Jump to content
larscph

Skifte til svenske kørekort - hvad gør i mens ansøgningen behandles?

Recommended Posts

Når man ansøger om at skifte sit DK kørekort til et svensk skal man indsende sit originale kørekort.

Hvad har I andre gjort i mellemtiden i forhold til at kunne køre bil lovligt - altså indtil i får det nye kørekort? Nogen som har spurgt Polisen hvad de foreslår?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvad skuer mit øje?

Citat: "Den 1 januari 2016 sänkte Transportstyrelsen ansökningsavgifterna för: ... utbyte av utländskt körkort från 600 kr till 150 kr".

Interessant. Det var netop beløbets størrelse der holdt mig tilbage.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, larscph skrev:

Når man ansøger om at skifte sit DK kørekort til et svensk skal man indsende sit originale kørekort.

Hvad har I andre gjort i mellemtiden i forhold til at kunne køre bil lovligt - altså indtil i får det nye kørekort? Nogen som har spurgt Polisen hvad de foreslår?

Har ingen erfaringer i den retning, men jeg vil antage, at din ansøgning er registreret i systemet - et eller andet sted. Det samme vil jo være gældende om man anmelder sit svenske kørekort for bortkommet. Jeg tror, at jeg vil køre rundt med en kopi af ansøgningen/anmeldelsen på mig, og så håbe på det bedste.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
10 timer siden, Paul skrev:

Jamen, hvad skuer mit øje?

Citat: "Den 1 januari 2016 sänkte Transportstyrelsen ansökningsavgifterna för: ... utbyte av utländskt körkort från 600 kr till 150 kr".

Interessant. Det var netop beløbets størrelse der holdt mig tilbage.

Ja lige præcist - det er dérfor jeg gør det nu. Og så er det fordi jeg har skiftet navn da jeg blev gift for nogen år siden og det er bare mest praktisk at navnet i kørekortet stemmer hvis man skal leje bil f.eks. Og så slipper jeg for at forny mit svenske ID kort fra Skatteverket fremover.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De er ret effektive må man sige. Ringede lige til transportstyrelsen lige for at høre hvad status var - jo men det var klart og de havde sende blanketten som jeg skal bruge for at få svensk kørekort til mig i torsdags. Det er to ugers ekspeditionstid - det er vel godkendt. Så var nede forbi kørekortkontoret her i Malmö for at få taget billede så det er klart. Det hjælpsomme medarbejder dernede fortalte at jeg skal regne med cirka 1 uges produktionstid og så kommer kørekortet med anbefalet post.

Alt i alt ganske smidig proces indtil videre!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil opgradere dit kørekort (fx tage bus, lastbil, tung trailer) skal du have et svensk kørekort. Og det svenske kørekort fungerer som svensk ID-kort (de kan scanne det på posten f.ex). Men det er vist allerede nævnt ovenfor.

/Peter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det med ID er nævnt - og det er billigere end ID kortet fra Skatteverket. Det fungerer også som ID kort når man passerer Øresundsbron mod Sverige, her er Skatteverkets ID kort faktisk ikke gyldigt (jeg er dog sluppet igennem med det hver gang, men det er blevet påtalt et par gange at det egentlig ikke er brugbart der). Jeg skiftede så også for at få mit rigtige navn i kørekortet (jeg har skiftet efternavn) og fordi mit gamle kørekort var den gamle danske pap-model fra 1992 :)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hentede forresten mit nye kørekort i fredags. Jeg modtog brevet med at jeg var "godkendt" mandag - hvor jeg også var forbi for at blive fotograferet, betalte de 150 kr i produktionsgebyr tirsdag. Og var så med posten fredag. Dér kunne bankerne og deres flere ugers produktionstid for betalingskort godt nok lære noget!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
44 minutter siden, stoffer skrev:

Tak for svar :) 

havde lige håbet det gav billigere forsikring :)

 

Som sådan gør det ikke, i hvert fald ikke på anden vis end du kan få ved manuelt at sende en kopi af dit danske kørekort til dit forsikringsselskab...

Når du tegner en forsikring trækker selskabet info om dit kørekorts udstedelsesår og i sagens natur kan de ikke det på et dansk. Så gør man dem ikke opmærksom på det, så er prisen højere end ellers...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk ikke sikker på at det ikke er billigere. Det er klart nemmere at søge priser, men en hurtig søgning hos Insplanet på min BMW 530xd - ender på et par tusind mindre end jeg betaler i dag. Uden samlerabat eller hvad man ellers normalt kan få

Og ja jeg har skam undersøgt priser løbende og ringet og talt med dem da jeg ikke har dansk kørekort.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tag en fotokopi af dit danske kørekort (for- og bagside) samt af anøgningsskemaet (udfyldt) fra transportstyrelsen. Hav også andet gyldigt billede-id på dig (pas) i perioden.

Ovenstående gjorde jeg, og jeg kan ikke se, at der så meget andet man kan gøre. Fik dog aldrig behov for at vise noget for hverken Kling og Klang eller Vlado og Henrik :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan får man hentet kørerkortet når de sender det anbefalet? Jeg har kun dansk pas - så er det nok at tage en svensker med der kan sige god for hvem man er? (Det svenske ID ligger jo i brevet man skal hente... :p ) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, Ann skrev:

Hvordan får man hentet kørerkortet når de sender det anbefalet? Jeg har kun dansk pas - så er det nok at tage en svensker med der kan sige god for hvem man er? (Det svenske ID ligger jo i brevet man skal hente... :p ) 

Hvordan har du tidligere fået noget udleveret hos PostNord (når du tidligere kun havde dansk kørekort og dansk pas)?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...