Jump to content
Jabbekot

At flytte retur til DK

Recommended Posts

Hej alle. Da vi er blevet skilt efter 7 dejlige år i det svenske, skal vi nu flytte tilbage til DK. Og vi har travlt, da vi kun har til d 1/11 at fixe meget af det i... I den forbindelse søger jeg nogle gode råd og faktuelle oplysninger om, hvordan jeg praktisk gør dette.. Jeg tænker at realisere alt mht økonomi osv. Melder man "bare" adresseændring til det danske folkeregister og så er den prut ude eller hvordan? Er sgu lidt i vildrede... på forhånd tak! Mvh Jakob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rykkede retur 29/9 - og der er nu ikke så mange ben i det. Ned i din tilflytningskommune og meld flytning - og de informerer din fraflytterkommune. (Sker automatisk ved flyt indenfor Norden) Du skal selv informere diverse instanser, selskaber du har haft aftaler med osv. Eftersending af post fra Posten fungerer desværre ikke til udlandet - så en idé er at lave en aftale med de nye ejere af din bolig, om at de eftersender en gang hver 14 dag e.l. Alternativt skriver din nye adresse på modtaget post, og smider den i en postkasse. Så burde den nå frem - eller retur til afsender, som så kan se noget er ændret. Du skal også have fat i SKAT Øresund, som skal lave din skattestatus om, så du beskattes korrekt efterfølgende. Dette sker desværre ikke automatisk. Samtidig skal du huske at ændre befordring og andre relevante skatteforhold. Ellers er der nu ikke de store ben i det. Men selvfølgelig er der altid noget man glemmer. Sådan skal det være ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vær obs på, at Skatteverket IKKE automatisk ændrer din adresse fra Sverige til Danmark, selv om du bliver folkeregistreret i DK. Jeg var ude for at min svenske adresse stadig stod registreret mere end en måned efter, at jeg var fraflyttet, for det er åbenbart Skatteverkets kutyme, medmindre man selv tager kontakt til Skatteverket og melder flytning til dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jakriborg: Det må så være en fejl i systemet. Jeg har fint modtaget en skrivelse fra Sverige, om at de har modtaget min 'opsigelse' af det svenske, og min nye adresse er registreret. @ Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fraflyttede sverige for flere måneder siden, men skatteverket fik ikke besked :( Så lige nu bøvler jeg lidt med det, samt opsigelse af forsikringen på lejligheden. (Beholdt den just in case, indtil ny ejer overtager den 1/11).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så lige nu bøvler jeg lidt med det' date=' samt opsigelse af forsikringen på lejligheden. (Beholdt den just in case, indtil ny ejer overtager den 1/11).[/quote']Hvad er problemet med denne? Den opsiges jo automatisk når ejerskabet officielt skifter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min flytning retur til DK gik kun gennem Borger Service i København, og alt gik derefter automatisk i det svenske. Om der er forskel på hvilke dansk kommune du flytter til - ved jeg så ikke - men det burde ikke betyde noget (måske lige hvor hurtigt/langsomt det går, kan være forskellen).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min flytning gik også gennem Borgerservice i København, og INTET blev automatisk ændret i det svenske register, førend jeg selv tog kontakt til Skatteverket efter en måned. Så det har intet at gøre med, hvilken kommune i DK man flytter til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Min flytning gik også gennem Borgerservice i København' date=' og INTET blev automatisk ændret i det svenske register, førend jeg selv tog kontakt til Skatteverket efter en måned. Så det har intet at gøre med, hvilken kommune i DK man flytter til.[/quote']Uheldigt at det ikke lykkedes for dig. Som grundregel skal det virke - og gør det også i de fleste tilfælde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...