Jump to content
HillSurfer

Den store Backup tråd

Recommended Posts

Ansporet af en anden tråd her på forummet, synes jeg egentlig godt vi kunne oprette en tråd med henblik på at diskutere Backup.

Backup begrebet 3-2-1 er en god tommelfingerregel som man kan rette sig efter: http://lifehacker.com/5961216/why-you-should-have-more-than-one-backup

Dvs. dine vigtige data bør opbevares således

  • 3 kopier af alting
  • 2 formater (eks. Harddisk, Dropbox, DVD)
  • 1 Ekstern backup (Dvs. en Backup der bliver opbevaret et fysisk andet sted end dit hjem)

Hvad man gør og hvad der er smart i forhold til det setup man nu har derhjemme kan man jo overveje lidt med ovenstående i mente.

Personligt har jeg følgende setup

Min Pc, iPhone samt tablet laver Backup på min NAS. Dvs. allerede her har jeg 2 kopier.

Derefter Har jeg en NAS på en anden lokation som jeg laver Backup til.

Tidligere har jeg Lavet Backup direkte fra min NAS til Crashplan, Hubic, Onedrive og Google Drive. Men eftersom jeg havde en disk i overskud er det den løsning jeg bruger nu.

Dropbox har i min optik altid været for dyrt. One Drive og Google Drive er rimeligt, men eftersom Hubic var endnu billigere og data blev opbevaret i EU valgte jeg dem i stedet.

Har prøvet flere forskellige løsninger så spørg endelig løs hvis nogen har nogle spørgsmål.

Protip: Til den omkostningbevidste fotograf så kan man få 1TB gratis plads til fotos på flickr.com, ikke dårligt i forhold til at det er gratis.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et setup nok magen til dit - backup fra PC/iPhone/osv til min NAS herhjemme. Jeg har så en yderligere NAS stående hos mine forældre i Danmark hvor jeg så laver backup til fra min NAS hjemme. Jeg havde også crashplan tidligere, men tanken om at have umiddelbar adgang til min off-site backup (jeg kan blot hente NAS'en) tiltaler mig - plus den er gratis i løbende abonnement.

Jeg anvender Synology NAS - DS409+ hjemme med 4 x 2 TB diske i SHR og en DS213j med 2 x 3 TB diske i SHR hos mine forældre. 

Redigeret af larscph

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...