Jump to content
Sign in to follow this  
Kvalm

Kontrol ved grænserne til Sverige

Recommended Posts

Da jeg boede i Nordsjælland, var der ofte grænsekontrol i Helsingør (åbne grænser siden 2001). Nu har jeg så gennem 9-10 år passeret broen stort set hver dag og aldrig set en tolder. Har I set nogen - mod DK :-)

Da jeg boede i Nordsjælland, var der ofte grænsekontrol i Helsingør (åbne grænser siden 2001). Nu har jeg så gennem 9-10 år passeret broen stort set hver dag og aldrig set en tolder. Har I set nogen - mod DK :-)
Har set dem 2-3 gange på vej mod Danmark i bil det seneste år. I de 5 år jeg pendlede med tog (2008-2012) så jeg danske toldere i togene udføre kontrol i begge retninger, altså til og fra Sverige. Men det var ekstremt sjældent, maks 5 gange så jeg det.

Har set dem 2-3 gange på vej mod Danmark i bil det seneste år. I de 5 år jeg pendlede med tog (2008-2012) så jeg danske toldere i togene udføre kontrol i begge retninger, altså til og fra Sverige. Men det var ekstremt sjældent, maks 5 gange så jeg det.
Jep, de er åbenbart ofte i togene, men jeg har første gang til gode på vejen...

Der var mega opbud for ca 3 uger siden. Lige efter betalingen. Der stod røntgen lastbil og rigtig mange politi og tolder biler.
De svenske toldere er meget aktive, både ved broen og i togene. De danske toldere er knap så aktive, og der er nok flere forklaringer. Svenskerne har langt flere toldere end Danmark. Tolderne har i øvrigt også flere beføjelser end i Danmark. Herunder alkoholkontrol som jeg blev udsat for i december. Tolderne kan også stoppe dig i bil på vejen i deres egne udrykningskøretøjer uden at de skal have hjælp fra politiet. Derudover er det nok også fordi smugleriet primært går nordpå, altså fra Danmark og ind i Sverige. Danmark er transitland.