Jump to content
LotsOfFreckles

Nogen sygeplejersker herinde der jobbar på den svenske side?

Recommended Posts

Jeg er færdiguddannet sygeplejerske(i DK) til Januar og er nu begyndt at søge job i DK, men vil også prøve at søge i Sverige. Grunden til at jeg overvejer Sverige, er pendler tiden og fordi min mand har samme mødetider (som en sygeplejerske) på hans arbejde i København. Vi har børn der skal hentes til og fra dagis/fritis, så det ville lette en del mht. rejsetiden. PLUS, retten til omsorgsdage, hvis ens barn er syg. Jeg kender udmærket godt til lønforskellen, men ikke hvor stor den er. Lig med den lavere skat her i Sverige, går den så op med hvad man cirka slipper for af kørselsafgifter, så man nogenlunde får samme udbetalt som i DK? Jeg har nogle spørgsmål vedrørende dette samt om kotymen ved at søge en stilling "herovre". :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Måske bare ingen som erfaring med at arbejde i Sverige? Jeg har ingen konkrete erfaringer på dit fagområde - men min hustru arbejdede i en periode i et svensk firma. Hendes basisløn var en smule lavere end hvad hun havde haft i Danmark - men efter skat var der ikke den store forskel. Og så er der jo alle fordelene med VAB dage og barselsvilkår i det hele taget som er ekstremt meget bedre hvis man er ansat uden en overenskomst i Danmark som har bedre barselsvilkår end funktionærloven giver.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

For et-to års tid siden var det et "upprop", hvor nyuddannede sygeplejersker krävede 24.000 i ingångslön. Så vidt jeg forstod, var grunden, at de "kun" fik 21.000 som färdiguddannede. Det holdt de sammen med det ansvar, som de jo rent faktisk har for patienterne og arbejdsforhold. Hvad der kom ud af det, ved jeg faktisk ikke, men jeg mener ikke, at lönen blev hävet til 24.000/mån. Men debat, det var der. Så skal du träkke skat fra de 21.000 (i Malmö mener jeg det er 32%) og så se, hvad der er tilbage. Som du selv er inde på, så mener jeg helt sikkert, at man skal overveje, om den mindre lön ikke er tiden med börnene värd i sidste ende. Jeg har i hvert fald skiftet mening efter at have pendlet til DK i 8 år. Så nu er det Sverige på fuld tid, der gälder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
For et-to års tid siden var det et "upprop", hvor nyuddannede sygeplejersker krävede 24.000 i ingångslön. Så vidt jeg forstod, var grunden, at de "kun" fik 21.000 som färdiguddannede. Det holdt de sammen med det ansvar, som de jo rent faktisk har for patienterne og arbejdsforhold. Hvad der kom ud af det, ved jeg faktisk ikke, men jeg mener ikke, at lönen blev hävet til 24.000/mån. Men debat, det var der. Så skal du träkke skat fra de 21.000 (i Malmö mener jeg det er 32%) og så se, hvad der er tilbage. Som du selv er inde på, så mener jeg helt sikkert, at man skal overveje, om den mindre lön ikke er tiden med börnene värd i sidste ende. Jeg har i hvert fald skiftet mening efter at have pendlet til DK i 8 år. Så nu er det Sverige på fuld tid, der gälder.
Selv med den lavere skat er det ikke voldsomt højt. Jeg troede dog skatten i Sverige var markant lavere end de 32%

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En danske sygeplejerske startløn for nyuddannet ligger på omkring de 24K. (jvf. DSR - du kan se det hvis du er medlem) Gennemsnitslønnen ligger på omkring 27k. (jf. lønstatistik.dk) Hvis gennemsnit er 21K i Sverige, så er lønningerne ikke lang fra hinanden, efter skat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...