med at overleve i en NAS. De kan simpelt hen ikke klare det med at spinne op og ned i hastighed. Vh, Lars.
Nu når jeg tænker efter var det vist nok de modeller, der parkerer skrivehovedet hver gang de ændrer spinhastighed, som ofte fejlede. Anyway... jeg undgår dem. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en DS211J og jeg synes ikke jeg kan finde temperaturer i min software. Er der nogen måder man kan tweake sin software til at vise disk temperaturer?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Harddiske som virker i en NAS 4asyhaju.jpg Kører DSM 4.1-2661 Der er ingen temp angivelser EDIT: slog over på Desktop edition. Der fik jeg temp angivelser. 45°/49° Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
4asyhaju.jpg Kører DSM 4.1-2661 Der er ingen temp angivelser EDIT: slog over på Desktop edition. Der fik jeg temp angivelser. 45°/49° Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Det var godt nok varmt. Min WD Red og WD Green ligger på hhv. 30 og 36 grader.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Tager lige en rigtig gammel tråd op, i håb om at der stadig er nogle Synology ejere tilstede.

Jeg har en DS411j der indtil i går kørte RAID5 med 3 diske, hvoraf den ene stod af. Er det bare at købe en ny og udskifte? Eller skal man gøre noget mere aktivt for at der ikke skal gå nogle data tabt?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Med raid5 er det bare at skifte den defekte disk uden data-tab. Men hvis en mere står af inden, så er du på den. Disken skal naturligvis være mindst samme størrelse, som de oprindelige 3. NAS'en vil selv formatere diske og replikere data.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...