Jump to content
bonne

Trafikregler

Recommended Posts

Min søn er ved at tage kørekort her i Sverige. Vi faldt over et teorispørgsmål, hvor jeg vejledte ham forkert. Spørgsmålet lyder nogenlunde sådan: Det er glat og forenden af en stejl bakke møder du en modkørende lastbil, som har en forhindring på sin side af vejen. Hvem skal give plads for hvem? Jeg sagde, at lastbilen skulle holde tilbage, da den har forhindringen på sin side, men det viste sig at være forkert. Problemet er, at vi ikke kan finde noget om dette i teoribogen. Nogle, der kender noget til reglerne for dette? Er der i øvrigt nogle, der ved hvorfor der er to stopstreger her: https://maps.google.com/maps?q=malm%C3%B6&hl=da&ie=UTF8&ll=55.597456,12.988329&spn=0.019301,0.055189&sll=37.0625,-95.677068&sspn=27.781434,56.513672&hnear=Malm%C3%B6,+Sverige&t=m&z=14&layer=c&cbll=55.597531,12.971889&panoid=ymllPSNfJGirSKvKJFGfDQ&cbp=12,353.51,,0,21.45 ... og ved hvilken skal man stoppe? Og her er der ingen stopstreg, hvis man skal dreje til venstre: https://maps.google.com/maps?q=malm%C3%B6&hl=da&ie=UTF8&ll=55.605893,13.03133&spn=0.019491,0.055189&sll=37.0625,-95.677068&sspn=27.781434,56.513672&hnear=Malm%C3%B6,+Sverige&t=m&layer=c&cbll=55.606014,13.014905&panoid=TVxztaTL29ZotQ5Cc5lx3w&cbp=12,0,,0,0&z=14 Så må man gerne fortsætte til venstre uanset om der er rødt eller grønt? Vh, Lars

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jo, og så lige denne. Vi kom kørende her i dag: https://maps.google.com/maps?q=malm%C3%B6&hl=da&ie=UTF8&ll=55.607542,13.02249&spn=0.01949,0.055189&sll=37.0625,-95.677068&sspn=27.781434,56.513672&hnear=Malm%C3%B6,+Sverige&t=m&layer=c&cbll=55.607441,13.006147&panoid=tmG4vGsD8HNjDHonfLGZCQ&cbp=12,348.97,,0,6.08&z=14 ... og min søn skal dreje til venstre. Jeg siger, at han må vente på, at den bil, der kommer fra venstre er kørt, men han siger, at der jo er højrevigepligt. Bilen der kommer fra venstre har i hvert fald absolut ikke intentioner om at stoppe. Så nu bliver jeg i tvivl. Der er ingen stopstreger, ingen trekanter eller andet. Kun en fodgængerovergang, men det er der jo også for de, der kommer fra venstre. Så hvad er det rigtige her? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nå jo, og så lige denne. Vi kom kørende her i dag: https://maps.google.com/maps?q=malm%C3%B6&hl=da&ie=UTF8&ll=55.607542,13.02249&spn=0.01949,0.055189&sll=37.0625,-95.677068&sspn=27.781434,56.513672&hnear=Malm%C3%B6,+Sverige&t=m&layer=c&cbll=55.607441,13.006147&panoid=tmG4vGsD8HNjDHonfLGZCQ&cbp=12,348.97,,0,6.08&z=14 ... og min søn skal dreje til venstre. Jeg siger, at han må vente på, at den bil, der kommer fra venstre er kørt, men han siger, at der jo er højrevigepligt. Bilen der kommer fra venstre har i hvert fald absolut ikke intentioner om at stoppe. Så nu bliver jeg i tvivl. Der er ingen stopstreger, ingen trekanter eller andet. Kun en fodgængerovergang, men det er der jo også for de, der kommer fra venstre. Så hvad er det rigtige her? Vh, Lars.
Hvis vejen i er ved at køre ud på er et "huvudled" (gul rombe eller firkant på spidsen m. hvid streg: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Vajningspliktsmarken/Huvudled/), så er det jer der har vigepligt, hvis ikke så er det faktisk bilen der kommer fra venstre der har vigepligt.. At så selv svenskerne tit ignorerer dette fuldstændigt er noget andet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis vejen i er ved at køre ud på er et "huvudled" (gul rombe eller firkant på spidsen m. hvid streg: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Vajningspliktsmarken/Huvudled/)' date= så er det jer der har vigepligt, hvis ikke så er det faktisk bilen der kommer fra venstre der har vigepligt.. At så selv svenskerne tit ignorerer dette fuldstændigt er noget andet.
Jeg er ret sikker på, at hvis man kører ud på en Huvedled, så er der hajtænder eller andet, der indikerer at man har ubetinget vigepligt. Det kan være ret umuligt at se om man kører ud på en huvedled. I ovenstående tilfælde er der fodgængerovergang - men det har vel i grunden ikke noget med vigepligt at gøre. Ja, der er mange højrevigepligter - men de færeste kender dem, og praksis er anderledes end teori. Det er klart, at når man tager kørekort, skal man vide, hvem der har vigepligt for hvem. Og det bør man selvfølgelig også, når man har fået kørekortet. Hvad med det andre situationer dem i det oprindelige indlæg - har I nogle kommentarer til dem? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ret sikker på, at hvis man kører ud på en Huvedled, så er der hajtænder eller andet, der indikerer at man har ubetinget vigepligt. D Vh, Lars.
Her er et eksempel hvor der ikke er en skid: https://www.google.se/maps/preview#!q=bunkeflo+centrum&data=!1m4!1m3!1d476!2d12.9188841!3d55.55449!2m1!1e3!4m16!1m15!4m8!1m3!1d7771187!2d21.225586!3d61.606396!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!10b1!17b1!26m3!1e12!1e13!1e3&fid=7 Gottorpsvägen er en "huvudled" og kommer du inde fra ICA´s parkering, ovre fra den anden side eller nogen af de andre sideveje i området, er der ikke markeret noget som helst desangående.. Ingen hajtænder.. Ingenting! Kun de dersens "huvudled" skilte ;) Det er ikke størrelsen, men skiltene der tæller og de kan satme være svære at se!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Når du kører ud fra parkeringsplads har du automatisk ubetinget vigepligt. Det samme når du kører over fortov osv. Det ser ud til at være tilfældet ved de sidegader, som jeg lige umiddelbart kan se ved Gottorpsvägen. Best regards/Vh, Lars

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ret sikker på, at hvis man kører ud på en Huvedled, så er der hajtænder eller andet, der indikerer at man har ubetinget vigepligt. Det kan være ret umuligt at se om man kører ud på en huvedled. I ovenstående tilfælde er der fodgængerovergang - men det har vel i grunden ikke noget med vigepligt at gøre. Ja, der er mange højrevigepligter - men de færeste kender dem, og praksis er anderledes end teori. Det er klart, at når man tager kørekort, skal man vide, hvem der har vigepligt for hvem. Og det bør man selvfølgelig også, når man har fået kørekortet. Hvad med det andre situationer dem i det oprindelige indlæg - har I nogle kommentarer til dem? Vh, Lars.
Nej, der behöver ikke at väre noget der indikerer det, ret sygt!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der står også et skilt, at man skal stoppe for lyssignalet, som er på den anden side af krydset og kun for fodgængere - vestresvingende krydser ikke fodgængerovergangen. Så det er helt logisk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er af hensyn til cyklerne. Stregen nærmest krydset gælder cyklister, biler skal holde ved den første (fjernest fra krydset). Hvis du ser ude i højre side markeres en cykelsti, som får hele mellemrummet mellem de 2 stopstreger. Det er en teknik til at undgå højresvingsulykker.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vid den där konstiga vänstersvängen https://maps.google.com/maps?q=malm%...12,0,,0,0&z=14 är det nog specialregler. Huset till höger är polishuset, och skylten "Stopp - signal" hör säkert samman med att poliserna ska kunna komma ut fort. Skulle tro att ljussignalerna bara är röda om det är utryckning. Men egentligen ska ju även vänstersvängarna stanna om det är rött om det nu kommer polisbilar farandes. Observera att det inte finns ljussignaler vid korsande gata. Men jag håller med om att det ser förvirrande ut.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lyset er for fodgængere. Det bliver kun rødt for bilister' date=' hvis der er trykket på knappen.[/quote'] Ah... det giver jo mening. Derfor behøver man ikke standse ved venstresving... Best regards/Vh, Lars

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...