Jump to content
zabel

Europaparlamentsvalg

Recommended Posts

Jeg har fået et fint brev om at jeg kan vælge enten at stemme i sverige eller i danmark. Nogle der har været møllen igennem? Jeg vil gerne stemme i DK' date=' hvis det er muligt...[/quote'] Du skal optages på den danske valgliste. Du finder ansøgningsskema her: http://valg.oim.dk/vaelgere/udlandsdanskeres-valgret/eu-bosatte-danskeres-valgret.aspx Jeg har været møllen igennem og det er ganske smertefrit :) Når du er optaget på valglisten kan du brevstemme ved henvendelse til en dansk repræsentation (ambassade eller konsulat) i Sverige, eller ved henvendelse til et folkeregister i Danmark. Brevstemmer skal være modtaget på valgstedet (Københavns Kommune) senest på valgdagen kl. 9. På selve valgdagen kan du stemme på Københavns Rådhus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis man allerede har accepteret at stemme i Sverige, kan man ændre det med kort varsel? Eller er der nogen der har et overblik over de svenske man kan stemme på og hvad de står for? Evt et sted hvor jeg i ro og mag kan læse mig til det? Sendt fra min C6833 med Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været nede og stemme. Og endnu engang følte jeg det lidt som om at jeg deltog i et valg i en banan-republik på grund af det noget underlige svenske valgsystem, hvor man selv skal gå hen og tage de parti-liste stemmesedler, som man kunne finde på at stemme på. Og den pult, hvor man skal sætte krydset og putte i kuverten er meget begrænset afskærmet. Det er vist kun delvist hemmelige valg, man har her i Sverige, og ikke fuldt hemmelige. Der mangler bare at stå en stor mand i uniform foran reolen hvor man tager parti-stemmesedler og "sikkerheds-overvåge" - så kunne vi få indført et "dejligt et-partisystem"! Jeg skulle vise ID for at kunne aflevere min ifyldte stemmekuvert, og de tjekkede op mod mit svenske personnummer på mit svenske kørekort - gad vide, hvad der var sket, hvis jeg kom med mit danske pas som ID?.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skulle vise ID for at kunne aflevere min ifyldte stemmekuvert, og de tjekkede op mod mit svenske personnummer på mit svenske kørekort - gad vide, hvad der var sket, hvis jeg kom med mit danske pas som ID?.
De kikkede bare på navnet. Iøvrigt enig om at det er et underligt system...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er ikke meget hemmelighedskræmmeri over at skulle tage en partistemmeseddel fra et bord, hvor alle kan se med. Vil man være privat, må man sikre sig en stemmeseddel uden for valglokalet og selv medbringe den i lommen (men huske, at foldede eller krøllede sedler bliver ugyldige, så pas på!)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tog bare en håndfuld forskellige stemmesedler med om bag pulten. Stod og Facebookede lidt og proppede så den i jeg ville stemme på og smed resten ud. En af kontrollanterne sad så og kiggede ind i kuverten (hvad han kunne, uden at flå den åben). Sikkert for at se om jeg havde proppet mere end én stemmeseddel i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...