Jump to content
phill

Sygeforsikring i Sverige?

Recommended Posts

Hej folkens! Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg er til dagligt studerende på Malmø Universitet, og til September begynder jeg på 3. og sidste år af min bachelor. Jeg har tidligere bare pendlet mellem København og Malmø, men nu har jeg lejet et værelse i Malmø og jeg regner med at flytte ind i løbet af næste uge. Jeg synes det har været lidt svært at få et overblik over forsikringssituationen angående flytning, nogle kilder nævner at jeg skal tegne en privat sygeforsikring, mens andre nævner at jeg er dækket af svensk sygeforsikring (den svenske stat). Er der nogle her der ved om jeg skal tegne en privat forsikring for at kunne blive registreret på skatteverket? Jeg har naturligvis kontaktet de relevante myndigheder, men det ville bare være fedt hvis der var en som har erfaring med lige netop dette. Det skal lige nævnes at jeg regner med at blive i Sverige for at studere videre efter at have endt min bachelor. Mange tak for hjælpen! Phill

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du bor i Sverige vil du være omfattet af den svenske sygesikring... Arbejder du derimod i Danmark er det den danske sygesikring som er gældende... Men man skal så huske at DK og SE har bilaterale aftaler som tillader hinandens borgere at blive behandlet akut så privat sygeforsikring vil for den slags ting ikke være nødvendig...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar sup3rior. Jeg er bare stadig lidt forvirret da jeg synes der er mange misvisende oplysninger på norden og øresunddirekts hjemmesider. Der står fx på nordens hjemmeside: "Hvis du har planer om at studere i Sverige i længere tid end et år, skal du normalt folkeregistreres i Sverige. Læs mere på vores side om folkeregistrering i Sverige. Du bør dog tage kontakt til den svenske socialsikringsmyndighed, Försäkringskassan, for få information om hvorvidt du bliver omfattet af svensk forsikring eller ikke, da det blandt andet vil afhænge af en række faktorer såsom boligforhold, hvor du får studiestøtte fra, tilknytning til tidligere bopælsland og forventet længde af ophold og eventuel tidligere tilknytning til arbejdsmarkedet" Øresunddirekt skriver ligeledes: "Hvis du skal studere i Sverige skal du fremvise, at du er indskrevet som studerende på en skole eller uddannelsesinstitution. Du skal også vise dokumentation for, hvor længe du skal studere, samt at du har en omfattende sygeforsikring, der dækker din bopæl i Sverige i et år. Du skal også fremvise dokumentation for, at du kan forsørge dig selv under studietiden." Vil det sige at jeg pga. bilaterale aftaler mellem Danmark og Sverige ikke behøver dokumentere at jeg har en "omfattende sygeforsikring" som disse hjemmesider ellers skriver? Undskyld de lange citater. På forhånd tak for hjælpen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De skriver sådan fordi der kan være en masse forhold som gør sig gældende og ændre på billedet... Når din flytning er registreret af Folkbokföringen så kontakter du Försäkringskassan for at registrere dig der... Men som udgangspunkt vil svensk bosiddende, svensk studerende og svensk studiestøtte kvalificere sig til svensk sygesikring... Men jeg kender ikke dine personlige forhold 110% så om der er spidsfindigheder som ændrer billedet kan jeg ikke svare på...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at hvis man arbejder mere end 10 timer i DK, har man ret til svensk sygesikring. Men alle der bor her kan bruge det svenske system. Iövrigt tror jeg at du ikke skal betale skat af dit dasnke studiebidrag, hvis du bor i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Okay mange tak for hjælpen. Jeg var nede på skatteverket i går og ifølge dem er jeg forsikret i Danmark da jeg får min uddannelsesstøtte derfra, synes selv det lyder lidt underligt men de må jo vide hvad de snakker om.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...