Jump to content
bonne

Komme af med dæk - og tjek af styretøj

Recommended Posts

Jeg har været ramt af en række uheldige ting her den sidste måneds tid. Nogle der er lidt en kædereaktion på en anden... Jeg vil spare jer for detaljerne. Men... Jeg har kørt på kantstenen med en af mine biler, og et stort hak af fælgen er hamret af. Desuden har den ramt dækkassen, der også er ødelagt. Nå... jeg har købt fire nye dæk på fælge fra Daekonline. To spørgsmål i et: 1) Sysav ville ikke tage imod mine gamle dæk. De siger, at de ikke må. Hvad gør jeg så. Smider dem i skoven - eller får jeg mon et nyt problem af det? 2) Jeg synes ikke at bilen kører anderledes efter at jeg har fået de nye dæk på. Ingen mislyde eller trækken til siden. Kan jeg antage at styretøjet er ok eller burde jeg få det tjekket? Bilen er en Mercedes E220 CDI fra 2007 og den har kørt ca. 200.000 km. Jeg synes egentlig at den er som ny på mange områder, så jeg har egentlig ikke planer om at skifte den ud. Hvilke styretøjsdele kan tage skade af et slag, og hvor lang tid er formodet livslængde på f.eks. styrekugler og bærekugler? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Surt. Jeg lavede en gang samme trick på en Audi A3 - den blev aldrig rigtig god igen. Men det var jo også en Audi :-)

1) Sysav ville ikke tage imod mine gamle dæk. De siger, at de ikke må. Hvad gør jeg så. Smider dem i skoven - eller får jeg mon et nyt problem af det?
Däckia i Fosie har en container som tager imod brugte dæk for vistnok 20 kr pr styk.Men sidste gang slap jeg uden at betale, måske fordi de samtidig fik lov til at skifte hjul på slæden. Jeg kan dog ikke anbefale dem til andet end at komme af med gamle dæk...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1) Sysav ville ikke tage imod mine gamle dæk. De siger, at de ikke må. Hvad gør jeg så. Smider dem i skoven - eller får jeg mon et nyt problem af det?
Det er ganske korrekt, det skal bortskaffes via specielle kanaler... Kør forbi et dækfirma og tilbyd dem lidt til kaffekassen hvis du må smide dækkene i deres container...
2) Jeg synes ikke at bilen kører anderledes efter at jeg har fået de nye dæk på. Ingen mislyde eller trækken til siden. Kan jeg antage at styretøjet er ok eller burde jeg få det tjekket? Bilen er en Mercedes E220 CDI fra 2007 og den har kørt ca. 200.000 km. Jeg synes egentlig at den er som ny på mange områder, så jeg har egentlig ikke planer om at skifte den ud. Hvilke styretøjsdele kan tage skade af et slag, og hvor lang tid er formodet livslængde på f.eks. styrekugler og bærekugler?
Du kan ikke med 100% sikkerhed sige det, det kan være blevet slået på andre måder i hjulophæng. Men det er en rimelig god indikator at den ikke trækker skævt. Personligt tror jeg ikke jeg ville gøre mere ved det og kommer der så en bærekugle, styrestang eller andet, så tage det derfra... Men vil du være 110% så kører du ind til Mercedes og beder dem kigge hele hjulophænget efter...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...