Jump to content
partymanDK

Fordonsskatt er mere end fordoblet i 2016 - hjælp!

Recommended Posts

Hej med jer,

 

Jeg har i år modtaget en regning på fordonsskatt, som er mere end dobbelt så høj som den har været siden 2012 hvor jeg købte den.

Siden da, har prisen været ca 1400/år - angiveligt ud fra en Co2-udslipsværdi på 103g/km.

I år er regningen på 3650/år og der anfører de Co2-udslipsværdi til 154g/km.

Jeg har klaget til skat Sverige, og de skriver i korte termer at det er administrativt fastsatte værdier, og de har brugt en ny beregningsmodel siden januar 2016, som så ender med en høj regning til mig.

På jura sprog bliver der skrevet at jeg ikke har medført noget bevis i min ærinde, som styrker at den skulle have en anden udslipsværdi, og derfor fastholder de kravet.

Hvad fan' gør en klog?

Den har lige været til syn. I syns-papiret er angivet en K-værdi / Miljøkontrolværdi. men kan jeg bruge det brev til noget som helst?

 

Bud er meget velkomne da jeg syns det er dyrt nok i forvejen.

/Kenneth

besigtnings vaerdien.JPG

skatte brev.JPG

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste du kan gøre er at henvende dig til fabrikanten og spørge efter dokumentation for hvad bilens Co2 værdier ifølge dens EU godkendelse er, og såfremt de vil udlevere det til dig så klage igen med det som dokumentation...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, sup3rior skrev:

Det eneste du kan gøre er at henvende dig til fabrikanten og spørge efter dokumentation for hvad bilens Co2 værdier ifølge dens EU godkendelse er, og såfremt de vil udlevere det til dig så klage igen med det som dokumentation...

Du skal have fat i et såkaldt CoC-dokument fra fabrikanten (kan koste penge). For at slippe for yderligere gniderier med Skatteverket, så bestiller du en "begränsad registreringsbesiktning" hos f.eks. Bilprovningen, hvor det eneste du skal have ændret er den skønnede Co2-værdi (administrativt fastställt Co2-värde) til den angivne på CoC-dokumentet, hvilket også koster penge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Paul, du havde fat i den rigtige ende :)

Jeg er nu blevet helsvensk af at læse denne tråd: http://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=91&sid=9934d68a8069d32011a0447714f4ee27&start=30

Fanme langt, og uhyggelig svenskt... men en gut i samme position som mig, med samme bil, og ret up2date.

CoC-dokumentet var hans redning, også selvom det inkompetente svenske skattevæsen ikke kunne finde den ellers så fint opmærkede udslipsværdi - fordi hendes foreskrifter sagde det skulle stå under punkt 49 - men hans CoC dokument havde kun 46 punkter *LOL*

Jeg takker ydmygt for hintet - og må nok hellere betale min "midlertidig skyldner" til skat, så jeg ikke havner hos foderetten mens sagen kører.

 

/Kenneth

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ok lækkert :) men fortæl mig gerne... det her CoC dokument... det koster knapt 100kr via den hjemmeside der.

 

Gutten i tråden på det andet Forum havde (hvis jeg læser det korrekt) fået det ved at kontakte VW... jeg pønsede på at ringe VW kundeservice op idag... hvad syntes du?

 

/Kenneth

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, partymanDK skrev:

Ok lækkert :) men fortæl mig gerne... det her CoC dokument... det koster knapt 100kr via den hjemmeside der.

 

Gutten i tråden på det andet Forum havde (hvis jeg læser det korrekt) fået det ved at kontakte VW... jeg pønsede på at ringe VW kundeservice op idag... hvad syntes du?

 

/Kenneth

Jeg havde en kammerat som fik det hos det lokale mærkeværksted... Det blev simpelthen bestilt som enhver anden reservedel...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
9 timer siden, partymanDK skrev:

Gutten i tråden på det andet Forum havde (hvis jeg læser det korrekt) fået det ved at kontakte VW... jeg pønsede på at ringe VW kundeservice op idag... hvad syntes du?

Det kommer vel an på om din bil er svensksåld eller ej. Er den svensksåld skal du jo bare have en kopi af din bils originale CoC-dokument, og den ligger den svenske importør vel inde med. Det er noget jeg gætter mig til.

Er det en importbil ser det lidt værre ud, da du jo ikke med sikkerhed kan vide, hvem der ligger inde med din bils originale CoC-dokument. Jeg købte min kopi hos Volkswagen Konzernlogistik, og det er heller ikke billigt. Læg mærke til teksten: "Only for COC duplicates the price amounts to 71.40 Euro with 19% VAT inclusive". Det betyder, at det kun er originalen der er gratis, og den brugte importøren vel til at indregistrere bilen med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og så gik månederne...

Tja man kan vel sige held i uheld eller noget... men inden jeg nåede at grave så langt som hos konzernlogistik (hvilket VW i danmark da i hvertfald ikke kendte noget til *hmmm*) så stod min lupo af, smed gearkasseolien på ring3 i myldertid... bare 1,5 år efter den havde fået "den helt store tur" hos 3liter.dk ... Dvs. ny gearkasse, kobling, trækaksler, og meget andet.

Så jeg har købt en Audi A3 i stedet :) og det kunne jeg godt nok ikke være mere glad over :)

Men tak for hint og link - det kan jo være guld værd at vide.

/Kenneth

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...