Jump to content
anton

Forskudsopgørelse 2014

Recommended Posts

Lidt tidligt at poste denne, men nu var jeg alligevel herinde i andet ærinde: Forskudsopgørelsen for 2014 er tilgængelig fra 8. november 2014 (fredag), hvilket nok giver en hyggelig weekend med en masse, der logger ind på www.tastselv.skat.dk og tjekker, beregner, retter og stiller spørgsmålstegn. Satserne for befordring for 2013 blev offentliggjort 24.11.2012, så mon ikke vi skal regne med at det forholder sig nogenlunde på samme måde for 2014? Laver man sin forskudsopgørelse for 2013 om inden to-tre uger, kan man oplyse om forventede indkomster og fradrag for 2014, og så kommer forskudsopgørelsen for 2014 til at indeholde de indkomster og fradrag, så man behøver til tasterne igen. Ellers er det vel bare at sætte sig ned, vente en måned og se hvilke spørgsmål, der kommer. Så hjælper vi hinanden som sædvanligt :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er min egen og hustruens forskudsopgørelser for 2014 tjekket og rettet til - helt uden ventetid. Jeg har ikke set reklamekampagner i år for 'Den 8. november 2013 kan du se forskudsopgørelsen for 2014', så jeg regner med det er derfor den lever et stille liv i øjeblikket.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mit måneds fradrag er også gået ned uden, at jeg har foretaget nogle ændringer. Derudover er der kommet en sats på 6155 kr på en rubrik hvori er angivet gruppeliv, aldersforsikring, personalegoder. Tidligere har der ikke været noget i dette felt. Derudover forsøgte jeg at regne lidt på hvad den nye årsopgørelse betyder for mig. Min indkomst vil være den samme som i år (bortset fra de 6155 kr. som skal lægges oveni, og som jeg ikke kan se figurere nogen steder på mine lønseddler, måske noget pension, men det for jeg jo ikke udbetalt!) og alligevel ender jeg med at få ca. 340 kr. mindre udbetalt om måneden. Hvad faen sker der, hvad blev der af den senest skatteomlægning som skulle medføre flere penge til familier (4000-5000 kr. på årsbasis). Jeg kommer en da til at betale mere i skat. Anton har du svar på det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mit måneds fradrag er også gået ned uden, at jeg har foretaget nogle ændringer. Derudover er der kommet en sats på 6155 kr på en rubrik hvori er angivet gruppeliv, aldersforsikring, personalegoder. Tidligere har der ikke været noget i dette felt. Derudover forsøgte jeg at regne lidt på hvad den nye årsopgørelse betyder for mig. Min indkomst vil være den samme som i år (bortset fra de 6155 kr. som skal lægges oveni, og som jeg ikke kan se figurere nogen steder på mine lønseddler, måske noget pension, men det for jeg jo ikke udbetalt!) og alligevel ender jeg med at få ca. 340 kr. mindre udbetalt om måneden. Hvad faen sker der, hvad blev der af den senest skatteomlægning som skulle medføre flere penge til familier (4000-5000 kr. på årsbasis). Jeg kommer en da til at betale mere i skat. Anton har du svar på det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Splint, er der på forskudsopgørelsen nævnt, at skatteberegningen er foretaget ud fra reglerne om grænsegængere? I første omgang ville jeg se om den nuværende forskudsopgørelse for 2013 har givet et skattekort, der er gyldigt fra 01.01.2013. En ændring af fx renteudgifter i starten af februar vil jo give et anderledes månedligt fradrag for resten af 2013, mens du kan se det månedlige fradrag for 2014 fra 01.01.2014. Er løn, renteudgifter, befordring, A-kasse, fagforening, beskæftigelsesfradrag (stiger måske 1.500 kr.), underholdsbidrag og andet helt det samme på forskud 2013 som på forskud 2014? @Ronny85: Hvis man får overført personfradrag fra ægtefælle, skal det kunne ses i selve skatteberegningen. Det ligner dit eget personfradrag i teksten, men efterfølges nok af et ', ægtef.'. Kryptisk, men sandt. Jeg kan ikke huske om ægtefællens CPR-nummer (hvis han/hun har et) står ved siden af dit eget oppe i højre hjørne på side 1 eller om det ikke gør, men i skatteberegningen er det til at se om der er taget højde for en ægtefælle med lav eller ingen indkomst.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg checkede lige min hurtigt - der mangler nogen renteudgifter bl.a. som de af en eller anden grund ikke har overført fra tidligere år. Det giver et lavere fradrag. Må lige hjem og regne lidt før jeg ændrer det så det bliver nogenlunde korrekt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Splint, er der på forskudsopgørelsen nævnt, at skatteberegningen er foretaget ud fra reglerne om grænsegængere? I første omgang ville jeg se om den nuværende forskudsopgørelse for 2013 har givet et skattekort, der er gyldigt fra 01.01.2013. En ændring af fx renteudgifter i starten af februar vil jo give et anderledes månedligt fradrag for resten af 2013, mens du kan se det månedlige fradrag for 2014 fra 01.01.2014. Er løn, renteudgifter, befordring, A-kasse, fagforening, beskæftigelsesfradrag (stiger måske 1.500 kr.), underholdsbidrag og andet helt det samme på forskud 2013 som på forskud 2014? @Ronny85: Hvis man får overført personfradrag fra ægtefælle, skal det kunne ses i selve skatteberegningen. Det ligner dit eget personfradrag i teksten, men efterfølges nok af et ', ægtef.'. Kryptisk, men sandt. Jeg kan ikke huske om ægtefællens CPR-nummer (hvis han/hun har et) står ved siden af dit eget oppe i højre hjørne på side 1 eller om det ikke gør, men i skatteberegningen er det til at se om der er taget højde for en ægtefælle med lav eller ingen indkomst.
Öh, var ägtefälle fradraget ikke fjernet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan hverken se mit ægtefælles person nr,(der står bare ægtefælle) 2: Jeg har faktisk ingen lån eller sådan noget. Så hvor tjekker jeg rentefradrag henne?
Hvis du ingen lån har - så har du vel heller ingen renteudgifter og dermed ikke noget rentefradrag? Ellers hvis du har lån som de ikke har med, ja så må du jo regne lidt - f.eks. hvad du betaler i renter i år og så angive det som forventet næste år. Med hensyn til ægtefælle, så ved jeg det ikke - her står både navn og dansk personnummer for min. Mere skræmmende er i øvrigt at de kender ejendomsværdien af huset her hvor jeg bor i Sverige - det er ikke noget jeg har oplyst dem om er jeg 99,9% sikker på :-p Big brother is everywhere....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

@Skallstorp: Jo, ægtefællefradraget er sløjfet for en del år siden, men som gift grænsegænger skal man oplyse ægtefællens indkomst, og ægtefællen bliver så i SKATs systemer anset som om han/hun var fuldt skattepligtig til Danmark mht. personfradraget. Det eventuelt uudnyttede personfradrag kan så overføres til den anden ægtefælle. Der er altså tale om gifts sambeskatning og overførsel af personfradrag, mens ægtefællefradraget i sin tid 'blot' var et ligningsmæssigt fradrag på linje med fx befordringsfradraget, og her var man ligeglad med om ægtefællen havde indkomst i udlandet eller ej - bare ægtefællen ikke udnyttede sit danske personfradrag (tilføjede han for at forvirre masserne). @Ronny85: Hvis du er gift, og du skal beskattes som grænsegænger, skal du orientere SkatØresund om at du er gift og oplyse hvad din ægtefælles forventede indkomst er for 2014. Så sørger SkatØresund for at eventuelt uudnyttet personfradrag overføres til dig. Hvis det så skulle ske at din ægtefælle tjener fx 50.000 SEK i stedet for 10.000 SEK, har du på den konto betalt for lidt i skat. Husk at ægtefællens indkomst skal opgøres efter danske regler. Dvs. det svenske studiestöd, der er skattefrit i Sverige, svarer til den danske SU, der (som hovedregel) er skattepligtig i Danmark, og derfor skal man altså oplyse om eventuelt studiestöd.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anton Tak for svaret. Jeg kan i øvrigt oplyse, at de 6155 kr., som er lagt oven i min indkomst er et tal man har anvendt tidligere i forbindelse med indbetaling til pension. Der er tale om en engangsydelse, som bliver lagt til side af pensionsselskabet og vil blive udbetalt ved pensionering. Dette beløb skal dog ikke med på forskudsopgørelsen, da pensionsselskabet ikke længere træker midler til denne særlige "konto", grundet den senest skattereform. For det er åbenbart ikke længere fradragsberettiget. jeg har i hvert fald fjernet beløbet fra forskudsregistreringen og nu ser det lidt bedre ud.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
@Skallstorp: Jo, ægtefællefradraget er sløjfet for en del år siden, men som gift grænsegænger skal man oplyse ægtefællens indkomst, og ægtefællen bliver så i SKATs systemer anset som om han/hun var fuldt skattepligtig til Danmark mht. personfradraget. Det eventuelt uudnyttede personfradrag kan så overføres til den anden ægtefælle. Der er altså tale om gifts sambeskatning og overførsel af personfradrag, mens ægtefællefradraget i sin tid 'blot' var et ligningsmæssigt fradrag på linje med fx befordringsfradraget, og her var man ligeglad med om ægtefællen havde indkomst i udlandet eller ej - bare ægtefællen ikke udnyttede sit danske personfradrag (tilføjede han for at forvirre masserne). @Ronny85: Hvis du er gift, og du skal beskattes som grænsegænger, skal du orientere SkatØresund om at du er gift og oplyse hvad din ægtefælles forventede indkomst er for 2014. Så sørger SkatØresund for at eventuelt uudnyttet personfradrag overføres til dig. Hvis det så skulle ske at din ægtefælle tjener fx 50.000 SEK i stedet for 10.000 SEK, har du på den konto betalt for lidt i skat. Husk at ægtefællens indkomst skal opgøres efter danske regler. Dvs. det svenske studiestöd, der er skattefrit i Sverige, svarer til den danske SU, der (som hovedregel) er skattepligtig i Danmark, og derfor skal man altså oplyse om eventuelt studiestöd.
Ok tak.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ville jeg også gerne vide ? Kan ikke se den gamle rubrik 461 mere ??

Er der nogen af Jer, der ved hvor "Renteudgifter vedr. udenlandsk ejendom" blev af? Eller skal vi bare sætte den ind under 42 - Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter (som jo er de danske)? Mvh Anders

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det ville jeg også gerne vide ? Kan ikke se den gamle rubrik 461 mere ??
Er det ikke noget med at den ikke er på forskudsopgørelsen men kun på selvangivelsen? Mener jeg plejer at skrive det på forskudsopgørelsen som danske renter og så skrive det rigtigt på selvangivelsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke helt få det til at stemme. Jeg har prøvet at tilrette min forskudsopgørelse for 2014 så beløb er identisk med den fra sidste år (det var allerede meget tæt på at være ens), begge gyldige fra 1. januar og alligevel har jeg 600 kr mindre i fradrag pr md. i 2014 end jeg har nu i 2013. Og sundhedsbidraget er endda 1% lavere i 2014 (5% vs 6%). Nå jeg må prøve at regne efter når jeg får tid til det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skrev til skat. at hvorfor jeg kun har fået 10 klik i fradrag. Så nu er den rettet' date=' og der står 14.300 i fradrag om mdr. J[/quote'] Hej Ronny. Vil du uddybe hvad der var galt? Har SKAT rettet på noget du ikke selv kunne gøre?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sammenlighede mit gamle, og det nye fra SKAT. der var ingen forskel. KUN på fradraget! Ved godt det lyder underligt! MEN jeg skrev til SKAT, at hvorfor jeg kun har fået 10.000 i fradrag. Og skrev at jeg er gift, osv. osv. Så fik jeg en mail tilbage, med at de ha rettet mit. OG så stod der 14 klik i fradrag

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan heller ikke helt få det til at stemme. Jeg har prøvet at tilrette min forskudsopgørelse for 2014 så beløb er identisk med den fra sidste år (det var allerede meget tæt på at være ens), begge gyldige fra 1. januar og alligevel har jeg 600 kr mindre i fradrag pr md. i 2014 end jeg har nu i 2013. Og sundhedsbidraget er endda 1% lavere i 2014 (5% vs 6%). Nå jeg må prøve at regne efter når jeg får tid til det...
De ligningsmæssige fradrag devaluerer jo med 1%-enhed om året fra 33,5% i 2012 til 25,5% i 2019. Det gælder bl.a. dit kørselsfradrag og hvis du har renteudgifter der overstiger rammen for bundfradrag (50.000 kr/år for enlige og 100.000 for par) Ligeledes så falder kørselsfradraget lidt i 2014 grundet lavere benzinpriser og en stigning i km/l for den gennemsnitlige bil. Så det er forventet at dit fradrag kan falde en lille smule.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...