Jump to content
jesperjensen

Dobbelt statsborgerskab

Recommended Posts

Hejsa. Der går rygter om at Danmark vil tillade dobbelt statsborgerskab, hvad vil det betyde hvis man bor i Sverige og får statsborgerskab i sverige således man både har dansk og svensk statsborgerskab. Lad os tænke man så flytter retur til Danmark, så har man stadig sit svenske statsborgerskab, hvilket vel giver ok til at man kører i en svensk bil i Danmark? eller er det mig som er lidt for optimistisk ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Præcist nok ja. Man skal vel altid have bilen indregistreret i det land hvor man bor - sådan er det også i Sverige. Til gengæld får man ingen bøde i Sverige hvis man låner en bekendts dansk Hyundai i10 og cruiser rundt i den i Malmö's gader :p Men det har intet med statsborgerskabet at gøre - det er bopælen som er afgørende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke korrekt' date=' der er visse undtagelser...[/quote'] Præcis - eksempelvis hvis man bor i DK og arbejder i Sverige, hvor man har fået en svensk firmabil ;-) (man betaler skat af den danske pris, men bilen er svensk registreret)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Præcis - eksempelvis hvis man bor i DK og arbejder i Sverige, hvor man har fået en svensk firmabil ;-) (man betaler skat af den danske pris, men bilen er svensk registreret)
Ja, eller lånebil fra værksted... Eller med en transit-tilladelse fra politiet... Bare for at tage nogle eksempler...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' eller lånebil fra værksted... Eller med en transit-tilladelse fra politiet... Bare for at tage nogle eksempler...[/quote']Svensk lånebil, kørt til DK af dansk bosiddende er jeg tvivlsom overfor. Men har dog ikke undersøgt sagen længe, da det ikke har været aktuelt. Det kunne det dog blive, eftersom jeg ville foretrække at beholde min mekaniker i Sverige, efter jeg er flyttet til DK igen. Dette står og falder dog på lånebilen - eftersom denne er på svenske plader. Men fortæl endelig ? @ Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Præcist nok ja. Man skal vel altid have bilen indregistreret i det land hvor man bor - sådan er det også i Sverige. Til gengæld får man ingen bøde i Sverige hvis man låner en bekendts dansk Hyundai i10 og cruiser rundt i den i Malmö's gader :p Men det har intet med statsborgerskabet at gøre - det er bopælen som er afgørende.
Jeg tror at den er mere kryptisk end som så. Jeg mener, at man får problemer, hvis man blot har mulighed for bopæl i DK mens man kører svensk bil i DK. Hvis f.eks. man køber bolig i DK uden bopælspligt. I det tilfælde har man mulighed for dansk bopæl... og så må man ikke køre svensk indregistreret bil. Det er jo klart (not!) Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Svensk lånebil, kørt til DK af dansk bosiddende er jeg tvivlsom overfor. Men har dog ikke undersøgt sagen længe, da det ikke har været aktuelt. Det kunne det dog blive, eftersom jeg ville foretrække at beholde min mekaniker i Sverige, efter jeg er flyttet til DK igen. Dette står og falder dog på lånebilen - eftersom denne er på svenske plader. Men fortæl endelig @ Tapatalk
Hurtigt link: http://www.motormagasinet.dk/smartphone/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=106200054

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal man huske, som svenskboende, at mange svenske værksteders lånebil ikke har forsikring for kørsel i udlandet, så skal man over broen (på job etc) i en lånebil, så skal man sikre sig at værkstedet har en forsikring, der dækker udlandskørsel. Tror mange værksteder 'lukker øjnene' når der står en dansktalende kunde med svensk adresse og svensks regged bil. Men som fører er man slemt f*cked, hvis uheldet er ude, og man kører uden (ansvars-) forsikring .

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og så skal man huske' date=' som svenskboende, at mange svenske værksteders lånebil ikke har forsikring for kørsel i udlandet, så skal man over broen (på job etc) i en lånebil, så skal man sikre sig at værkstedet har en forsikring, der dækker udlandskørsel. Tror mange værksteder 'lukker øjnene' når der står en dansktalende kunde med svensk adresse og svensks regged bil. Men som fører er man slemt f*cked, hvis uheldet er ude, og man kører uden (ansvars-) forsikring .[/quote'] Du har stiftet bekendtskab med Subaru's lånebiler vil jeg gætte mig til ;) Men bortset fra det har jeg ikke haft problemet hos hverken Mercedes i Malmö eller Autobahn (BMW) i Svedala...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...