Jump to content
blockethans

Fradrag renter bostadsratt forening?

Recommended Posts

Hej, Vi bor i en bostadsraat hvor vi ejer den. Det vil sige man ejer en % af foreningen og der er bank laan. Kan man saa faa fradrag for sin% del? Det burde man vel? http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-73525046:sidste-udkald-her-er-de-11-fradrag-du-skal-huske.html 6: Renter på fælleslån Bor du i ejerlejlighed eller andelsbolig, er der mulighed for at få et fradrag, hvis du betaler renter til et fælleslån. Det kan eksempelvist være et lån, der er optaget i forbindelse med etableringen af et nyt tag, nye faldstammer eller udskiftning af vinduer. For at man kan få fradrag for sine renteudgifter, skal gælden og renteudgifterne dog være fordelt ud blandt ejerne - gælden skal med andre ord være tilknyttet de enkelte personer i ejendommen. - Der har været sager, hvor man ikke fik fradrag for renteudgifterne, da lånene ikke påhvilede de enkelte medlemmer i foreningen, men alene ejerforeningen, så det er ikke sikkert, man kan få det, siger Søren Bech. Ifølge Skat gælder fradraget de, der ejer en ejerbolig. Reglerne gælder dog også for lån optaget i andelsboligforeninger, oplyser Søren Bech. Opfylder man kriterierne, kan man trække renteudgifterne fra i skat, lyder det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som uprøvet land og det kommer an på hvad der menes med: For at man kan få fradrag for sine renteudgifter, skal gælden og renteudgifterne dog være fordelt ud blandt ejerne - gælden skal med andre ord være tilknyttet de enkelte personer i ejendommen. I en BRF ejer du jo ganske vist inddirekte en del af gælden fordi du ejer en del af BRF'en - men officielt er gælden jo ikke fordelt ud. Man er nok nødt til at finde den præcise lovtekst for at blive klogere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det skal jeg ikke gøre mig klog på. Dog kan jeg huske at afbetalinger på foreningens gæld kan bruges til den tid når man skal udregne et evt. overskud ved salget af din Bostadsrätt. Alltså at man skal betale skat af et lavere beløb fordi det (forholdsmæassige) afdrag på (fælles) lån kan fratrækkes i den faktiske salgspris (som jeg husker det).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...