Jump to content
L_B_P

Hvordan går man til læge i Sverige eller skadestuen

Recommended Posts

Du undre dig måske over at jeg som Dansker stiller dette spørgsmål, selvom jeg nu har boet i Sverige i 6 år. Jeg går heldigvis ikke så ofte til læge ej heller min familie. Årsagen er i de sidste 2 dage været ude for en noget skræmmende oplevelse, at når man behøver hjælp fra en læge, så kan man ikke få en tid eller konsultation for et check og heller ikke engang på akuten. Her hvordan et forløb ser ud. 1. Ringer til 1177 og fortæller om sygdomsforløbet, disse henviser herefter til Vårdcentralen eller tage på akuten 2. Tager til akuten, da de bedte om man først ringede til Vårdcentralen efter 17:30 3. kl: 16:45 snakker med reception, der forklar at man skal vente til 17:30, så åbner aften reception 4. Aften reception afslår så herefter at de ikke kan undersøge en, da der kun er sygeplejersker på arbejdet og ikke nogen læger. Her må jeg sige, hvad fanden er sygeplejersken total stupid? 5. Bliver bedt om at tage hjem og ringe til Vårdcentralen i Oxie næste morgen eller gå der hen Selvfølgelig gør jeg da bare det, problemet er at ingen i min familie i nu har været i stand til at få en tid på Vårdcentralen i Oxie i 6 år og hvis de havde var det om en uges tid eller 2. 6. Går på Vårdcentralen i Oxie om morgen dagen efter og ikke de siger det samme. ja vi har desværre ikke nogen som kan se på dig, når det den slags behandling. 7. Nægtede at forlade Vårdcentralen og måtte forklare dem at man selv arbejde med ældre og syge personer, så chancen for at smitte dem eller de smitter mig kunne være stor. 8. Fik en blanket i hånden og udfyldte den. 9. Endelig en læge som kunne undersøge og konstater hvad som var galt, så man kunne få noget medicin til at kurre og stoppe blødningerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt rätt i det du skriver. Ofta blir man inte tagen på allvar och hemskickad med ett lycka till. Det stod ju i tidningen här om dagen om en med en hjärntumör som fått samtalsterapi för de trodde han led av depression. Det kan vara väldigt stor skillnad i vilket bemötande man får på olika vårdcentraler. Prova sök vård hos en annan vårdcentral. Hos vissa privata vårdcentraler kan man få träffa läkare utan remiss, det kostar då mer än ett vanligt besök men det kan det ju vara värt. Hos Capio Citykliniken i Lund brukar man få träffa läkare hos snabbt, även Limhamns Läkargrupp har jag goda erfarenheter av.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bruger selv Caprio klinikken den som ligger inde på Hansa i city, malmö , jeg har kun oplevet god service der, faktisk fået hjælp ret hurtig. Syntes også de har en flot service (ved ikke om det er normalt i sverige), men man kan ringe ind og er der kø kan man taste sit nummer, hvor efter man lidt senere bliver ringet op af en sygeplejske. Det fungerer bare super godt +1 Det har aldrig været svært at få tid samme dag, og de har vidst nok 2 dage om ugen hvor der er længe åbent, så man har kunne klare det efter arbejde, der er også noget åbent konsultation hvor man bare kommer ind, på nogen af dagende. men som man kan høre i indlæget her så er der åbenbart meget forskel på klinikkerne i sverige

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Her hvordan et forløb ser ud. .
Ja... det er sørgeligt. Min kone er svensk og arbejder i Sverige. Hun har ikke som jeg mulighed for at bruge det danske sygehusvæsen, så når jeg har været med hende på sygehuset (bl.a. i forbindelse med hendes graviditet), så har vi oplevet det samme - plus værre ting - som dig. Jeg kan så sige, at vi også har prøvet nogle Capio'er, og især en var skræmmende. Der fik vi en uforskammet behandling. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...