Jump to content
hpn

fiber

Recommended Posts

Vi har mulighed for at blive koblet til fiber 1000/1000, men så melder der sig et par spörgsmål. Hvilken router skal man have for at kunne nå op i den hastighed? er der andet man skal lägge til, og hvad er prisen for udstyret? Vil man umiddelbart kunne märke forskel? (Vi har i dag 8Mbit/s, og det har fungeret upåklageligt)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke up to date erfaring med præcist hvilken router som egner sig til formålet, så det kan jeg ikke hjælpe med. Søg lidt på nettet efter nye artikler omkring "router for gigabit internet" så dukker der nok noget op. Du skal være opmærksom på at over wifi (trådløs) vil du ikke komme i så meget som nærheden af den teoretiske max hastighed på 1 gbit. De enheder du tilslutter hvor du vil op på den hastighed skal være kablet. Jeg tror bestemt der er mærkbar forskel ift 8 mbit, spørgsmålet er selvfølgelig altid om det er prisen værd. Nu ved jeg ikke hvilken udbyder det er, men jeg ville personligt mene at en 100/100 forbindelse var absolut i orden til mit behov i forhold til en 1000/1000 forbindelse - specielt prisforskellen taget i betragtning hos Telia som jeg er hos i dag. De skal have 339 pr md for en 100/10 fiber forbindelse og 999 pr md for en 1000/100 forbindelse. I praksis har jeg selv en forbindelse via telefonstikket 60/12 til 458 pr md. Den er bestemt også hurtig og giver fin mulighed for at se NetFlix i full-hd samtidig med at man surfer net og har netradio kørende fx. Hvis jeg fik muligheden for fiber her hvor etableringen ikke kostede en formue ville jeg takke ja. Og så en 100/10 forbindelse over den og nyde godt af den lavere månedspris plus have muligheden for endnu højere hastigheder når behovet for det engang viser sig. Jeg vil vove den påstand at hvis du i dag er fint tilfreds med en 8 mbit forbindelse så behøver du bestemt ikke mere end det. Vær i øvrigt også opmærksom på hvilken udbyder der leverer forbindelsen til internet. Det hjælper ikke meget med en super hurtig forbindelse til centralen hvis udbyderen har dårlige forbindelser ud i verden. Jeg har Telia, de er nok ikke de billigste - men de leverer en god stabil hastighed syntes jeg og har ikke nogen "fair use policy" som forsøger at regulere hvor meget jeg anvender min forbindelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ift 8 mbit vil du helt sikkert kunne mærke forskel hvis du fx får en 100 mbit forbindelse. Kort sagt så kører "det hele" bare hurtigere. En service som Netflix bruger 7 mbit/s for at streame super-HD. Er N300 ikke modellen? Det siger ikke noget om hvilken hastighed den kan levere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en netgear n300, har den en gigabit port og du ville kunne bruge det, hvis du har flere computere. Jeg tvivler du vil kunne mærke meget forskel på 100 eller 1000 mbit, hvis du ikke har en eller anden tjeneste du udbyder (ala folk kan steame fra dig eller noget i den stil) Du skal også huske på at de steder du suger fra, skal have 1000 mbit pr. connection, for at du kan bruge det. Jeg kan personligt ikke se, hvad man skulle bruge det til, som privatperson, uden at udbyde services ,-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tvivler du vil kunne mærke meget forskel på 100 eller 1000 mbit, hvis du ikke har en eller anden tjeneste du udbyder
Specielt hvis pris springet er som hos Telia!! Men fra 8 mbit til 100 mbit er jeg ret sikker på at der vil være mærkbar forskel. Altså lige indtil man har vænnet sig til hastigheden :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du har en netgear n300, har den en gigabit port og du ville kunne bruge det, hvis du har flere computere. Jeg tvivler du vil kunne mærke meget forskel på 100 eller 1000 mbit, hvis du ikke har en eller anden tjeneste du udbyder (ala folk kan steame fra dig eller noget i den stil) Du skal også huske på at de steder du suger fra, skal have 1000 mbit pr. connection, for at du kan bruge det. Jeg kan personligt ikke se, hvad man skulle bruge det til, som privatperson, uden at udbyde services ,-)
Ja, det er en netgear N300. Så behöver vi måske ikke at skifte router? Vi kan ikke selv välge hastighed. Muligheden er 1000/1000 inkl ip-telefoni og tv for 550/mån.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det er en netgear N300. Så behöver vi måske ikke at skifte router? Vi kan ikke selv välge hastighed. Muligheden er 1000/1000 inkl ip-telefoni og tv for 550/mån.
Den N300 kan ikke gå over 100 Mbit ifølge dens specifikationer, så hvis du vil kunne udnytte forbindelsen maksimalt hedder det ny router... Men det er nok sjældent du får brug for det... Og som andre siger, husk at dit trådløse netværk slet ikke vil kunne komme op på den hastighed...Din N300 leverer 300 Mbit WIFI (dvs. maksimalt 150 mbit hastighed på en god dag i medvind og ned af bakke)... Køber du en ny router med hurtigere WIFI (802.11ac) leverer den 1 Gbit, dvs. maksimalt 500 Mbit til dine klienter... Så skal du bruge din forbindelse fuldt ud hedder det kabler til dine maskiner... Men skal du bare bruge det til streaming af film, youtube, spil, mail, browsing, almindeligt download etc. så kommer din nuværende router til at klare det fint...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager chancen og skriver her i stedet for at oprette et nyt emne. Hvis/når vi får fiber, så fungerer vores alarm ikke längere, da det körer via fastnettelefonen. Jeg har snakket med alarminstallatören, og de siger, det kräver en anordning med gprs til knap 5000 kr + et månedligt abonnement med simkort til 120 kr. - så bliver det efterhånden en dyr omgang at få fiber. Findes der ikke andre alternativer, som ikke kräver et nyt abonnement til alarmen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tager chancen og skriver her i stedet for at oprette et nyt emne. Hvis/når vi får fiber, så fungerer vores alarm ikke längere, da det körer via fastnettelefonen. Jeg har snakket med alarminstallatören, og de siger, det kräver en anordning med gprs til knap 5000 kr + et månedligt abonnement med simkort til 120 kr. - så bliver det efterhånden en dyr omgang at få fiber. Findes der ikke andre alternativer, som ikke kräver et nyt abonnement til alarmen?
Kunne en VoIP telefon være en løsning ?? - du kan jo flytte dit nuværende fastnet nummer til et sådan VoIP nummer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Sip-signalering og alarmer spiller ikke sammen. Der skal gsm-opkobling til i dette tilfælde. Dette beskytter også ved udfald på nettet, samt ved strømudfald på bystrøm. For 5000,- kan der installeres meget alarm. Undersøg hvad pris nye kunder hos eks. Verisure (tidl Securitas Direct) får opstartspakken til. Jeg har selv Verisure installeret via gsm på hovedmodulet. Virker som det skal. @ Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Husk at dine klienter også skal understøtte ac for at få noget ud af en AC router, men du kan vel nå op på 600Mbit med en af de bedste N routere. Teoretisk. I praksis kommer du ikke til at mærke forskellen.
Hvis du skal nå den hastighed skal du vist køre MIMO og ikke have andre klienter / kilder til forstyrrelse i nærheden... Wireless er jo per definition half-duplex, dvs. lover den 600 Mbit på boksen skal man for sammenligningens skyld med kabel jo kalde den 300 Mbit... Derudover hvis der er andre wireless enheder falder båndbredden yderligere ligesom hvis naboen har et wireless eller der ligger andre forstyrrelser i området...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

@ rlarsen: Det kunne man göre, men så skal man bare hive proppen ud, som sidder udenfor, og så er der ingen ström i huset og heller ingen forbindelse til alarmcentralen. Hvad betaler I så pr måned? Ofte er det ekstra abonnement (sim) bygget ind i månedsafgiften. Det gälder både gprs og gsm. Dog er gsm billigere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad betaler I så pr måned? Ofte er det ekstra abonnement (sim) bygget ind i månedsafgiften. Det gälder både gprs og gsm. Dog er gsm billigere.
Vi betaler 265 sek pr md fast inklusive udkørsler ifm alarm. Der er ingen yderligere omkostninger. Jeg vil tro den anvender GPRS for man kan til enhver tid se status på alarmen og de enkelte sensorer via den mobil-app de har. Eneste catch er at der er 24 måneders binding på aftalen, hvis du opsiger før tid skal du betale resten af månederne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...