Jump to content
Gio

Stormen 5-6/12 og Øresundsbroen

Recommended Posts

Med udsigterne på bl.a. http://vejret.tv2.dk/artikel/id-72947072:stormen-kan-lukke-broerne-i-timevis.html så er det nok en god idé at tage sine forholdsregler, når der tøffes på job i morgen tidlig. Der er 'gode' chancer for lukkede broer de næste par dage. Øresundsbroen skriver også:

[h=1]Vedrørende stormvarsel[/h]
Stormvarsel for Skåne og Danmark torsdag. Alt efter vindretning og varighed, kan Øresundsbron af hensyn til sikkerheden være nødsaget til at lukke motorvejen for al biltrafik ved en vindstyrke på 25 m/s.
Du kan altid se den aktuelle trafiksituation

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det ville dog være rart hvis de brugte deres SMS tjeneste til at informere om anslået lukketider. Eller er det bare mig som er muggen over jeg var på vej hjem da de lukkede broen ca. 1 time før 'aftalt'?
Deres SMS-service er jo notorisk patetisk - så det er vist hip som hap, om de valgte at bruge den eller ej. Når man ikke kan stole på at alle beskeder kommer frem, såeh... Som det ser ud nu, så rammer stormen (med vindstød af orkanstyrke!) den jyske vestkyst omkring middag. De næste par timer bevæger den sig så indover resten af landet, og vil begynde at skabe problemer for os der skal over i eftermiddag. Prognoserne taler om langvarig storm - så vi kan snildt have problemer fredag morgen også. Men det er jo altsammen gisninger og gætterier. Vi må tage blæseriet som det kommer, og agere efterfølgende. Dog er et par forholdsregler nok sunde at tage - især hvis der er afhentning af poder i institutioner o.l. lukketidsafhængige sager inde over. God vind(!)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og denne gang har jeg så valgt at arbejde hjemme... Sidste gang der var storm havde "broen" jo meddelt at de ikke regnede med at lukke - indtil vel cirka 1 time før de så faktisk lukkede motorvejen... Jeg forsvandt ud af kontoret hurtigere end en ninja - jeg er ikke sikker på at de ellers meget søde pædagoger i min datters dagis havde været helt tilfredse hvis jeg havde ringet for at sige at klokken nok blev 22 før hun blev hentet :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opdateret info (kl. 08:30) fra http://dk.oresundsbron.com/page/1023: Stormvarsel for torsdag d. 5. december 2013 Opdateret kl. 8.30 Stormen forventes at nå Øresund tidligt torsdag eftermiddag, og vil tage til i styrke i løbet af aftenen og natten til fredag. Alt efter vindretning og varighed, kan Øresundsbron af hensyn til sikkerheden være nødsaget til at lukke motorvejen for al biltrafik ved en vindstyrke på 25 m/s. Prognose Der er risiko for vind af stormstyrke over 25 m/s tidligt torsdag eftermiddag, samt aften og natten til fredag. Vindfølsomme køretøjer kan blive påvirket fra torsdag til middagstid fredag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
*avs* Øresundsbron er lukket for al biltrafik på grund af den høje vindstyrke. Starttid: 2013-12-05 14:09 Forventet sluttid: 2013-12-06 08:00
Nu siger Tanev "engang op ad formiddagen" på TV2 News

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg satsede også denne gang, men denne gang nåede jeg da at komme hjem 45 minutter før de slukkede skidtet. Men seriøst, ved 70-100 km i timen kunne jeg ikke mærke noget som helst selv om den stod på 22 m/s da jeg kørte fra KBH. Ved 50 km/t var det jo som at køre på en hverdag. Den bro er godt nok hurtigt ude.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo nok ikke så meget personbiler, men varevogne, lastbiler og motorcykler, som blot et vindfang. Og selvom broen skriver at vind følsomme køretøjer ikke skal krydse, holder det ikke chaufførerne tilbage, for de tænker som de fleste andre at "det går nok", og så er det ulykkerne sker. Det samme gælder de personbiler det kigger på anbefalet fart og tænker "fuck 50, jeg kan ikke mærke noget så jeg kører 90-110", lige indtil at vindstød overrasker dem. Sendt fra min HTC One med Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I går kunne man se hvad vindstyrken var når man kiggede på deres trafikmelding side, men i dag er det væk? Er der ikke et sted længere hvor de lister aktuel vindstyrke? Jeg har ikke kunne finde det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Enig' date=' kørte over da det blæste 24 m/s og det kunne knapt nok mærkes![/quote'] Der er også kæmpe forskel på hvordan vinden kommer ind, da jeg kørte imorges var der 25 m/s og når der var modvind/sidevind så kan det sagtens mærkes. Har med medvind er det no prob.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er også kæmpe forskel på hvordan vinden kommer ind' date=' da jeg kørte imorges var der 25 m/s og når der var modvind/sidevind så kan det sagtens mærkes. Har med medvind er det no prob.[/quote'] Jeg er helt enig, jeg var også over tidligt i modvind og halgbyge. Jeg er også helt forstående over for konceptet preventiv lukning. Det er dog bare ret irreterende at de lukker broen, administrativt, uden så meget som at give en advarsel derom. Storebælt valgte trods alt at give advarsel ca. 1-2 timer før de lukkede den (og de holdte den så åben lidt længere end det). Derimod hører man ikke et kvæk fra Øresundsbroen. I hvert fald ikke via dansk radio eller deres hjemmeside.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...