Jump to content
larscph

Forbud mod fotografering i förskolan?

Recommended Posts

Der er hængt et opslag op i vores lokale förskola om at det ikke er tilladt at fotografere i forbindelse med deres Lucia arrangement. Det begrundes bl.a. med hensynet til børnene i forhold til publicering på sociale medier. Er det sædvanlig praksis? Jeg syntes egentlig det er en smule hysterisk - og desuden rigtig ærgerligt at det ikke kan lade sig gøre at tage et par billeder af ens unge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Her er plakaten som hænger dernede :-/ Det giver bare ikke ret meget mening, vi har netop fået en flot gruppebillede af alle ungerne dernede fra hvor alle børnene er med på. Og nej der er ikke startet nogen nye siden - og man giver jo netop i forbindelse med at de starter OK til at der må tages billeder af barnet. Nå nu har jeg skrevet til hende förskolechefen og klaget min nød. Irriterende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der står muligvis noget er: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/ Men jeg tror at det hänger sammen med at flere og flere lever under beskyttet adresse. Der var netop en der fandt sin kone og barn på en facebook side for nogen år siden.
Men så er det jo publiceringen der er ulovlig, ikke selve det at tage billedet... Så kan vi jo lige så godt forbyde alt, for der er jo altid nogen der ikke kan administrere frihed...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Datatilsynet skriver sådan her --- Skolan En skola kan, med stöd av missbruksregeln, publicera bilder och löpande texter med elevers personuppgifter så länge publiceringen inte är kränkande enligt personuppgiftslagen. Att publicera bilder från en skolutflykt är normalt sett inte kränkande. Skolan måste dock tänka på att det kan finnas elever med skyddade personuppgifter och för dem kan en publicering på Internet få allvarliga konsekvenser. Att publicera en bild på ett barn med skyddade personuppgifter får anses kränkande och därmed otillåtet. --- Så ja hvis en af ungerne har "skyddade personuppgifter" så kan jeg godt se det - måske - giver mening. Men det er så også det eneste som datatilsynet nævner. Det med tilladelse til fotografering er endda ikke engang et krav, blot en anbefaling --- Datainspektionen rekommenderar att skolan hämtar in ett samtycke från eleverna och/eller deras vårdnadshavare. Det finns ingen särskild bestämmelse i personuppgiftslagen om från vilken ålder unga personer själva kan samtycka till en viss behandling men Datainspektionen brukar ha 15 år som tumregel. Om skolan vill publicera klasslistor, skolfotokataloger eller förteckningar över elever på en skola på ett sådant sätt att hanteringsreglerna gäller krävs däremot att eleverna och/eller vårdnadshavarna samtyckt till publiceringen. --- Det er jo så bare det at det er kommunens område som skolen ligger på, så de må jo godt forbyde fotografering på området.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men så er det jo publiceringen der er ulovlig' date=' ikke selve det at tage billedet... Så kan vi jo lige så godt forbyde alt, for der er jo altid nogen der ikke kan administrere frihed...[/quote'] Ja netop! Jeg syntes det er helt håbløst at forbyde mig at tage billeder af festlige lejligheder i min datters förskola hvor hun trods alt bruger en meget væsentlig del af sine vågne timer.... Tænk måske det kunne være sjovt for hende (og forældrene) at have billederne til senere!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm Et uddrag af den ovenstående, meget interessante (for foto interesserede) artikel
Var får jag fotografera? På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera. Andra krav kan vara att du måste ha slips, vara nykter, vara man eller väga minst 120 kilogram. Arrangören av exempelvis en fest kan ställa, nästan, vilka krav som helst på dig som ett villkor för att du får vara i lokalen. Det kallas med ett fint ord för kontraheringsfrihet och ger exempelvis en affärsinnehavare rätt att vägra sälja till en kund bara för att kunden har fula skor på sig. Oj, nu började jag sväva ut, tillbaka till fotograferandet. Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er nemlig korrekt - på privat område (som skoler også er) er det frit at sætte regler for fotografering. Derfor er kommunens forbud jo også gyldigt nok. På den anden side går de ud på vejen med ungerne på vej ind af lågen til deres legeområde. Så man må godt stå på vejen og fotografere dem. Desuden kan man jo stå på ydersiden af hegnet (dvs på offentlig plads) og fotografere. Begge dele er nok mest at betragte som provokation da billederne næppe bliver super gode fra den vinkel - men på den anden side bliver jeg altså også provokeret at de uden videre forbyder mig at fotografere min datter i hendes förskola. Jeg har skrevet til chefen for skolen og bedt hende forklare og forklare om det faktisk er et konkret issue med børn med navnebeskyttelse på skolen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom der svar - ikke noget revolutionerende ift opslaget - hun gentager faktisk bare hvad der står. Positivt er dog så at de sørger for "minnesdokumentation" hvad det så mon end er når der nu ikke må tages billeder af ungerne :) Jeg svarer hende pænt at jeg stadig ikke mener at det giver mening og at det jo lovmæssigt er hver enkelt fotografs ansvar ikke at publicere billeder som er krænkende iht PUL - det har skolan intet ansvar for. Man kunne jo også bare udstikke den regel at billeder taget på området ikke må publiceres - der er vel for pokker ikke så vanskeligt. Og beder hende henvise til hvilken regel det er som hun mener gør det rimeligt at forbyde fotografering på skolens område. ... Hej Jag förstår er besvikelse. Men vi som arbetar i förskolan måste följa de regler och lagar som styr förskolan. En av dem är sekretessen för enskilda personliga förhållanden. Det finns också barn som har skyddade personuppgifter eller som av andra anledningar inte ska/får synas på internet. Och eftersom vi inte kan säkerställa att det inte sprids bilder på sociala medier har denna åtgärd tillkommit. På förskolan* kommer man att göra en minnesdokumentation över Lucia, som varje barn kommer att få. .... * Jeg her indsat "förskolan" i stedet for navnet på stedet ---- hvis nu navnet er hemmeligstemplet i kommunen :-p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis der nu virkelig er børn og voksne der lever under gemt adresse.... Tag et billede inden barnet tager hjemmefra i det fine lucia tøj. Ungerne hader alligevel de billeder når de bliver store:confused:
Jo - men burde de så ikke oplyse os om det? Tænk hvis jeg nu tager billeder af min datter på vej ind til skolen eller ud derfra med hendes venner og der faktisk er en af dem som har gemt adresse. Og jeg så lægger det på internet! Hvis jeg nu vidste det kunne jeg jo godt administrere ikke at publicere krænkende billeder. Hun har ikke klunset på hjemmefra - det er en udeförskola og lucia optoget er om eftermiddagen - så det er først efter middagsluren de skifter tøj :) Du har ret.. De hader nok billederne noget tid - men når de så bliver voksne er de altså sjove igen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...