Jump to content
Sign in to follow this  
jesperjensen

Midsommer helligdage?

Recommended Posts

Hejsa. Jeg er lidt forvirret over midsommer her i sverige. Igår fredag var helligdag og idag lørdag er det også helligdag? jeg har søgt på nettet og finder modstridende informationer http://www.oresunddirekt.dk/samfund/familiehoejtider/helligdage-2014-i-danmark-og-sverige - her skriver de at fredag ikke er en helligdag http://www.sydsverige.dk/?pageID=681 - ifølge denne side er fredagen en helligdag Jeg kan heller ikke følge logikken i at midsommer spænder over 2 helligdage, er midsommer ikke det som svarer til sankthans i Danmark (eller er jeg helt fuldstændig forkert på den?)

Velkommen til Sverige, Midsommer, både i Danmark og i Sverige, ligger omkring sommersolhverv (21. juni), hvor Skt. Hans fejres den 23. juni. To forskellige helligdage, hvor man i Sverige historisk holder midsommer, og ikke holder Skt. Hans (selvom Valborg i Sverige til forveksling fejres ligesom Skt. Hans i Danmark, men altid fejres den 30. april - i Sverige).

1000 tak for svaret, så kan jeg bedre forstå det :-) Man skal lige vende sig til de små forskelle herover, jeg har nu både de svenske og danske helligdage i min telefon nu, så jeg ikke bliver overrasket igen når alt er lukket herover :-) forsat god weekend'

Velkommen til Sverige, Midsommer, både i Danmark og i Sverige, ligger omkring sommersolhverv (21. juni), hvor Skt. Hans fejres den 23. juni. To forskellige helligdage, hvor man i Sverige historisk holder midsommer, og ikke holder Skt. Hans (selvom Valborg i Sverige til forveksling fejres ligesom Skt. Hans i Danmark, men altid fejres den 30. april - i Sverige).