Jump to content
bonne

Vårdgaranti - ikke en skid værd

Recommended Posts

Vores søn er af barnmorskan indstillet til "logoped", og jeg har nu fået et brev fra SUS, hvor der lidt sammenskrevet står: "Du er sat på venteliste, som varer 8 måneder. Vårdgarantien 90 dage bliver derfor overskredet. Du kan ikke få udført de besøg andre steder, så du bliver på ventelisten." Så bliver man bedt om at rette henvendelse til dem, hvis man ikke længere vil stå på ventelisten. Er det korrekt forstået, at der er en vårdgaranti på 3 måneder, men at SUS bare kan sige, at den desværre overskrides? I så fald, hvad er den så værd? Da vores søn "udsættes" for mange forskellige sprog, er han noget bagud mht. "korrekt formulering". Vi har har gennem lang tid forgæves forsøgt at få hans dagis til at arrangere noget modersmålundervisning, og nu, hvor barnmorskan har indstillet ham til logoped troede vi, at der så endeligt sker noget. Vi hører så, at de 8 måneder nemt kan blive til 12 eller mere, og så er han startet i 0. klasse. )-: Er det sådan i dag i DK også? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til et offentligt sundhedsvæsen... Men ellers må du dunke förskolan, alternativt kommunen i hovedet med skollagen (2001:800), som siger følgende: Kapitel 8, §10: Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Kapitel 9, §10: Förskoleklassen ska medverka till att elever med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Er det en kommunal eller privat förskola?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ville også godt have modermål undervisning på dansk og der var flere dansksproget børn hvor vores børn gik. Vi fik dog hele tiden af vide, at der ikke var nok der ønskede. Da den største flyttede i skole, blev der oprettet en modermålstime på dansk, hvor der var 2 (1 ud over ham) der deltog. Men hyggelige timer, med tegning, forklaring osv., det fik han noget ud af. Må sige at både dagis/skolen og det klart dårligere sygehusvæsen, var udslagsgivende for at min kone vil flytte til DK og da hun har fissen, bestemmer hun lidt mere...... ,-) Personligt ville jeg nok bruge en sjat penge på at ansætte en der kan hjælpe, der er en grund til at dagis er billig, tror jeg.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi ville også godt have modermål undervisning på dansk og der var flere dansksproget børn hvor vores børn gik. Vi fik dog hele tiden af vide, at der ikke var nok der ønskede.
De vil jo ikke betale. Der er jo ikke penge. Og dansk bliver diskrimineret overfor andre sprog.
Må sige at både dagis/skolen og det klart dårligere sygehusvæsen' date=' var udslagsgivende for at min kone vil flytte til DK og da hun har fissen, bestemmer hun lidt mere...... ,-)[/quote'] Det er da dig, der har den... er det ikke din? (-; Jeg har fuldt ud været klar over, at sygehusvæsenet stinker. Men jeg havde en tiltro til, at dagis/skolevæsenet fungerede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det hjælper at kontakte den forvaltning som er ansvarlig for modersmålsundervisningen: [h=2]Språkcentralen[/h] E-post: sprakcentralen@malmo.se Tel: 040-34 31 10 Alternativt kan I jo altid genere cheferne for förskoleförvaltningen: http://malmo.se/Kommun--politik/Organisation/Forvaltningar/Forskoleforvaltningen/Forvaltningsledning.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi ville også godt have modermål undervisning på dansk og der var flere dansksproget børn hvor vores børn gik. Vi fik dog hele tiden af vide, at der ikke var nok der ønskede. Da den største flyttede i skole, blev der oprettet en modermålstime på dansk, hvor der var 2 (1 ud over ham) der deltog. Men hyggelige timer, med tegning, forklaring osv., det fik han noget ud af. Må sige at både dagis/skolen og det klart dårligere sygehusvæsen, var udslagsgivende for at min kone vil flytte til DK og da hun har fissen, bestemmer hun lidt mere...... ,-) Personligt ville jeg nok bruge en sjat penge på at ansætte en der kan hjælpe, der er en grund til at dagis er billig, tror jeg.
Jeg synes da ellers ofte jeg hører meget godt om både Dagis og sunhedsvæsenet på nogle punkter fungerer bedre i Sverige. Men jeg kan se at der er nogle der mener den ene og nogle der mener det andet, så det er nok en meget subjektiv sag. http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE882895/sveriges-sundhedsvaesen-er-klasser-over-det-danske/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes da ellers ofte jeg hører meget godt om både Dagis og sunhedsvæsenet på nogle punkter fungerer bedre i Sverige. Men jeg kan se at der er nogle der mener den ene og nogle der mener det andet, så det er nok en meget subjektiv sag. http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE882895/sveriges-sundhedsvaesen-er-klasser-over-det-danske/
Det kommer nok an på hvad man rammer... Vi er ovenud tilfredse med vores dagis herude, og vores lokale læger/bvc er også rigtigt gode, omend meget overbelastede men sådan er det vist over hele Sverige når de nu skal have et par hundredetusinde nye borgere hvert år...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det fungere også godt på nogen punkter, men kommer også til kort på personaleområdet. Jeg bakker 100% op om madordningen og prisen, men så er der altså heller ikke meget mere at "komme efter" hvis man ønsker hjælp til sproget eller modersmålsundervisning. Vi oplevede også det som manglende, men det kan jo sagtens være at andre får det tilbudt uden problemer. Jeg syntes også det er underligt at dagis skal have udleveret ens arbejdstider og et nummer til en chef, de kan kontrollere dem hos og hvis man kommer 15 min for "sent" ift. fri+transport giver, så ringer de op og spørger hvor man bliver af. (men igen, den pris man betaler afspejler jo også begrænsningen i personalet-normeringen) Sygehusvæsnet i Sverige er jeg stødt på flere gange og har ikke været specielt imponeret. Tror alle de gode svenske læger, arbejder til højere løn i DK. Eneste jeg er lidt ærgerlig over der, er at jeg rent faktisk skulle betale for fejlbehandling, for derfor at måtte tage til dansk læge eller sygehus for behandling. Men ja, det er selvfølgelig subjektiv eller også er jeg bare stødt på alle de dårlige. ,-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det med hvor meget personale der er varierer fra kommune til kommune. Ang. skemaet. Ja, personalet lägger deres skema efter hvor mange börn der er. Men det var det samme inden max taxan kom. Der kunne man så give et f.eks 5 ugers skema og betale for gennemsnittet. Ja, det er billigt, isär for de danske foräldrer, der slet ikke betaler, suk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Begge vores fik dansk i Dagis fra de var 3 år og det er fortsat i skolen. Fungerer upåklageligt! Mht dit arb skema så er det fordi at man i Sverige får passet sine børn ud fra et "vård behov" og ikke en parkeringsplads som det ses i dk nogengange. Din arb tid + en time på begge sider. Selvom det til tider kan være irriterende kan jeg godt forstå systemet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

BS - det er mere kontrollen, end prioriteringen jeg undre mig over. At jeg kommer 15 min for sent og får en opringning hver gang. Parkeringen i DK er vist en skrøne, vores børnehave skal man også angive tider, men får ikke en opringning. Man kan dog logge på via en app og ændre tiderne eller skrive fri/syg. Skallstorp - betaler danske forældre ikke? Hvor kan jeg få mine penge tilbage så? ,-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skallstorp - betaler danske forældre ikke? Hvor kan jeg få mine penge tilbage så? ,-)
Det er fordi beregningen er baseret på din indkomst, men myndighederne kan kun se din svenske indkomst så holder du mund så kan du flyve under radaren og slippe ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal tjene rigtig rigtig få penge for bare at få nedsat pris på Dagis. Der er ingen hvor vores børn går der ikke betaler fuld pris. Så jeg tror du skal dokumentere at du tjener så lidt eller slet ingen indkomst. Din indkomst i dk tæller også med der.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg forstår at hvis man ingen indkomst har eller den er lav, så kan man "komme uden om", men vi skulle både sende lønsedler og et kontaktnummer til arbejdet, hvis vi ville have nedsat taksten fra maxtakst. Umiddelbart tænker jeg det er endnu en skrøne. Jeg har hørt den før, men rent faktisk ikke stødt på en dansker der havde indkomst fra DK og god etik, som prøvede at snyde sig uden om. Anyway tænker jeg vi hijacker tråden en smule: Er der nogen der kan anbefale Bonne en privatlærer? Umiddelbart havde vi en der hed Jesper, men kan ikke rigtigt komme på mere end det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vores søn er af barnmorskan indstillet til "logoped", og jeg har nu fået et brev fra SUS, hvor der lidt sammenskrevet står: "Du er sat på venteliste, som varer 8 måneder. Vårdgarantien 90 dage bliver derfor overskredet. Du kan ikke få udført de besøg andre steder, så du bliver på ventelisten." Så bliver man bedt om at rette henvendelse til dem, hvis man ikke længere vil stå på ventelisten. Er det korrekt forstået, at der er en vårdgaranti på 3 måneder, men at SUS bare kan sige, at den desværre overskrides? I så fald, hvad er den så værd?
Vores søn på snart tre år blev efter noget parlamenteren frem og tilbage også indstillet til logopæd fra vårdcentralens side, og der var brevet enslydende fra logopæden: "Vårdgaranti tre måneder, og vi forventer tid til ham inden for otte måneder." Skal man udnytte vårdgarantien, kan det sagtens være man får tid inden for tre måneder i Jönköping, Karlstad eller det, der er værre. Min bedre halvdel besluttede sig for at tage imod tilbuddet om at skrive sig på afbudslisten, så man med et par timers varsel blev ringet op med en ledig tid, og så smider man alt i hænderne for at få sønnike til logopæd. Da vi bad om afbudslisten, var det ugen inden påskeugen, og mandag i påskeugen var der et afbud - så nu er vi inde i møllen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg forstår at hvis man ingen indkomst har eller den er lav, så kan man "komme uden om", men vi skulle både sende lønsedler og et kontaktnummer til arbejdet, hvis vi ville have nedsat taksten fra maxtakst. Umiddelbart tænker jeg det er endnu en skrøne. Jeg har hørt den før, men rent faktisk ikke stødt på en dansker der havde indkomst fra DK og god etik, som prøvede at snyde sig uden om.
Vi er vores förskola aldrig blevet spurgt om hverken det ene eller det andet, og kommer vi lidt før/senere en dag er der ingen problemer overhovedet i det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som skallstorp skriver, forstår jeg heller ikke helt sammenhängen med logoped og så hemspråk, som I andre skriver om. En logoped hjälper til, hvis man ikke er langt nok udviklet i sproget. Det har vel ikke noget at göre med modersmål? Et hurtigt citat fra wikipedia: "Logopedens uppgift är att utreda, diagnostisera och behandla kommunikationsproblem till följd av språkstörning, talstörning och röststörning. " Et barn, som har to eller flere sprog, vil i de fleste tilfälde väre lidt "bagud" da man jo så til gengäld har lige så mange gange flere ord at holde styr på. Jeg ved, at der blandt andet bliver foretaget en "test" på Barnavårdscentralen (og ikke af barnmorskan som er jordemoder), hvor barnet ser nogle billeder og skal så kunne sige, hvad det er, han/hun ser på billedet. Og det er i princippet ligegyldigt om det er på det ene, det andet eller det tredje sprog. Kan barnet ikke udtrykke sig, kan man få en henvisning til logoped. Der kan sikkert ligge andre ting til grund for en remiss, men at det umiddelbart har noget med hemspråk at göre, har jeg lidt svärt at se.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...