Jump to content
ice

Bilisterne svigter Øresundsbroen

Recommended Posts

Selv de mest pessimistiske prognoser slår ikke til. Tilbagebetalingstid forlænget. På Øresund er det specielt tilbagegangen i pendlertrafikken, der slår igennem. Sådan er det når man presser sit monopol til det yderste, så er det hvad der sker :rolleye: kilde: http://epn.dk/brancher/transport/land/ECE6665958/bilisterne-svigter-oeresundsbroen/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De fattede ikke at verden ændrede sig i 2008. De blev jo ved med at sætte priserne op med mere end inflationen og lønudviklingen, selvom de fleste pendlere måtte vende sig til 0-lønstigninger eller ligefrem lønnedgang pga. "tvungne jobskift". Dermed beviste Broen at den var uden for pædagogisk rækkevidde med hensyn til sine stamkunders behov, idet det reelt var en besked som sagde til stamkunderne at "vi er fucking ligeglade med om I har fået økonomiske problemer - vi vil bare have nogen flere af Jeres penge!". En ting er hvad der er sket historisk, men rationelle mennesker agerer først og fremmest efter deres forventninger til fremtiden - og Broens prissætning skaber en rationel forventning om, at det bare vil blive dyrere og dyrere, og det kan sagtens blive så dyrt at det fører til økonomisk ruin for den enkelte, og at man som pendler på langt sigt med stor sandsynlighed kan sidde i en uholdbar situation. Kombineret med en række andre faktorer, såsom dagpengeproblemer og svingende kronekurs, har det naturligvis fået mange til at tage konsekvensen og bringe sig ud af "den uholdbare situation" ved at flytte tilbage til den danske side eller finde et arbejde på den svenske side.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har så valgt at istedet for 2 biler, så kører i en bil og tilpasse arbejdstiden ift. hinanden, til den løsning ,-) Halvering af broudgift, som reelt bare er steget og steget og steget. Det kunne nu også være sjovt at se lønudvikling for dem som arbejds på broen, hvad de foranstaltninger som de har indført (fartbump og fartgrav) koster samt deres markedsføring. Måske bruger de bare for mange penge på ikke at afbetale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne ha' været så godt - og så blev det så skidt. At have været en del af dette cirkus siden 2003, og oplevet hvordan Broen har forvaltet regionens åbenlyse mulighed for at blomstre, er simpelthen et skoleeksempel i hvordan det IKKE skal gøres. Og politikernes skyklappe-mentalitet har skreget til himmelen i lige så lang tid. Eneste positive jeg kan huske omkring bro og integrations-fremme, var da vi fik forhøjet fradrag for overfart af broen i egen bil på 50,- pr. overfart. Skræmmende! Jeg håber inderligt de indser de har skudt deres egne fødder af flere gange, og tager regionen seriøst inden længe. Ellers kan konsortiet meget nemt ende op med svære økonomiske (og større moralske!) problemer. Sæt nu prisen ned på den bro, for hel***e! Gør det attraktivt og rentabelt at køre de pokkers 18 km - og ikke en udgift på over 3500,- md. For slet ikke at tale om dem der vil køre smutture. De skal helst sendes hjem igen inden et døgn, for at de får en (latterlig) rabat på overfart. Jeg kunne blive ved - men tror faktisk jeg har ytret det hele igennem de seneste 10+ år, og behøver ikke gentage mig selv. Beklager, Skåne. Du er et dejligt stykke Sverige, og du har været et lækkert bekendtskab - men det må stoppe. Håber fremtiden ser lysere ud, og Broen bliver den katalysator for vækst og velvære, som det oprindeligt var meningen. Broen lokkede mig herover. Nu er Broen så dråben i bægeret - og virker, sjovt nok, som over-katalysator for manges beslutninger om at stoppe eventyret. Inklusive undertegnede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har så valgt at istedet for 2 biler, så kører i en bil og tilpasse arbejdstiden ift. hinanden, til den løsning ,-) Halvering af broudgift, som reelt bare er steget og steget og steget. Det kunne nu også være sjovt at se lønudvikling for dem som arbejds på broen, hvad de foranstaltninger som de har indført (fartbump og fartgrav) koster samt deres markedsføring. Måske bruger de bare for mange penge på ikke at afbetale.
Vi gør det samme i videst muligt omfang. 2 x brobizz-pendling er simpelthen GROTESK dyrt på den lange bane.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så ska' du da lige med til LAN-hygge hos bananas her til maj' date=' inden du rykker over på den anden side. :th2:[/quote']Tak for tilbuddet, Frederik - men jeg spiller ikke SC, DOTA o.l. :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det betyder efterhånden en del, med de stigende udgifter, det er jo omkring 1.100 - 1.200 det er blevet dyrere for 50 ture. Det er 13.000 til 15.000 per år efter skat. siden jeg startede med at pendle. Men det kan ikke komme som en overraskelse, hvis man bare har fulgt lidt med de sidste 10år, regionen bliver ikke til noget de næste mange mange år, dem som var pionere og gjorde som politikerne ønskede blev ladt i stikken, og røvrendt og må nu betale prisen. Vi har da også talt om vi skulle tilbage til Danmark, men det bliver nok et helt 3 land når vi tager os sammen. (noget hvor der er lidt mere sol)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok ingen tvivl om at det er blevet mindre attraktivt økonomisk set at bo i Skåne og arbejde på Sjælland. Broen er vel blot én parameter blandt flere - men ja, det er mange penge man lægger der hver måned hvis man pendler mere eller mindre dagligt. Vi er dog glade for at bo her - i vores langstidsplaner ligger der en flytning om 8-10 år, nærmere når vores datter ikke længere "har brug for" en have. Men bare fordi det er om længe betyder det jo ikke at man ikke kan kigge lidt på mulighederne. Og dér syntes jeg godt nok at hvis man sætter en ring om storkøbenhavn inklusive Malmö så er det nogenlunde 50/50 om det skal være det ene eller andet sted. Vi vil gerne af med haven og tættere på vand. Så hvis man søger efter lejlighed på 100+ kvm, god stor privat udendørsplads, tæt på vand (det kan være Øresund, men også de indre havneløb osv i København), moderne badeværelse med badekar, fast parkeringsplads. Så begynder det at blive lidt svært og selv om den type beboelse ikke er gratis i Malmö så er den det godt nok heller ikke hvis man ser hvad der findes i København. Og måske broen er dyr... Men prøv så at spørge kollegaerne eller vennerne med bopæl i Danmark hvor meget skat + afgift de betaler af deres ejerbolig! jeg havde næsten fortrængt hvor meget det faktisk drejer sig om... Hvis man f.eks. køber et hus til 5.5 mio dkk i Brumleby. Så betaler man 20.828 dkk årligt i ejendomsskat, 7.286 dkk årligt i affaldsgebyr, og cirka 90.000 dkk årligt i ejendomsværdiskat. Det kan man altså køre meget over en bro for! Jeg vil tro at for de fleste med ejerbolig i Sverige og arbejde i Danmark er nettoskatten 0 dkk for ejendommen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv boet i Sverige fra 2007 til 2012 og overvejer nu af forskellige årsager at flytte tilbage til Sverige igen, så jeg kender bestemt alt til den dyre bro. Dog vil jeg sige at det jo ikke er en ukendt omkostning når man vælger at flytte, og omend at jeg også syntes broen er meget dyr, så tror jeg reelt ikke den er blevet dyrere end for 11-12 år siden. Da broen åbnede i 2000 havde de katastrofale trafiktal, og man besluttede i 2001 at sænke prisen for en pendleraftale fra kr. 3.400 til kr. 2.800. Hvis man tager udgangspunkt i de kr. 2.800 og ganger den årlige inflation på frem til 2013, så havner jeg på et tal der hedder ca. kr. 3.600 hvilket passer med prisen på en pendleraftale d.d. Med det taget i betragtning, så er der egentlig blot tale om inflationsjusteringer, fremfor egentlig prisforøgelser. Men igen, ja det er dyrt uanset hvad :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har selv boet i Sverige fra 2007 til 2012 og overvejer nu af forskellige årsager at flytte tilbage til Sverige igen, så jeg kender bestemt alt til den dyre bro. Dog vil jeg sige at det jo ikke er en ukendt omkostning når man vælger at flytte, og omend at jeg også syntes broen er meget dyr, så tror jeg reelt ikke den er blevet dyrere end for 11-12 år siden. Da broen åbnede i 2000 havde de katastrofale trafiktal, og man besluttede i 2001 at sænke prisen for en pendleraftale fra kr. 3.400 til kr. 2.800. Hvis man tager udgangspunkt i de kr. 2.800 og ganger den årlige inflation på frem til 2013, så havner jeg på et tal der hedder ca. kr. 3.600 hvilket passer med prisen på en pendleraftale d.d. Med det taget i betragtning, så er der egentlig blot tale om inflationsjusteringer, fremfor egentlig prisforøgelser. Men igen, ja det er dyrt uanset hvad :)
I 2007 inden de besluttede sig for at gå helt fra forstanden, kostede en pendleraftale 2590 for 50 ture per måned, i dag koster den 3618 Kilde og hvis vi antager at inflationen har været nogenlunde den samme i Danmark og i Sverige, siden det er muligt at betale i både DKK og SEK. Så burde 50 ture koste 2801, hvis man regner inflationen ud. (Regn selv her) altså ca. 800kr mindre per måned end i dag... Det er godt vi bliver mindre og mindre afhængige af broen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ikke kun broens prissætning der irriterer mig, men hele sammensuriummet af følgerne af en sådan Øresunds-hindring. Læg dertil politikernes vægelsind og manglende interesse for en minoritet der alligevel ikke må stemme(!) på dem (eller andre), samt den ligegyldighed der bliver lagt for dagen. Hindringskonsortiet spenderer gladeligt penge på fartbump/huller og ikke-funktionel trafikinformation, så de har noget at pege på, når der stilles spørgsmålstegn ved næste prisstigning. Nå ja - "du kan da bare tage toget". Nej, det kan jeg ikke. Jeg kan ikke være afhængig af tog, der risikerer at være forsinket/aflyst. Der er ikke andre til at lave mit arbejde kl 05 om morgenen, imens jeg venter på næste afgang. (Nå ja, der kører så heller ikke et tog mod Kbh før kl 04:58) Så broen i bil er min eneste mulighed. Det er ikke fordi jeg ikke har råd - men pengene skal heller ikke bare kastes ud af vinduet. Jeg piver egentlig ikke - men kan desværre bare ikke se fornuften i det længere, som tingene ser ud DK<->S. Jeg har givet Du gamla, Du fria en mere end ærlig chance. Desværre er luften pebet ud af dén ballon. Håber regionen kan blomstre med tiden - og ikke lide under svag ledelse, blinde og selv-forherligende direktører og konsortier - og igen blive det syd-Sverige det fortjener.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at inflationen i Danmark har været noget højere, og da folk der pendler over broen tjener deres penge i Danmark, mener jeg at det er mest rimeligt at tage udgangspunkt i den danske inflationsstigning, da deres lønniveau formentlig er fulgt med. Med det i mende og prisen for 2007 som du nævner, så kommer du nærmere en 2013 pris på kr. 3.000. Men hvis prisen startede på kr. 2.800 i 2001, og den i 2007 var 2.600, så er det vel mere et udtryk for manglende inflationskorrektion? Tjek selv: http://www.thuejk.dk/inflation.html Vist er det dyrt, men uanset om der så er sket en stigning på kr. 600 om måneden, så har jeg svært ved at se at det er så drivende en faktor for at folk flytter tilbage. Den er måske blot blevet lidt mere synlig :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

For en mpneds tid siden var der en udsendelse om hvordan ejendomsværdiskatten og især grundskyld var sindsyg i en stor del af østsjælland og kraftig stigende. Flere som måtte sælge nu, da de ikke havde råd i fremtiden til at sidde med den stigende skat. Og det var på ingen måder småpenge som der blev snakket om. https://www.bolius.dk/saadan-beregner-du-din-ejendomsvaerdiskat-12612/ https://www.bolius.dk/grundskylden-stiger-igen-8297/ Så kombinationen af de to kan sagtens overstige endda 100k om året alt efter kommune

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har selv boet i Sverige fra 2007 til 2012 og overvejer nu af forskellige årsager at flytte tilbage til Sverige igen' date=' så jeg kender bestemt alt til den dyre bro. [/quote'] Skal du ikke med til Øresundslan i maj? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1% af ejendomsværdien op til 3.040.000 og 3% af resten....
Ja, selvfølgelig. Det var sent, da jeg læste dit indlæg, beklager. De 3% ekstra over 3.040.000 fes over hovedet på mig. Husk dog på det er den offentlige ejendomsvurdering der danner grundlag for beskatningen - og ikke prisen ejendommen handles til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...