Jump to content
Futz

Forbrugerpriser

Recommended Posts

Kigger pt. På køkken og blev noget overrasket over at Ikea Køkkener og køkkendele er ca. 20 procent billigere i DK end i sverige !? Man skulle tro det kostede noget at kører dem derover etc. og at de derfor som udgangspunkt var billigere her. Men efter at have studeret lidt er der er andet end benzin der er dyrere her nu - burgere er også efterhånden 20 procent dyrere her ( fremgik faktisk også af Bigmac indexet, hvor man skal til CH for at finde en "dyrere" bic mac i verden) - hvordan kan det være ? Hvor får svenskerne råd til det fra ?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89132356/

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/S89132356/

 

 

image.jpeg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Prisforskellen er umiddelbart kun 10%? Og med bro frem og tilbage kan det nok ikke betale sig at købe i DK.

Men ja det burde være billigere i SE. Men er det ikke noget med at hvidevarer generelt er dyrere i Sverige. Det synes jeg at have læst herinde mange gange før.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, Futz skrev:

Hvor får svenskerne råd til det fra ?

Det er heldigvis væsentligt billigere at bo i Sverige end i Danmark. Det er vel der pengene kommer fra.

Jeg tror, at konkurrencen i Danmark på køkkener gør IKEAs køkkener 10% billigere end i Sverige. Delene til IKEAs køkkener kommer fra hele verden, så brændstof til en tur over broen gør ikke den store forskel - for IKEA.

Hvad McDonalds angår, så er det jo listeprisen de angiver. Både McD, Max og Burger King sender kuponer med rundt med posten, så man kan faktisk købe deres burgere billigere end listeprisen. Og man behøver jo heldigvis ikke at skulle æde den slags hver dag.

PS. Det er dog ret fedt, at vi sparede 2 SEK per liter diesel, sidst vi var i Danmark. (8,03 DKK/l. vs. 11,98 SEK/l.)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, Paul skrev:

Jeg tror, at konkurrencen i Danmark på køkkener gør IKEAs køkkener 10% billigere end i Sverige. Delene til IKEAs køkkener kommer fra hele verden, så brændstof til en tur over broen gør ikke den store forskel - for IKEA.

Præcis, en vare koster det som forbrugerne vil betale for den... Så hvis svenskerne vil give 10% mere for varen får de lov til det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Noget skyldes nok at SEK er steget en del på det sidste men jeg har kigget lidt på sammenlignelige varer hos bla. Elgiganten og BR og andre kæder der både er i DK og Sverige og det er generelt set billigere at købe deres varer i DK.

Jeg synes bare det er underligt at svenskere som jeg troede reallønsmæssigt lå lavere end danskere ( men sådan er det måske ikke) har råd til at ville give mere. Måske har de mere at bruge da biler og til skatter osv er billigere og måske er der ikke samme sunde konkurrence som i DK ?  men jeg vil anbefale jer at tjekke priser på macbooks og lign. på begge sider før i slår til :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad elektronik angår, så kan det mange gange bedst betale sig at købe i Tyskland og Storbritannien via nettet.

Jeg sparede f.eks. €150 på et Canon EOS objektiv i Tyskland i forhold til den billigste pris i Danmark og Sverige. Bundter man nogle køb sammen, så er turen til Tyskland betalt - and then some.

Iøvrigt, så fungerer leverancer med DHL fra Tyskland rigtig godt i Malmö.

PS. Og en bakke med Norrlands Guld 33 cl starköl fås i Bordershoppen til kun 1/3 af Systemets pris.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
7 timer siden, Paul skrev:

 

PS. Og en bakke med Norrlands Guld 33 cl starköl fås i Bordershoppen til kun 1/3 af Systemets pris.

Jep det har svenskerne dog fundet ud af - det kan man dagligt se ved kontrollen på Lernacken når de åbner baggagerum på bilerne foran :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...