Jump to content
Markowitch

Venstre: Pendlere skal billigere over... Storebælt

Recommended Posts

Venstre mener at man skal kunne rejse billigere over Storebælt. En pendlerordning skal nedsættes fra 3.920 kr. til 3.000 kr. og så skal brofradraget øges fra 90 kr. til 110 kr. Totalt set er der tale om en nedsættelse på 40%. I alt pendler ca. 1.000 personer over Storebæltsbroen. http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/297014/venstre_pendlere_skal_billigere_over_storebaelt.html Gad vide om samme initiativ kunne tænkes for Øresundsbroen? Iflg. det svenske Handelskammaren, er integrationen over Øresund gået 10 år tilbage og befinder sig nu på niveau med 2005. http://www.handelskammaren.com/press/nyheter/nyhet/artikel/oeresundsindex-foer-2014-integrationen-oever-sundet-backar-tio-aar/ Hele rapporten kan ses her: http://www.handelskammaren.com/uploads/media/%C3%98resundsintegrationen_-_rapport2014_01.pdf

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nå dobbelt statsborgerskab bliver tilladt en gang til september, vil der komme en del flere Øresundspendlere, som får stemmeret i Sverige. Måske kan det få nogen af de svenske politikere til at agitere for nedsættelse af broafgiften på Øresundsbroen. De danske politikere tror jeg desværre ikke på, så længe der ikke er stemmeret i Danmark for pendlere. Desværre fatter vores politikere ikke en skid, når det kommer til økonomi, vækst og finansiering. Et fremragende vækst tiltag, som er blevet næsten gratis i rentebetalinger ville være, hvis Staten gik ind og opløste selskaberne bag Øresundsbroen og Storebæltsbroen, og finansierede de ca. 60 mia. i gæld fra disse selskaber ved at udstede 30-årige obligationer i Euro - lidt i bider henover 2015. P.t. ville de nok kunne få så lav en lånerente som 1% pro anno på de statsobligationer. Store dele af liv og pensionssektoren i Europa falder fra og med 1. januar 2016 ind under de nye Solvency 2 regler, og de vil i løbet af 2015 opdage at de skal ud og købe masser af lange sikre statsobligationer for at afdække deres hensættelser. Imens staten betaler disse 600 mio. kroner om året i rentebetalinger i disse 30 år, skulle broerne være gratis at køre over. Det ville skabe yderligere vækst i regionerne omkring broerne, og det er ikke meget vækst som skal skabes for at skaffe 600 mio. om året i ekstra skatteindtægter. En person, der går fra dagpenge til at være i job flytter måske omkring 300 000 om året i netto plus set fra det offentliges side. Så hvis der kommer bare 2000 ekstra i job, så er broerne finansieret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nå dobbelt statsborgerskab bliver tilladt en gang til september, vil der komme en del flere Øresundspendlere, som får stemmeret i Sverige. Måske kan det få nogen af de svenske politikere til at agitere for nedsættelse af broafgiften på Øresundsbroen. De danske politikere tror jeg desværre ikke på, så længe der ikke er stemmeret i Danmark for pendlere. Desværre fatter vores politikere ikke en skid, når det kommer til økonomi, vækst og finansiering. Et fremragende vækst tiltag, som er blevet næsten gratis i rentebetalinger ville være, hvis Staten gik ind og opløste selskaberne bag Øresundsbroen og Storebæltsbroen, og finansierede de ca. 60 mia. i gæld fra disse selskaber ved at udstede 30-årige obligationer i Euro - lidt i bider henover 2015. P.t. ville de nok kunne få så lav en lånerente som 1% pro anno på de statsobligationer. Store dele af liv og pensionssektoren i Europa falder fra og med 1. januar 2016 ind under de nye Solvency 2 regler, og de vil i løbet af 2015 opdage at de skal ud og købe masser af lange sikre statsobligationer for at afdække deres hensættelser. Imens staten betaler disse 600 mio. kroner om året i rentebetalinger i disse 30 år, skulle broerne være gratis at køre over. Det ville skabe yderligere vækst i regionerne omkring broerne, og det er ikke meget vækst som skal skabes for at skaffe 600 mio. om året i ekstra skatteindtægter. En person, der går fra dagpenge til at være i job flytter måske omkring 300 000 om året i netto plus set fra det offentliges side. Så hvis der kommer bare 2000 ekstra i job, så er broerne finansieret.
Men skaffer en gratis bro 2000 jobs? Ville man ikke starte med minus 100 jobs når hele "øresundsbroen" ville skulle fyres? Ellers en interessant strategi m.h.t. finansieringen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men skaffer en gratis bro 2000 jobs? Ville man ikke starte med minus 100 jobs når hele "øresundsbroen" ville skulle fyres? Ellers en interessant strategi m.h.t. finansieringen.
Størstedelen af de 100 jobs på Øresundsbroen er jo totalt uproduktive for samfundet som helhed - de producerer ikke andet end besvær i og med de jo bare vedligeholder en form for kunstig toldmur. Undtaget er dog dem, som rent faktisk holder Broen vedlige. Det er altid svært at sige hvilke jobs, som blev skabt ud fra et større stykke infrastruktur. Det eneste man ved er blot at jo nemmere det er at bringe mennesker sammen jo nemmere er det at skabe udveksling af varer og idéer, handel, økonomisk vækst, flere jobs og i sidste ende rigdom - mobilitet kaldes det. Der er en grund til at næsten alle større bysamfund ligger ved noget vand - det er fordi at i gamle dage var vandvejen den mest effektive transportform af varer, og derfor opstod handelspladserne der, og derefter voksede disse handelspladser til byer. Men når der kræves stor betaling for at passere denne infrastruktur fungerer det som en toldmur. Der bor omkring 2 mio mennesker på den danske side af broen og omkring 1 mio. på den svenske side. Hvis der opstår nye jobs for bare 1 promille af disse indbyggere er det 3000 jobs.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jag håller helt med dig Bananas, den ekonomiska vinsten med gratis broresor hade varit mycket större än att hålla på som man gör nu. Danmark hade gynnats enormt genom att långt fler svenskar besökt, shoppat m m i Danmark. Men vad jag förstår är väl bakgrunden till att det måste vara en broavgift att man har broavgift på Stora bält-bron, och skulle man ta bort avgiften på Öresundsbron skulle många danska väljare som använder Store bält-bron bli arga.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Bananas kan du ikke lige forklare nogen på borgen det der?
De vil af ideologiske årsager ikke indse det ;)
De skal da også bare være gratis - problem solved... :)
Jeg skal lige skynde mig at starte et færge-foretagende hvis staten skal betale for overfarterne... Og så skal jeg til at ansætte en masse mennesker til at rejse frem og tilbage med mine færger ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu syntes at man burde adskille pendlere og besøgende hvad angår prisen på broen. Jeg ved godt at man i forvejen kommer billigere over som pendler end som besøgende, men man burde absolut gøre det billigere for pendlerne at kommer over, hvor det måske er lidt mere fair at beholde de priser der er nu for besøgende. Hvis man kører over som "sviptur" eller hvad de nu kalder det, så er det kun 300 kr. Man kan sige at pendlertrafikken burde takseres meget lavere da dette jo er folk som bruger broen til at komme til og fra arbejde, denne del af trafikken er jo personer som betaler skat i Danmark, og sverige bliver da heller ikke snydt da de fleste penge jo sikkert nok ligges på den svenske side. Men en ting man lige skal tænke med ind i scenariet er at hvis pendlerprisen bliver billigere vil der givetvis være flere som vil vælge denne transportform (personligt er prisen det eneste som afholder mig fra at pendle over med bil), det store spørgsmål er om broen kan håndtere meget tungere trafik over, hvor man kan sige den pris der er fastsat idag, er det ihvertfald kun dem med stort behov som vælger bilen over.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil nu syntes at man burde adskille pendlere og besøgende hvad angår prisen på broen. Jeg ved godt at man i forvejen kommer billigere over som pendler end som besøgende, men man burde absolut gøre det billigere for pendlerne at kommer over, hvor det måske er lidt mere fair at beholde de priser der er nu for besøgende. Hvis man kører over som "sviptur" eller hvad de nu kalder det, så er det kun 300 kr. Man kan sige at pendlertrafikken burde takseres meget lavere da dette jo er folk som bruger broen til at komme til og fra arbejde, denne del af trafikken er jo personer som betaler skat i Danmark, og sverige bliver da heller ikke snydt da de fleste penge jo sikkert nok ligges på den svenske side. Men en ting man lige skal tænke med ind i scenariet er at hvis pendlerprisen bliver billigere vil der givetvis være flere som vil vælge denne transportform (personligt er prisen det eneste som afholder mig fra at pendle over med bil), det store spørgsmål er om broen kan håndtere meget tungere trafik over, hvor man kan sige den pris der er fastsat idag, er det ihvertfald kun dem med stort behov som vælger bilen over.
Selvfølgelig kan broen håndtere det. Som det ser ud i dag synes jeg trafikken ser meget begrænset ud når jeg kører over. Men der må være en dygtig statistiker der har lavet en nulpunktberegning om hvor mange der kører over til hvilken pris og kommet frem til den nuværende pris.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selvfølgelig kan broen håndtere det. Som det ser ud i dag synes jeg trafikken ser meget begrænset ud når jeg kører over. Men der må være en dygtig statistiker der har lavet en nulpunktberegning om hvor mange der kører over til hvilken pris og kommet frem til den nuværende pris.
Hvis det ene og alene var den slags afvejninger som lå med i det var eks. skatten i DK markant lavere end den er nu... Der ligger også misundelses-aspektet med i det da der vil være mange flere danskere som rykker til Skåne og derved unddrager statskassen registreringsafgifter, ejendomsskatter med videre som ikke vil blive vel modtaget...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...