Jump to content
testeren

Køb af ny bil - hvilken?

Recommended Posts

Hej Jeg ved jo at mange af jer ved en masse om biler, og jeg ved næsten intet, så håber I kan hjælpe lidt med et par gode råd. Påtænker at købe en ny dieselbil, skal køre ca. 55.000 km om året. Har kigget på et par forskellige muligheder. Vigtigt er at økonomien hænger sammen, da en bil for mig "kun" er et transportmiddel, men også skal være sikkert og driftstabilt. Dog er jeg glad for Passat:-) Skoda Octavia, den nye 105 TSI med Webasto. (3,3/l 100km landevej) - i alt ca. 234.000:- med udstyr. VW Golf, den 105 TSI nye der kommer i denne uge. Samme basis som Skoda og med parkeringsvarmer, men lidt mindre plads og lidt kortere på literen (3,8 l). I alt 248.000 med udstyr. Eller en Passat 140 Masters 4x4drive model 2013. 4,6 l/100km - Pris: 229.000:- med parkeringsvarmer og lidt ekstraudstyr, men ikke så meget som Golf. Kørt 1000km og nedsat fra 305.000:- Umiddelbar forskel i pris pr. måned er at Skoda er billigst, Golf er 420:- dyrere pr. måned, og Passat 650:- dyrere end Skoda. Det bliver jo til lidt over årene. Spørgsmålet går lidt på holdbarhed og komfort. Jeg tænker ikke skifte om 2-4 år men kører bilen "ud". Tænker at Passats motor måske holder længere end de 2 andres, og derved bliver billigere i længden, men har regnet ud fra 8 års brug og 600.000km. Golf giver livstidsgaranti på kamkæden, de andre er jeg lidt usikker på, og det bliver jo hurtigt knapt 10.000:- pr. 100.000km. Håber jer der ved noget kan hjælpe lidt, det ville være dejligt :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
....... 8 års brug og 600.000km.
Hold da op - det var godt nok noget af en distance! Jeg tror at du har ret i at udregne gensalgsværdien til at være stort set 0. Hvis den almindelige Svensson er bange for brugte biler som har kørt over 100.000 km, så bliver de jo skræmt fra vid og sans af den distance. Selvom det er fuldt ud muligt at du står med en 100% brugbar bil om 600.000 km. Skal det meste køres på motorvej? Hvis det kun er 650 kr pr. måned som skiller, ville jeg selv vælge efter komforten på motorvej. Har alle 3 biler cruise control? Med hensyn til økomomien skal du måske også tænke over og regne lidt på hvad dæk koster. Jo større fælge jo dyrere bliver dækkene jo. Større fælge ser jo mere "sporty" ud, men komfortmæssigt giver de mere støj. Og bredere dæk giver mere rullemodstand. Jeg ved ikke hvor længe sådanne motorer holder. Det er min fornemmelse af med de fleste moderne biler vil motorerne kunne holde til rigtigt mange kilometer, men der er en pokkers masse elektronik lagt ind i bilerne, som står af meget før. Jeg læste engang en artikel i et svensk bilblad om en gut, der havde kørt 1 million kilometer i sin Volvo 740 - det var sgu imponerende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

...Ja det er jo lidt vej over broen herfra:-) Alle 3 er med farthållare - har man først prøvet det en gang, så gider man ikke andet. Manuelt gear er det også på alle og mest motorvejskørsel. Jeg tror dæk er 16" og måske 17" på Passaten. Men det er regnet ind. Komforten virker fin på alle 3, dog er benplads i bagsædet på Golf ikke så stor. Har kun prøvekørt Skodaen, det virkede fint, men kom ikke helt op på 140-160km/t, så lidt svært om den begynder at pruste og støje der. Synes 650:- x 12 x 8=62400:- er en del trods alt, men hvis kamrem kommer oveni kan det være mere. Skulle jeg ikke tænke på pengene tog jeg naturligvis Passaten, men med så mange km om året er der måske en del at spare. Ja er der ikke noget med man får en ny hvis den runder 1 mill? :D (hørte om en der fik sin stjålet og smadret sin lige inden) Vores nuværende Passat fra 2000 har nu kørt 445.000, de 254.000 siden vi købte den i 2008 for 50.000 sek fra en dansker der flyttede hjem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du riskerer desuden ekstra vedligeholds omkostninger på 4x4 i Passat da der er mere mekanik end ved 2 hjuls drift. I min BMW x-drive 5'er gik den motor som styrer koblingen mellem for/baghjuls driften i stykker. Det gik på garantien - men ville have kostet omkring 12.000 at skifte den hvis jeg skulle have betalt selv. Derudover er 4x4 ret lækkert at køre med når der er sne/glat :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
det er vel også relevant hvilken af disse der er den rigtige?
De skal ikke ses sammen :-) Er godt klar over at 8x55.000 ikke giver 600.000km. Det er tænkt således at holdbarheden er længere end den tid jeg har tænkt at køre til job i bilen. Når de 8 år er gået vil jeg købe en ny og lade den gamle være reservebil.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det åbenlyse valg vil være Skoda Octavia, når du nu ikke værdsætter de ekstra features, de andre biler vil give dig. Den nye model af Octavia roses til skyerne overalt, så gå efter den - uden store hjul (ødelægger komforten og fordyrer driften). Hvis jeg var dig, ville jeg konfigurere den med fartholder, om muligt sportssæder, navigation og det store koncertanlæg - du kommer til at tilbringe mange timer i bilen, hvorfor det udstyr er rigtig godt...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville af de tre også se meget nøje på Octavia. Udstyr den med automat gear - det højner bare den samlede oplevelse med flere klasser. Og så det andet udstyr som Kvalm nævner. Evt minus navi alt efter behov og budgetmax....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke ændre på en fabriksny bil - HVIS der skulle gå noget i stykker OG de kan se der er pillet ved motorstyringen kan du være 100% sikker på at det giver problemer. En del forsikringsselskaber har i betingelserne at bilen ikke må være tunet/chippet for at vognskadegarantien skal gælde. Jeg ville spare pengene og bruge dem på noget andet hvis jeg var dig. Hvis du finder et ordentligt firma som ikke justerer mere end hvad bilen kan tåle kan du få en del mere moment (trækkraft) og potentielt også bedre driftsøkonomi ud af det. Hvis du blot pendler frem og tilbage i alm cruiser stil 120 km/t så tvivler jeg på at du får det store ude af det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fornuftigt. Jeg skal ikke ud at køre ræs, 10-15km over på motorvejen er fint, altså udover en sjælden tur til Tyskland. Jeg har ikke rigtigt fanget hvordan man chipper/tuner og samtidigt får mere flere km/l ud af det og ikke mere slid på motoren. Burde det så ikke bare ske fra fabrikken? :p Men hvis chip/tuning alligevel koster en vældig sum at installerer, så æder det jo måske også det man sparer pr. km/l?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bekendt, der kører Megane 130. En tungin af hans bil gav både flere kræfter og et bedre drejningsmoment, ligesom brændstoføkonomien blev bedre. Jeg har aldrig brugt at tune på min spritnye bil - kun efter garantiudløb...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ikke rigtigt fanget hvordan man chipper/tuner og samtidigt får mere flere km/l ud af det og ikke mere slid på motoren. Burde det så ikke bare ske fra fabrikken? :p
Et bedre ord er nok "optimering". Fra fabrikken monteres bilerne med samme ECU/Motorstyring til en given model. I dette setup er der så en ganske stor margin, for at bilerne skal have plads til tolerancer. Dette setup kan så optimeres til den specifikke bil - og derfor forbedrer du motorens ydelse samt økonomi...ofte. Det er sådan cirka den korte version :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og ikke mindst, hvad er effekten sådan cirka på km/l og hestekræfter?
Du henter 20 - 30% mere i effekt / drejningsmoment, hvilket betyder et alvorligt skub i ryggen. Bruger du ikke kræfterne, kan du vel regne med et par km mere på literen, men ABT går efter effekten. Landberg tuner bilerne, som du vil ha det - altså om du vil ha fokus på kræfter eller brændstoføkonomi. Han har et rigtig godt renommé: www.landberg.dk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...