Jump to content
kuuulioooo

hjemvendt til dk. børnecheck

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg håber der sidder nogen kloge mennesker som kan gi mig nogen gode råd.

sagen er den at jeg for omkring 3 år siden flyttede til sverige med faren til mit barn,

Vi boede der og jeg studerede i danmark mens han arbejdede i sverige. Derfor havde vi ret til børnecheck fra sverige 1050 kr om måneden.

Desværre gik det ikke som vi begge havde håbet da jeg i april valgte at forlade faren til mit barn og flytte tilbage til danmark. Jeg flyttede ret spontant og tilbragte de første 9 mdr. på krisecenter mens vores søn stadig boede i sverige hos sin far. I november flytter vores søn hjem til mig i danmark og får sin adresse her. Nu har jeg fået egen bolig og modtager su fra dk, og regnede med at få udbetalt børnecheck fra danmark pr. 1 januar 2016 da vi i november 2015 fik stoppet børnechecken fra sverige, men desværre pga jeg er tilbagevendt, skal danmark kontakte de svenske myndigheder for at høre hvor jeg skal ha børnecheck fra. Det påvirker også min su. da jeg for at få ret til su som enlig forsørger skal modtage det ekstraordinære børnetilskud for enlige, hvilket jeg jo ikke har ret til da min sag blir behandlet. idag har jeg så fået en afgørelse fra udbetaling danmark om at jeg har ret til 1600 fra danmark hver 3 måned, da vores søns far åbenbart alligevel har ret til børnecheck fra sverige på 1050 kr om måneden. så jeg kan få udbetalt differencen fra danmark. Jeg er dansk statsborger og min søn er det samme. er rejst fra faren til mit barn som hverken er dansk eller svensk statsborger og vores søn bor hos mig i danmark, og så har hans far ret til børnecheck?? fordi han arbejder i sverige. og jeg kan ik få hverken susom forsørger eller børnepenge . Hvad er det jeg har rodet mig ud i? Nogen der kan hjælpe eller skal jeg ha fuld forældre myndighed over min søn for at ha ret til det samme som andre enlige forældre med delt forældremyndighed har ret til? vidste ik det sku være så kompliceret at komme tilbage i det danske system. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis barnet ikke officielt bor hos faderen er han ikke berettiget til barnbidrag i Sverige qua Försäkringskassans egne regler (som står på deres hjemmeside)...

Så til at starte med ville jeg henvende mig til dem og gøre dem opmærksom på de udbetaler barnbidrag ukorrekt. Når de så har stoppet det vil jeg ud fra din beskrivelse ovenfor tolke at du kan få din sag genbehandlet i Danmark og få ret til de bidrag...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er hele mystikken i det for de stoppede som sagt børnebidraget i sverige og sagde vi ik har ret til noget. Fik brev om det som jeg desværre har smidt ud og sverige siger så til udbetaling dk at jeg HAR ret til barnbidrag fra sverige men vores søn bor fast hos mig i dk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Försäkringskassan har sagt du har ret til barnbidrag fra Sverige er det vel bare at søge det... Som ikke bosiddende i Sverige vil du så få afslag og derfra kan du vel overfor Udbetaling DK dokumentere at du ikke er berettiget til noget i Sverige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Idag har jeg snakket med udbetaling danmark og de fastholder at sådan er reglerne bare og at det vil være far der sku få udbetalt barnbidrag fra sverige og overdrage pengene til mig men i visse tilfælde ka man søge om at udbetAling danmark får pengene fra sverige og udbetaler dem til mig , så det har jeg søgt om idag. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder underligt, håber du får en hurtig løsning. Forsikringskassen har vist en EU afdeling, prøv at kontakte dem. En anden ting, har du betalt skat af din danske SU mens du boede i Sverige? Det behøver man vist stadigvæk ikke! Har i fået supplerende børnecheck fra Danmark, da i boede her?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg fået svar og udbetaling dk fastholder deres beslutning om at jeg får 1050 om mdr fra sverige og danmark supplere op med 1600 hver 3. Måned. Jeg blev fritaget for at betale dansk skat af su da jeg boede i sverige, men da fik vi ikke suppleret op med noget fra danmark selvom jeg studerede i danmark og faderen dengang ikke var i arbejde i sverige eller danmark. Men man skal vist være arbejdstager i danmark før man har ret til bp fra danmark. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...