Jump to content
zabel

Tog-trafik "siden sidst"

Recommended Posts

Er der stadig pendlere der benytter toget? Om jeg fatter at nogen orker det skodtog. Jeg kører meget sjældent med toget, men hver gang ramler jeg ind i en 30 min forsinkelse... Den seneste var med cykel fra kastrup, så lige med en dummebøde på 43 kr oven i hatten. Toget var 8 min forsinket, annonceret til 4 min forsinket. Lige efter tunnellen mod sverige står manden for enden af pølsen på bremsen. Toget stopper brat og der holder vi så i 15 min. Så er der lidt stop and go alt sammen pga nogle sporskifteproblemer på lernacken... Jeg var ret busted oven på en lang cykeltur, og havde også en lille tur helt hjem fra hyllie, og begik den fejl at regne med punktlighed, så jeg ikke gik helt kold inden jeg skulle på carbonhesten igen. Big mistake. Forrige gang var om natten da jeg skulle hjem fra en ferie i påsken fra lufthavnen. Toget var tilpas meget forsinket så jeg ikke nåede mit pågatog. Så der fik jeg da lige forlænget ferien med en time på hyllie kl lort. Nå men der var lige lidt frustrationer der skulle ud. Håber ikke jeg forarger nogen. For ca tre år siden opgav jeg at bruge toget som pendler og hver gang jeg en sjælden gang vover mig ud i det, bekræfter det mig bare i at min store benzinsluger skal luftes hver morgen mod jobbet. Det brede smil, god udsigt, og meget sjældent problemer med kø whatever. Til jer med toget, pøj pøj med det, min tid er mere værd, og jeg ville seriøst blive syg af raseri hvis jeg hver dag skulle sidde, undskyld stå, i pølsen fra helvede...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at det langt fra er hver dag at togene er forsinkede så det er uheldigt hvis det lige er sket de sidste to gange du har været med. Efter CityTunneln åbnede for snart 3 år siden kører togene bedre end de nogensinde har gjort. Men dermed slet ikke sagt at det kører godt nok! Hvis man pendler med toget til dagligt skal man nok regne med 1-3 store forsinkelser om måneden på 30-90 min + de løse 5 minutter her, 10 minutter der. På en måned løber det op i rigtigt meget. Efter 5 års pendling med toget har jeg for nyligt købt bil og har nu droppet toget. Det er satme dyrt men min tid er også værdifuld. Jeg har ikke fortrudt det endnu...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu også skippet toget til fordel for bil. Men hovedårsagen er nok at arbejdet flyttede ud til Flintholm i stedet for at være tæt på Hovedbanen. Kører man bare en halv time senere end myldretiden i hver ende, tager bilturen kun 45-50 minutter. Med cykel og tog tager det i bedste fald 1 time og 10 minutter - dertil kommer diverse forsinkelser og lidt ekstra tid pga. uheldig timing ved skifte mellem Øresundstog og metro. For en uges tid siden havde jeg et par dage uden bil, så der tog jeg toget - havde helt glemt hvor dårligt der er sørget for temperaturstyring i tog og metro her om sommeren - især i metroen. Derudover kan det være et helvede at komme på et Øresundstog i lufthavnen, når noget for 117. gang er gået galt med materiellet, og der kun dukker et enkelt togsæt op. En bonus ved at tage bil i stedet for tog, som jeg først for alvor har opdaget nu, er at antallet af sygedage på arbejdet er faldet markant - simpelthen fordi man ikke bliver smittet med alt muligt møg i et tætpakket Øresundstog. Er det ikke arbejdsgivers problem med sygedagene er der nogen som vil spørge? I teorien jo - men i næsten alle jobs trækker det ned i karrieremuligheder og evt. også i lønforhandlinger, hvis man er upålidelig - og det bliver man af at køre med Øresundstoget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Øresundtogene har fungeret udmærket siden DSB First blev smidt på porten, i hvert tilfælde for mit vedkommende mellem København H og Hyllie. På det sidste har der været nogle dage med togstop og forsinkelser - men, lur mig om det ikke har bare en lille smule at gøre med utilfredse DSB-folk fra DSB Øresund, der sætter sig på tværs på grund af intern uro. Siden det faglige møde for nogle uger siden er togdriften blevet en anelse mere uforudsigelig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En bonus ved at tage bil i stedet for tog, som jeg først for alvor har opdaget nu, er at antallet af sygedage på arbejdet er faldet markant - simpelthen fordi man ikke bliver smittet med alt muligt møg i et tætpakket Øresundstog. Er det ikke arbejdsgivers problem med sygedagene er der nogen som vil spørge? I teorien jo - men i næsten alle jobs trækker det ned i karrieremuligheder og evt. også i lønforhandlinger, hvis man er upålidelig - og det bliver man af at køre med Øresundstoget.
Hvis det du siger der passer, må det jo nærmest være verdens bedste argument for bilen. Jeg synes du skal skrive det til Top Gear redaktionen :D Sorry, tilbage til subjekt.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det du siger der passer' date=' må det jo nærmest være verdens bedste argument for bilen. Jeg synes du skal skrive det til Top Gear redaktionen :D[/quote'] Selvfølgelig passer det da! Offentlig/kollektiv transport er en af de allerbedste måder at udsætte sig for alverdens former for smitte fra syge med-kollektivister....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I det hele taget er det jo farligt at bevæge sig uden for sin egen dør. Det er farligt at gå på arbejde, hvor smittekilder spredes, når man møder halvsyge kolleger, kunder og andre. Og det er såmænd også farligt at blive hjemme, for de fleste personskader sker jo faktisk hjemme i køkkenet. Så uanset hvordan man ser på det, så er livet farligt :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i. Men i en bus/tog - nok specielt om vinteren hvor folk med snotnæser, influenza osv rører ved håndtag, sæder osv ER risikoen for smitte altså markant større end når jeg transporterer mig i min bil. Ved at undlade at tage toget undlader jeg også at påtage mig dén yderligere risiko. Det fjerner selvfølgelig ikke muligheden for at blive smittet på arbejdet, i ICA, af ungerne i Dagis, osv. Når det så er sagt - så syntes jeg faktisk folk hvor jeg arbejder i det store hele er ganske gode til at blive hjemme og arbejde i stedet for at komme på kontoret og hoste rundt når de er syge. De personskader du taler om hjemme er vist af en helt anden og mere alvorlig kaliber end dem man pådrager sig ved at tage toget :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det du siger der passer, må det jo nærmest være verdens bedste argument for bilen. Jeg synes du skal skrive det til Top Gear redaktionen :D
Det kommer selvfølgelig an på ens immunforsvar, hvor meget det påvirker. Mit er medicinsk bevist ekstra svagt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er der stadig pendlere der benytter toget? Om jeg fatter at nogen orker det skodtog. Jeg kører meget sjældent med toget, men hver gang ramler jeg ind i en 30 min forsinkelse... Den seneste var med cykel fra kastrup, så lige med en dummebøde på 43 kr oven i hatten. Toget var 8 min forsinket, annonceret til 4 min forsinket. Lige efter tunnellen mod sverige står manden for enden af pølsen på bremsen. Toget stopper brat og der holder vi så i 15 min. Så er der lidt stop and go alt sammen pga nogle sporskifteproblemer på lernacken... Jeg var ret busted oven på en lang cykeltur, og havde også en lille tur helt hjem fra hyllie, og begik den fejl at regne med punktlighed, så jeg ikke gik helt kold inden jeg skulle på carbonhesten igen. Big mistake. Forrige gang var om natten da jeg skulle hjem fra en ferie i påsken fra lufthavnen. Toget var tilpas meget forsinket så jeg ikke nåede mit pågatog. Så der fik jeg da lige forlænget ferien med en time på hyllie kl lort. Nå men der var lige lidt frustrationer der skulle ud. Håber ikke jeg forarger nogen. For ca tre år siden opgav jeg at bruge toget som pendler og hver gang jeg en sjælden gang vover mig ud i det, bekræfter det mig bare i at min store benzinsluger skal luftes hver morgen mod jobbet. Det brede smil, god udsigt, og meget sjældent problemer med kø whatever. Til jer med toget, pøj pøj med det, min tid er mere værd, og jeg ville seriøst blive syg af raseri hvis jeg hver dag skulle sidde, undskyld stå, i pølsen fra helvede...
Med de få gange, jeg har kørt med toget, er min opfattelse helt den samme som din. I dag skulle jeg noget på Kultorvet, og det burde faktisk være nemmere for mig at taget toget. Jeg kom 10 min. for sent til toget.... og var rigtig glad for, at toget ligeledes var forsinket, så jeg kunne lige stige ombord. Skulle jeg vente på næste tog, ville jeg komme for sent til min aftale. Min pointe er, at skal man overholde tider, skal man ikke tage det offentlige. At det så derudover er pisse ukomfortabelt, og dyrt er så en anden sag. Men selv hvis det var gratis, ville jeg nok ikke vælge tog alligevel. Vh, lars

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for en type billet, du har, hvor man kan bruge den igen dagen efter? Det er vel kun 48-timers klippekort fra DSB hvor man kan bruge billetten igen næste dag på returdelen fra DK til Sverige. Ellers gælder billetter jo kun med udrejse den dag, hvor de er købt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er det for en type billet' date=' du har, hvor man kan bruge den igen dagen efter? Det er vel kun 48-timers klippekort fra DSB hvor man kan bruge billetten igen næste dag på returdelen fra DK til Sverige. Ellers gælder billetter jo kun med udrejse den dag, hvor de er købt.[/quote'] En alm. billet fra Skanetrafiken. Men netop fordi den kun gælder 24 timer (vistnok) og der ikke var nogen billetkontrol (og dermed klip i billetten), kunne min søn få den med over broen igen i dag Ca. 95,- sparet. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Pendlet siden 2010 med toget, og kun 2 gange, har toget været forsinket, Jeg er glad for toget, meget hurtigere, og billigere fra Landskrona. Husk nu at ALLE billetter man køber(JOJO kort eller Reskort) kun er gyldige i 12 timer, og hvis de bliver overskredet, med bare 1 min, så får man en afgift!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har Pendlet siden 2010 med toget, og kun 2 gange, har toget været forsinket, Jeg er glad for toget, meget hurtigere, og billigere fra Landskrona. Husk nu at ALLE billetter man køber(JOJO kort eller Reskort) kun er gyldige i 12 timer, og hvis de bliver overskredet, med bare 1 min, så får man en afgift!
Håber du spiller lotto for du må være den heldigste mand i hele øresundsregionen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Håber du spiller lotto for du må være den heldigste mand i hele øresundsregionen.
Ja, det må det være... Her da min søn skulle tilbage fra Danmark med toget, var det 40 min. forsinket. Så sidder jeg og kigger på, hvad man kan få af erstatning: http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=32942&epslanguage=SV Printe et pdf-dokument, udfylde det, sætte porte på, poste det... Og så for 50 SEK... Det er jo til grin. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det må det være... Her da min søn skulle tilbage fra Danmark med toget, var det 40 min. forsinket. Så sidder jeg og kigger på, hvad man kan få af erstatning: http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=32942&epslanguage=SV Printe et pdf-dokument, udfylde det, sætte porte på, poste det... Og så for 50 SEK... Det er jo til grin. Vh, Lars.
Dog stadig en rejsegaranti der efter min mening er langt bedre end den danske, hvor man som pendler måske får 25 kr i erstatning på en måned (jeg har aldrig fået mere de gange jeg har fået noget). Taksterne for erstatning ved rejser med kontantbilletter er også bedre end de danske. Og i Skåne kan man rent faktisk tage en taxi efter 30 min og regne med at få erstatning, ikke som i Danmark hvor du først skal finde en eller anden DSB-medarbejder og have tilsagn.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har Pendlet siden 2010 med toget, og kun 2 gange, har toget været forsinket, Jeg er glad for toget, meget hurtigere, og billigere fra Landskrona. Husk nu at ALLE billetter man køber(JOJO kort eller Reskort) kun er gyldige i 12 timer, og hvis de bliver overskredet, med bare 1 min, så får man en afgift!
En retur billet er nu gyldig i 24 timer (tidspunktet for gyldighedens ophør står på billetten).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Dog stadig en rejsegaranti der efter min mening er langt bedre end den danske' date=' hvor man som pendler [u']måske får 25 kr i erstatning på en måned (jeg har aldrig fået mere de gange jeg har fået noget). Taksterne for erstatning ved rejser med kontantbilletter er også bedre end de danske. Og i Skåne kan man rent faktisk tage en taxi efter 30 min og regne med at få erstatning, ikke som i Danmark hvor du først skal finde en eller anden DSB-medarbejder og have tilsagn.
Fair nok. Måske skal man bare have nogle forudprintede med sig - med indtastet navn og adresse og frimærke på. Så kan man sidde og udfylde dem mens man venter i toget. Synes dog at det som minimum burde være muligt at gøre det online. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fair nok. Måske skal man bare have nogle forudprintede med sig - med indtastet navn og adresse og frimærke på. Så kan man sidde og udfylde dem mens man venter i toget. Synes dog at det som minimum burde være muligt at gøre det online. Vh, Lars.
De er faktisk ved at lave noget så man kan gøre det online. Det er derfor der står kortlæsere på de forskellige stationer som indtil nu har været ude af drift. Det er noget med at man skal scanne sit kort ved ankomst på slutdestinationen. Om man kommer til at kunne søge om rejsegaranti online for Øresundskort er dog uvist, for hvor skal man scanne sit kort i Danmark? Du kan iøvrigt aflevere rejsegaranti-blanketter på Skånetrafikkens salgskontor på Malmö C, så slipper du for porto (der er en postkasse helt omme bagved).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede tråden og smågriner lidt af min fortælling. Men det er kun fordi jeg nu et par gange igen har været nød til at benytte toget. I går kørte pågatoget ikke og bussen jeg måtte tage i stedet ramlede ind i den sindsygeste kø mon jägersro. Så det tog 2,5 time at køre chrhavn - oxie. I dag skal jeg så til dk, og minsandten om ikke øresundstoget er forsinket 30 min her kl 1830. Kæft jeg er GAAAAAAL!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...