Jump to content
Menace

export/salg af bil i DK, sverige godtager det ikke.

Recommended Posts

Heps

 

Jeg er sku kommet lidt i problem.

Jeg flyttede til DK 1/12-2014
Jeg tager begge mine biler med over.
Omregistrere den billigste af dem til DKnummerplader og lader den anden stå i en garage indtil november (ja, 11 måneder senere) hvor jeg tager mig sammen til at sælge den til en dansker.
Bemærk at det hele foregår i DK.
Gutten i DK, vil bare gerne have bilen stående uden nummerplader på, indtil videre, og den bliver derfor ikke dansk indregistreret.

Jeg sender nummerplader, registreringsbevis og kopi af slutseddel ind til transportstyrelsen, for at få den eksporteret/afregistreret og tror alt er godt.

Jeg får så afslag på afregistrering, da jeg ikke har fremsendt fragtbevis (på at jeg har fragtet den ud af landet, selvom jeg selv har kørt den) eller dansk indregistreringsbevis (det findes ikke, da den står uregistreret)

Det sidste svar jeg har fået fra dem (som ligner de andre 3) er at jeg tidligt kan søge om afregistrering igen i 2018 og jeg skal gøre det skriftligt.

Jeg har svaret tilbage at jeg anser sagen som afsluttet, men tænker de måske ikke helt godtager dette.

Har andre prøvet noget lignede?
Er meget i tvivl om hvad der egentligt kan gøre.
Jeg afventer ikke bare 3 år og betaler afgifter/forsikring på en bil jeg ikke ejer.
Det lidt "sjove" er at jeg lige nu hverken har bilen, har det gule bevis eller nummerplader

Eneste bevis er vel at jeg stadig betaler afgifter/forsikring på skidtet...... sku lidt underligt.

"

Hej!

 

För att kunna avregistera ett fordon från Sverige krävs 3 saker.

 

1: Anmälan om avregistering på del 2 av registreringsbeviset, det har du skickat in.

 

2: Dom Svenska registreringsskyltarna, Dom har du skickat in.

 

3: Något som visar att fordonet är i ett annat land, kopia på Danskt registreringsbevis eller frakthandling, Och det är det som saknas i det här fallet, Om vi inte har alla 3 saker så kan vi inte avregistrera fordonet förens efter 3 år från första anmälan kommit in, Du kan alltså tidigast begära att få fordonet avregistrerat från dig den 19 januari 2018, och du ska då begära det på nytt skriftligen.

 

Det intyg du skickat med är ett kvitto, det visar att du gjort en affär, inte att fordonet lämnat landet.

 

 

Med vänlig hälsning

 

Skatte- och avgiftsavdelningen

 

Transportstyrelsen  

701 81 Örebro

"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

At du stiller en svensk indregistreret bil i Danmark svarer ikke til at eksportere den, og I titlen nævner du jo selv eksport.

FDM har skrevet en god artikel om bilimport til Danmark, og der nævnes bl.a. bilen som flyttegods.

Citat: "Brugte biler kan indføres told- og momsfrit som flyttegods på betingelse af, at du har ejet og benyttet bilen de seneste 6 måneder. Som dokumentation skal du fremlægge et udenlandsk registreringsbevis. I de første 12 måneder efter indførslen må bilen ikke sælges, pantsættes eller udlejes".

Hvad du nok bør undersøge er, om du kan have to biler som flyttegods?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Paul.

Jeg tror du har misforstået......

Det på FDM omhandler, hvis jeg som dansker køber eller beholder en svensk bil, det er ikke tilfældet.

Den ene bil har jeg fået indregistreret, uden nogen problemer og den er afmeldt Sverige og indregget i DK. (det omhandler indlægget ikke om)

 

Den anden svenske bil, har jeg solgt til en dansker. (Det er reelt ligemeget hvor jeg bor henne.)

Jeg har pillet nummerpladerne af og indsendt det sammen med registreringsbeviset (2 del af det gule) til transportstyrelsen.

De godtager faktisk det hele:
"1: Anmälan om avregistering på del 2 av registreringsbeviset, det har du skickat in.

 

2: Dom Svenska registreringsskyltarna, Dom har du skickat in.
"

Men problemet er jo at fordi jeg selv har kørt bilen hen til danskeren, så har jeg selvfølgelig ikke et fragtbevis.
Jeg har heller ikke et indregistreringsbevis, da bilen står uden nummerplader


Reelt set, kunne det jo have været sket da jeg boede i Sverige.
At en dansker kom hjem til mig i Sverige, købte min svenske bil, vi kørte den sammen til DK og jeg tog nummerpladerne af og sendte ind sammen med en slutseddel og det gule bevis.

Så vidt jeg kan forstå, så godtager de svenske myndigheder ikke en slutseddel som bevis på et salg, men bare en kvittering på et salg.

der må være andre der har stået i samme problem.

Jeg opfylder åbenbart ikke punkt 3:
" Något som visar att fordonet är i ett annat land, kopia på Danskt registreringsbevis eller frakthandling"

For mig er det ved at blive meget "DJØF-agtigt", men jeg havde faktisk heller ikke forventet andet fra Sveriges side.


 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan desværre ikke gøre andet end at vente...

Har prøvet møllen sammen med en kammerat. Hvis man ikke til punkt og prikke opfylder deres betingelser for afregistrering er det bare tough luck, vi har prøvet at kæmpe med dem om det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det tænkte jeg nok.

Underligt at hvis an venter 3 år, så går det hele i orden, selvom situationen er den samme.......

Så kan jeg lige så godt bede om mine plader og 2. del af reg-bevis tilbage.
Kan dog se, at de kun sender til "sidst kendte svenske adresse"............ det skal nok også give nogen problemer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ska du bruge det til?

Ejeren i DK ka jo nemt indregistrere bilen i DK - og om den afmeldes i Sverige som exporteret eller ej kan for ejeren være ligegyldigt. Der sendes ingen opkrævninger af nogen art...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, Kvalm skrev:

Hvad ska du bruge det til?

Ejeren i DK ka jo nemt indregistrere bilen i DK - og om den afmeldes i Sverige som exporteret eller ej kan for ejeren være ligegyldigt. Der sendes ingen opkrævninger af nogen art...

Ja, han kan "nemt" indregistrer bilen (skal dog lige lægge 120K), men det har han valgt ikke at gøre.

Og nej, indtil den er registreret til ham eller exporteret, betaler jeg både forsikring og vægtafgift (avstalling-forsikring)

Tror samlet jeg giver 700 kr eller i den stil, hvilket ikke er et problem, hvis jeg altså stadig ejede bilen.
syntes dog det er ligegyldige penge at betale for en bil, man ikke har ejet i ½ år (og ikke har kørt i, i 15 måneder)
Men måske er der en måde at komme udenom at skulle betale for det?

Jeg tror problemet er at det er normalt i DK, at aflevere nummerpladerne, når "afventer" hvad man skal gøre med en bil, hvor i Sverige avstaller man den.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
13 timer siden, Menace skrev:

Jeg tror du har misforstået......

Det på FDM omhandler, hvis jeg som dansker køber eller beholder en svensk bil, det er ikke tilfældet.

Det er nu dig der skriver, at Transportstyrelsen afslår en afregistrering. Så der er tale om en svensk indregistreret bil, som du så sælger til en i Danmark bosiddende person. Og dér passer FDMs artikel faktisk ganske godt ind.

Ved eksport af et svensk indregistreret køretøj kan man f.eks. skaffe et "tullintyg" på, at køretøjet er udført af Sverige og indført i et andet EU-land (uden at bilen nødvendigvis er blevet indregistreret).

Har du undersøgt om du kan nøjes med et dansk toldsyn for at tilfredsstille de svenske myndigheder?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig nemmere hvis man så stadig ejede bilen og var villig til at betale de 1000 kr for et toldsyn, men ja, det er da en udvej.

Må prøve at se om ham jeg solgte den til, stadig svarer på det oplyste tlfnummer jeg har (solgte den til en vilkårlig i den blå avis) og om han er interesseret i et toldsyn.

ellers må jeg nok bede om at få nummerpladerne tilbage, samt det gule bevis og så omregistrere den svenske bil til ham, så må han selv kæmpe med det.

Tak for ideer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
9 timer siden, Menace skrev:

Det er selvfølgelig nemmere hvis man så stadig ejede bilen og var villig til at betale de 1000 kr for et toldsyn, men ja, det er da en udvej.

Må prøve at se om ham jeg solgte den til, stadig svarer på det oplyste tlfnummer jeg har (solgte den til en vilkårlig i den blå avis) og om han er interesseret i et toldsyn.

ellers må jeg nok bede om at få nummerpladerne tilbage, samt det gule bevis og så omregistrere den svenske bil til ham, så må han selv kæmpe med det.

Tak for ideer.

Nr pladerne tilbage?

Dem ska du jo under alle omstændigheder ha for at kunne indsende dem sammen med noget dokumentation...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, Kvalm skrev:

Nr pladerne tilbage?

Dem ska du jo under alle omstændigheder ha for at kunne indsende dem sammen med noget dokumentation...

Ja, det gjorde jeg jo sammen med 2. del af det gule og så en slutseddel.
Så vidt jeg kan forstå, så beholder de pladerne 3 år sammen med reg.beviset og så kan jeg så ansøge igen.

Syntes det er underligt at en "frakthandling" godtages, men ikke en slutseddel.
Men så modtager de jo også penge/skat i 3 år, hvilket vel er derfor de har sat reglerne op.

"

1: Anmälan om avregistering på del 2 av registreringsbeviset, det har du skickat in.

 

2: Dom Svenska registreringsskyltarna, Dom har du skickat in.

 

3: Något som visar att fordonet är i ett annat land, kopia på Danskt registreringsbevis eller frakthandling, Och det är det som saknas i det här fallet, Om vi inte har alla 3 saker så kan vi inte avregistrera fordonet förens efter 3 år från första anmälan kommit in, Du kan alltså tidigast begära att få fordonet avregistrerat från dig den 19 januari 2018, och du ska då begära det på nytt skriftligen.
"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg faktisk ikke prøvet - måske en ide at undersøge.

Men da jeg købte bilen ,havde jeg de første dage ikke forsikring på og der sendte trafikstyrelsen en regning på 100 kr om dagen pga. manglende forsikring.
Så tænkte at hvis jeg opsagde forsikringen, ville jeg stadig være trællebundet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det enkleste vil være at gennemføre et dansk toldsyn (du behøver ikke registreringssyn) og så indsende en kopi af blanketten sammen med de andre dokumenter og nr plader til Transportstyrelsen. Jeg er med, at du ikke har bilen mere - og skal ha fat i køberen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg en kvittering fra myndighederne på, at min bil er exporteret og udmeldt af det svenske system (avregistrerat). Jeg har gjort, som jeg plejer - salgsaftale, blanket fra Transportstyrelsen og dansk tolddokument medsendt nr. pladerne.

Min svenske nabo som har mange biler siger, det koster 50 kr om året i afgift at ha en afmeldt bil stående...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...