Jump to content
CalebLarue

Folksam nægter at betale for vandskade

Recommended Posts

Kære Alle, Jeg står i den situation at mit forsikringselskab nægter at betale for en vandskade i vores bostadsrätt lejlighed. Det startede med at underboen klaget over at der var kommet vandskade i vedkommendes loft, vi kontaktet foreningen som så sendte fugt teknikkere til at bese skaden. Efter at have fjernet en flise fandt de ud af at der var fugt i cementet under fliserne, herefter besluttet de at bruge varmeblæsere for at tørre cementet til ingen nytte, efter at vi havde døjet med fugt teknikkerne i ca. 1 mdr. hvor de var forbi med en endnu større varmeblæsere, fik de fjernet alle fliser omkring badrummet og cementet og bad os kontakte vores forsikringselskab, fordi det ikke vil hjælpe med varmeblæserer. Vi står i en meget akavet situation, bade værelset har ikke været brugbare siden slut Januar mdr. Vi har derfor det sidste 2 mdr måtte gå i bad i henholdsvis svømmehalen, og de 2 små piger på 3 år sammen med deres mor hos bekendte af familien, vores situation er derfor mildest talt besværlig. Nogen der kan tyde hvad forsikringsselskabet skriver i deres brev som jeg har kopieret længere nede, over tlf, fortalte han mig at forsikringen ikke dækker skader hvor vandet er trængt både igennem fliser og cement, kan det virkelig være rigtigt !? Hvad kan jeg gøre i forhold til den tidligere ejer af lejligheden, som solgte mig den tilbage i 01-12-2006, kan han holdes ansvarlig? Jeg vil sætte stort pris på jeres hjælp / råd :) Läckage "Undantag för ytskikt, inkl tätskikt, genom vilket läckaget uppstått Undantaget avser det skadade ytskiktet - vägg, golv eller båda - i hela våtutrymmet, dvs inte bara i t ex duschdelen. Om reparationen inte går att avgränsa utan kaklet eller väggmattan i hela badrummet måste bytas pga av att dessa inte längre finns att köpa får kunden själv stå för denna kostnad. Detta torde i och för sig kunna leda till att fler kunder väljer att bryta av med annan färg för att minska sin egenkostnad. Avgränsning av undantaget för ytskikten ska normalt göras för sådant våtrum som gränsar till det våtrum i vilket skadan uppstått under förutsättning att detta våtrum är avskilt från det skadade med en öppning som inte får överstiga en normal dörrbredd, dvs 90 cm. Detta kan t ex var en tvättstuga med angränsande bastu- och dusch som har gemensam ingång. Värmeslingor omfattas inte av undantaget utan dessa ska ersättas som en friläggnings- och återställandekostnad precis som tidigare. Vid osäkerhet om läckaget uppstått genom vägg eller golv ska vi undanta det ytskikt som blir mest förmånligt för kunden. Tänk på! Om vi mottar regress från annat bolag, pga t ex gradvis uppkommen vattenskada, ska vi från kravet dra av mellanskillnaden för vår högre självrisk samt kostnaden för det ytskikt som läckt. Förutsättningen är givetvis att skadan inträffat efter ft:s förfallodag där det nya villkoret börjat att gälla. Om du har en merkostnad för att kunna duscha under tiden som skadan ska repareras så tar du kontakt med hemförsäkringen."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Noget grov oversættelse: Lækage. Undtagelse for overflade inkl. fugtspær gennem hvilket lækagen er opstået. Undtagelsen gælder den skadede overflade - væg, gulv eller begge - i hele vådrummet, dvs. ikke bare vådrumsdelen. Såfremt reparation ikke lader sig afgrænse således at kakler og vægbeklædning i hele badeværelset skal skiftes pga. de eksisterende ikke længere kan købes løst skal kunden selv stå for denne omkostning. Dette leder til at flere kunder vælger en anden farvekombination for at mindske deres egenomkostning. Avgrænsing for undtagelsen på overfladebeklædning skal normalt gøres for vådrum som grænser til det vådrum i hvilken skaden er opstået under forudsætning for at dette vådrum er adskilt fra det skadede som med en døråbning som ikke overstiger en normal dørbredde på ca. 90 cm. Dette kan eksempelvis være et vaskerum med indtilliggende sauna eller bad og som har fælles indgang. Varmerør omfattes ikke af undtagelsen og skal erstattes som en blotlægnings- og tilbageførselsopgave til tidligere stand. Ved usikkerhed om lækagen er opstået gennem væg eller gulv skal undtage den overflade som er mest gunstig for kunden. Det du har fået der kan ikke være den begrundelse de bruger til at afslå at gøre noget... I den står der bare at de ikke dækker at hele badeværelset skal laves om, kun det der er skadet samt at hvis det der skal skiftes ikke længere produceres anvender de andre materialer uden hensynstagen til at farver/mønstre med videre ikke længere vil passe...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Forsikringen kan oplyse dig omkring klageinstans. Hvis tidligere ejer skal gøres ansvarlig skal der være tale om en skade som var til stede da du overtog lejligheden og den skulle have været så godt som umulig at opdage. Den utæthed har der næppe været siden 2006. Har de været ude og se på skaden? Som i det andet indlæg synets jeg heller ikke at det du citerer kan bruges som begrundelse til at afslå at dække skaden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Noget grov oversættelse: Lækage. Undtagelse for overflade inkl. fugtspær gennem hvilket lækagen er opstået. Undtagelsen gælder den skadede overflade - væg, gulv eller begge - i hele vådrummet, dvs. ikke bare vådrumsdelen. Såfremt reparation ikke lader sig afgrænse således at kakler og vægbeklædning i hele badeværelset skal skiftes pga. de eksisterende ikke længere kan købes løst skal kunden selv stå for denne omkostning. Dette leder til at flere kunder vælger en anden farvekombination for at mindske deres egenomkostning. Avgrænsing for undtagelsen på overfladebeklædning skal normalt gøres for vådrum som grænser til det vådrum i hvilken skaden er opstået under forudsætning for at dette vådrum er adskilt fra det skadede som med en døråbning som ikke overstiger en normal dørbredde på ca. 90 cm. Dette kan eksempelvis være et vaskerum med indtilliggende sauna eller bad og som har fælles indgang. Varmerør omfattes ikke af undtagelsen og skal erstattes som en blotlægnings- og tilbageførselsopgave til tidligere stand. Ved usikkerhed om lækagen er opstået gennem væg eller gulv skal undtage den overflade som er mest gunstig for kunden. Det du har fået der kan ikke være den begrundelse de bruger til at afslå at gøre noget... I den står der bare at de ikke dækker at hele badeværelset skal laves om, kun det der er skadet samt at hvis det der skal skiftes ikke længere produceres anvender de andre materialer uden hensynstagen til at farver/mønstre med videre ikke længere vil passe...
Mange tak sup3rior :) Det er underligt at han fortæller mig over tlf. at de ikke vil dække, men da jeg beder ham sende det skriftligt til mig så jeg kan få det fremvist foran en advokat, så er det noget andet der bliver sendt, jeg bad ham også henvise i mailen til hvor det står i deres forsinkringsbetingelser at de ikke dækker en vandskade hvis vandet både er gået igennem flise & cement som han forklaret over tlf. men det har han heller ikke skrevet noget om! Generalt er han utrolig svær at få fat på, og læser ens mails uden at besvare dem, hvad fanden gør man med sådan en, det lyder som om at han prøver at forhale i sålangtid som han kan. :mad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kære sup3rior, larscph og Gio Mange tak for jeres besvarelser, især sup3rior du har nærmest reddet mig, min manglende forståelse for Svensk og deres manglende evner for at forstå Dansk/Engelsk har bevirket at det var stort set umuligt at komme igennem, jeg har derfor efter at have fået bedre forståelse for sagen, efter din oversættelse presset hårdt på for at få en engelsk talende forsikrings mand til at overtage sagen hos Folksam, og det er lykkedes og nu er der begyndt at ske ting og sager :) Pånuværende tidspunkt er vi nået sålangt at de er ved at indhente tilbud på rep. af badeværelset hos Henda Bygg, Folksam har stillet mig følgende spørgsmål: Folksam 1: Om jeg ønsker at Henda Bygg skal udføre arbejdet, eller om de vil lave en regne stykke på hvormeget jeg vil få udbetalt hvis jeg selv står for reparationen. (Nogen som kan anbefale Henda Bygg, eller der er måske andre som er en del billigere og kan udføre et godt stykke arbejde?) Folksam 2: Hvor gammel er badeværelset (Her vil jeg spørger om der er forbundet et tab med alderen på badeværelset, I danmark der mister eks. et køkken 10% af dets værdi om året, er der samme regler i Sverige, og gælder det også for fliser på et badeværelse?) Ser frem til at høre nogle kyndige personers input. Mvh. Caleb

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ad 1. ville jeg vælge forsikringsselskabets håndværker skal fixe det for bliver der efterfølgende problemer er det Folksams problem da det er dem som er kommet slæbende med håndværkeren... Medmindre du selv mener du kan gøre det bedre/billigere indenfor rammerne og selv gider tage den hvis der bliver noget... Ad 2. Så er der formentlig en afskrivningsklausul, men det skal fremgå af dine policer i hvilken grad de afskriver tingene...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik de først fundet ud af hvad skade årsagen er i dag! Det har så også kun taget dem 3 mdr og 17 dage! FLOT. De siger at vandet er gået igennem vådrums sikringen, og derfor vil forsikringsselskabet ikke erstatte gulvet, de erstatter kun vægge og 30% af mit elektriske gulvvarme, de resterende omkostninger hvad angår materiale, håndværker timer mm. skal jeg selv stå for! Firmaet Fuktteknik har været ind og filme og er kommet frem til denne konklusion, firmaet Fuktteknik samt bestyrelsen i mit forening holder deres mund meget lukket og vil ikke ud med detaljer, Fuktteknik's ansvarlig for mit sag tager slet ikke telefonen og skriver bare undvegne via mail og henviser mig til vores forenings formand, og forenings formanden siger til mig indirekte at det ikke rager mig hvad der står i fuktteknik's rapport og at jeg bare skal henvende mig til folksam. Den ansvarlige fra Fuktteknik mente i starten at det også var meget sandsynligt at faldstammen som er gammel og rusten kunne være årsagen til skaden, hvis det var faldstammen der var årsagen så skulle foreningen selv betale og forsikringen vil slet ikke dække. Er der nogen herinde der kan anbefale en eller anden bygge sagkyndig som kunne komme forbi og give os en second opinion? 3½ mdr. uden bad, og vi har først lige fået en erstattnings lejlighed, en 25 m2 hotel lejlighed og vi er 4 personer, jeg er nået til et punkt hvor jeg er blevet godt og grundigt træt af Sverige, tror at jeg bare skal pakke min ting og smutte tilbage til DK meget snart... Det er blevet ulideligt :mad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så fik de først fundet ud af hvad skade årsagen er i dag! Det har så også kun taget dem 3 mdr og 17 dage! FLOT. De siger at vandet er gået igennem vådrums sikringen, og derfor vil forsikringsselskabet ikke erstatte gulvet, de erstatter kun vægge og 30% af mit elektriske gulvvarme, de resterende omkostninger hvad angår materiale, håndværker timer mm. skal jeg selv stå for! Firmaet Fuktteknik har været ind og filme og er kommet frem til denne konklusion, firmaet Fuktteknik samt bestyrelsen i mit forening holder deres mund meget lukket og vil ikke ud med detaljer, Fuktteknik's ansvarlig for mit sag tager slet ikke telefonen og skriver bare undvegne via mail og henviser mig til vores forenings formand, og forenings formanden siger til mig indirekte at det ikke rager mig hvad der står i fuktteknik's rapport og at jeg bare skal henvende mig til folksam. Den ansvarlige fra Fuktteknik mente i starten at det også var meget sandsynligt at faldstammen som er gammel og rusten kunne være årsagen til skaden, hvis det var faldstammen der var årsagen så skulle foreningen selv betale og forsikringen vil slet ikke dække. Er der nogen herinde der kan anbefale en eller anden bygge sagkyndig som kunne komme forbi og give os en second opinion? 3½ mdr. uden bad, og vi har først lige fået en erstattnings lejlighed, en 25 m2 hotel lejlighed og vi er 4 personer, jeg er nået til et punkt hvor jeg er blevet godt og grundigt træt af Sverige, tror at jeg bare skal pakke min ting og smutte tilbage til DK meget snart... Det er blevet ulideligt :mad:
Desværre kan du også komme ud for den slags i DK... Det handler mere om forsikringsselskabet og deres ønske om at undslå sig... Men har du brug for en second opinion, så tag fat i Anticimex (http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Fukt/Badrum/Badrumsgolv/). Har ikke brugt dem til det, men til et ejerskiftesyn, hvor de opdagede forskellige ting blandt andet også med badeværelserne...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Advokat

Desværre kan du også komme ud for den slags i DK... Det handler mere om forsikringsselskabet og deres ønske om at undslå sig... Men har du brug for en second opinion' date=' så tag fat i Anticimex ([url']http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Fukt/Badrum/Badrumsgolv/). Har ikke brugt dem til det, men til et ejerskiftesyn, hvor de opdagede forskellige ting blandt andet også med badeværelserne...
Du skal lynhurtigt finde ud af om de vil betale eller ej. Hvis de ikke vil betale så er der tale om en tvist som de kalder det. Så handler det om at få fat i en advokat hurtigst muligt for det er en ren jungle med svenske forsikringsselskaber. Det gode er at de fleste forsikringsselskaber skal betale ca 80 procent af omkostningerne til din advokat selvom advokaten arbejder imod dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...