Jump to content
jacobe

4G vs. ADSL i hjemmet - fungerer det?

Recommended Posts

Efter en årrække med 100/100 fibernet er jeg desværre flyttet til en bolig i Staffanstorp som ikke tilkobles fiber lige med det samme. Ydermere kan ingen teleselskaber tilbyde højere hastighed end 24 mbit ADSL. Det stinker ... Vi bor få hundrede meter fra en telemast og 4G burde banke direkte igennem på fuld knald, så den åbenlyse løsning var jo noget trådløst 4G-halløj, som f.eks. dette her fra tre.se. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre lidt erfaringer fra folk som har det, eller har prøvet det. Det er ikke specielt billigt - 499:-/md for største løsning - og rammer du 60GB data/md (hvilket er 8-9 film fra Netflix) bliver din forbindelse simpelthen spærret :sick: Men er det pengene værd?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Efter en årrække med 100/100 fibernet er jeg desværre flyttet til en bolig i Staffanstorp som ikke tilkobles fiber lige med det samme. Ydermere kan ingen teleselskaber tilbyde højere hastighed end 24 mbit ADSL. Det stinker ... Vi bor få hundrede meter fra en telemast og 4G burde banke direkte igennem på fuld knald, så den åbenlyse løsning var jo noget trådløst 4G-halløj, som f.eks. dette her fra tre.se. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre lidt erfaringer fra folk som har det, eller har prøvet det. Det er ikke specielt billigt - 499:-/md for største løsning - og rammer du 60GB data/md (hvilket er 8-9 film fra Netflix) bliver din forbindelse simpelthen spærret :sick: Men er det pengene værd?
60GB... Det er det der ryger lørdag nat :laugh: Anyways det var godt nok nogle kedelige valgmuligheder du har dig der. Men jeg ville helt klart gå efter 24Mb ADSL. Trådløs forbindelse på den primære forbindelse samt forbrugscap holder ikke i min verden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kørt steamspil, hbo osv. på en 3g forbindelse i 2 uger, uden problemer - det er vist omkring 6 mbit (under 6 mbit) De 24 mbit, vil jeg så også mene er nok til de fleste formål, især når man tænker på at 60 gb grænsen vs. streaming, det er jo absurd lidt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde også valgt 24 mbit ADSL løsningen. Det er ikke SÅ skidt igen og gider heller ikke trækkes med én eller anden data begrænsning! Edit: Jeg har via Telia (60 mbit via telejacket) og de leverer varen i form af hastighed og stabilitet. Tilmed har de lige sænket prisen - du kan få en 30 mbit hos dem til 359 kr/md, og den er så uden begrænsning på forbrug.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

ADSL er at foretrække. De max 24mbps er nok fordi centralen ikke er opgraderet til VDSL - hvilket egentlig kan undre lidt, eftersom min lille lokale central i Flyinge blev opgraderet for over to år siden. 3/4G er for svingende i båndbredde, efter min mening. Og så er der jo lige det med forbrugsloftet. @ Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tag 3 i Danmark. Deres 200 GB til 250 kr(hvis du har 3 abb.) Det kører super godt! Og det er også 4g(se evt tre.se for dækning)
Jeg forstår udmærket argumentationerne for at beholde ADSL, og tjo, det fungerer jo ... men problemet i mit tilfælde er, at jeg hver måned uploader meget store lydfiler, og det går sindssygt langsomt med ADSL! Derfor finder jeg ovenstående ret interessant, da jeg - som de fleste andre, vel - allerede har 3-abonnement. Det vil jeg lige meditere over. Tak for tippet!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og du kan ikke få Telia VDSL vel? For det er faktisk ikke helt skidt op ... Telia Bredband 30 Hastighet: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms. ... Jeg har 11-11,5 mbit up iflg bredbandskollen.
Jeg for et par uger siden bestilt VDSL hos Telia til vores nye hus i Bjärred, da der ikke er fiber - endnu - kommer nok indenfor de næste 12 måneder. Telia kørte med et tilbud om, at de 3 første måneder, så koster det kun 99 SEK! En anden god ting er, at der ikke er nogen bindingstid på abonnementet, hvilket er godt i min situation, hvis pludselig fiberen kommer. Gider i såfald ikke have bundet mig i 18-24 mdr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og du kan ikke få Telia VDSL vel? For det er faktisk ikke helt skidt op ... Telia Bredband 30 Hastighet: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms. ... Jeg har 11-11,5 mbit up iflg bredbandskollen.
Jeg for et par uger siden bestilt VDSL hos Telia til vores nye hus i Bjärred, da der ikke er fiber - endnu - kommer nok indenfor de næste 12 måneder. Telia kørte med et tilbud om, at de 3 første måneder, så koster det kun 99 SEK! En anden god ting er, at der ikke er nogen bindingstid på abonnementet, hvilket er godt i min situation, hvis pludselig fiberen kommer. Gider i såfald ikke have bundet mig i 18-24 mdr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og du kan ikke få Telia VDSL vel? For det er faktisk ikke helt skidt op.
Jo, vi kan godt få "Bredband 30", men en lille pop-up fortæller, at hastigheden max. kan blive 24 Mbit, fordi vi bor for langt fra en central.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, det er faktisk således, at kærestens eks-mand er med i udvalget, som står for Fibernetprojektet i Staffanstorp, så tro mig - havde vi kunnet få det havde vi det allerede! Men desværre bor vi i et område af byen, hvor hovedparten af beboerne er ældre, og ikke spor int. i at smide 18.000:- for fiberopkobling, så vi ligger pt. under procent-grænsen for antal bestillinger der skal til, før vores område inkluderes. Det ændrer sig sikkert med tiden, men der vil gå adskillige år, før vi kan få fiber hér. Men tak for benarbejdet!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe... Jeg kom lige i tanke om da jeg flyttede til Sverige - ud til Billinge.... Hvor der ingen som helst ADSL var... Dér var bedste løsning for 10 år siden en 2-vejs satellit forbindelse, 1 mbit down og langsomt up (64 elle 128 kbit). Max download 2 gb per md. Latency så man tror det er løgn og så vidt jeg husker cirka samme etablerings omkostning som fiber. Yiks - ikke super cool at lave remote-arbejde på sådan en linje, men det virkede nu faktisk - så længe det ikke var for meget sne omkring frysepunktet så havde LNB'en det med at ise til på parabolen. Nå men det er (heldigvis) noget andet i dag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...