Jump to content
lasensi

Svensk Sygesikring til børn

Recommended Posts

Hejsa, Jeg har lige et spørgsmål. Jeg har født i Dk og bor i malmö (obviously), og er lidt i tvivl omkring den lille ny bettes id / sygesikringskort. Jeg kontakte min daværende kommune jeg fraflyttede fra i DK, og de oplyste mig at han ikke ville få grænse sygsikring i og med han selvfølgelig ikke arbejde i DK. Er det så Skatteverket jeg skal henvende mig til personligt? med den bette og hans navneattest eller hvordan? Er der nogen der har prøvet det før. med venlig hilsen den forvirrede nye mor med amme hjerne!:th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din søn! :) Du skal have fat i Försäkringskassan ift sygesikring. Ring til dem, de har fin service - endda med mulighed for engelsk hvis du ikke er helt tryg ved svensk. For os gik det automatisk, men vores datter er også født i Malmö så ordner de det på hospitalet. Men hvis han slet ikke er registreret i Sverige endnu skal du først have fat på Skatteverket for at få ham registreret i Sverige med personnummer osv. Ring eventuelt til dem først for at sikre dig at du har alle de papirer med derned som de har brug for. Husk også at få ham skrevet op til förskola (dagis) allerede nu så I er sikre på plads når han fylder 1 år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hi lasensi, Tog i selv fat Sverige (folkeregister, vardcental osv.), da i fødte i DK eller skete det selv pr. automatik? Grunden til jeg spørg er fordi vi blev forældre for anden gang i onsdags og der sagde jordemorderen at de ville stå for kontakt til Sverige og registrering af den lille..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...