Jump to content
Sus86

El og vand

Recommended Posts

Vand kender jeg ikke så meget til, tror ikke du har noget valg der da det formentlig er Malmö Kommun som har monopol.

Mht. el kan jeg anbefale Kundkraft. Det fungerer sådan at I tilmelder jer og vælger det produkt I vil have (eks. 1 år fastpris) og så vil forhandle den billigste aftale blandt elselskaberne* i Sverige på plads til jer. Derefter vil de hver gang jeres bindingsperiode udløber genforhandle aftalen med det selskab som nu vil byde den laveste pris.


*blandt de selskaber som deltager i udbuddet, hvilket er størstedelen af selskaberne

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv brugt Kundkraft et par år, men der er meget kritik af dem, og modellen er desværre ikke den bedste. Man binder sig uden at kende prisen, og det hele afhænger af udbuddet den måned. Og så får de vist returkommission etc.

Jeg skiftede selv til at bruge Elskling.se og de pegede anden gang på Telinet og dem er jeg blevet hængende hos - i følge elskling er de stadig 3. billigste valg for mig, men forskellen er lille til top1, og jeg kan godt lide Telinet i øvrigt, så jeg bliver foreløbigt hos dem.

Kobberet ind i huset er fra Eon og dem kan jeg jo ikke slippe for. De er pænt dyre i avgift og leverer en elendig service, og hvis man ikke har en aftale, ryger man på deres 'tilsvidere' kwh pris, som er vildt ublu.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger også elskling men har efterhånden været rundt hos samtlige leverandører så jeg kan ikke få bruge de tilbud jeg får presenteret.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
On 9/22/2016 at 11:55 AM, HillSurfer said:

Bruger selv kundkraft... Det ser ud som om Elskling er billigere, det kører med en eller anden rabat pris... Jeg kan dog ikke se om man sammenligner æbler med æbler :-/

Det er jo lige præsis det. Nu har jeg bedt Kundkraft skrive, hvad jeg ville have betalt sidste år, hvis jeg var kunde hos dem i stedet for Rörigt pris, Eon.

Hvis vi ser bort fra "tilsvidere", tror jeg ikke, at der er de store gevinster at hente. Der er en masse tal på div. udbyderes hjemmeside, og det er kun til at blive forvirret af, men det er jo nok også meningen.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 9/10/2016 at 11:32 , bonne skrev:

Det er jo lige præsis det. Nu har jeg bedt Kundkraft skrive, hvad jeg ville have betalt sidste år, hvis jeg var kunde hos dem i stedet for Rörigt pris, Eon.

Hvis vi ser bort fra "tilsvidere", tror jeg ikke, at der er de store gevinster at hente. Der er en masse tal på div. udbyderes hjemmeside, og det er kun til at blive forvirret af, men det er jo nok også meningen.

Vh, Lars.

Det tror jeg desværre også.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo forholdsvist enkelt:

Der er en pris til din 'transportør' der har kobberet til din bolig. Den pris kan du ikke gøre noget ved. Der er årlige undersøgelser, der viser at de store som vattenfall konstant hæver den pris, selvom den ifølge reglerne skal være styret af reelle omkostninger. Den pris kender du altså og kan se bort fra.

Selve strømmen kan du frit vælge leverandør på, og for at sammenligne, så bliver du nødt til at have en nogenlunde ide om dit forbrug. Den samme leverandør har ofte flere 'pakker' og det er ikke altid kun den ene er den billigste, fordi det kan afhænge af dit forbrug.

En ting, du skal overveje helt overordnet, er om du vil have fast pris, du kender i bindingsperioden, eller om du vil vælge den ofte billigere pris, der følger de reelle elpriser, og dermed løbe risikoen og leve med sæsonsvingninger. De fleste år er det klart en fordel at vælge 'rörlig', men enkelte år har det vist sig at være en dårlig forretning (mindre regn og sne= mindre vandkraft, etc.).

Det er rigtigt, at der er forskel på, hvordan selskaberne har faste gebyrer og om de deler prisen op i elementer eller giver dig en samlet KWh pris. men det kan man nu ret let samle og gange op. Du ved jo at du ikke får gläsbygd rabatter, og at skåne er noget af det dyreste for el.

Og det er det, der gør Elskling interessant, at du med valg af prismodel og dit forbrug kan få en serie tilbud, som er de bedste fra de fleste elselskaber. Du kan scrolle ned og se mange forskellige prismodeller, også uden elsklings rabatter, og dermed få en ide om hvad det 'bør' koste. Du binder dig ikke ved at se, og du skal ikke som hos kundkraft binde dig, før du får den endelige pris.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
22 timer siden, larsk skrev:

Det er jo forholdsvist enkelt:

Der er en pris til din 'transportør' der har kobberet til din bolig. Den pris kan du ikke gøre noget ved. Der er årlige undersøgelser, der viser at de store som vattenfall konstant hæver den pris, selvom den ifølge reglerne skal være styret af reelle omkostninger. Den pris kender du altså og kan se bort fra.

Selve strømmen kan du frit vælge leverandør på, og for at sammenligne, så bliver du nødt til at have en nogenlunde ide om dit forbrug. Den samme leverandør har ofte flere 'pakker' og det er ikke altid kun den ene er den billigste, fordi det kan afhænge af dit forbrug.

En ting, du skal overveje helt overordnet, er om du vil have fast pris, du kender i bindingsperioden, eller om du vil vælge den ofte billigere pris, der følger de reelle elpriser, og dermed løbe risikoen og leve med sæsonsvingninger. De fleste år er det klart en fordel at vælge 'rörlig', men enkelte år har det vist sig at være en dårlig forretning (mindre regn og sne= mindre vandkraft, etc.).

Det er rigtigt, at der er forskel på, hvordan selskaberne har faste gebyrer og om de deler prisen op i elementer eller giver dig en samlet KWh pris. men det kan man nu ret let samle og gange op. Du ved jo at du ikke får gläsbygd rabatter, og at skåne er noget af det dyreste for el.

Og det er det, der gør Elskling interessant, at du med valg af prismodel og dit forbrug kan få en serie tilbud, som er de bedste fra de fleste elselskaber. Du kan scrolle ned og se mange forskellige prismodeller, også uden elsklings rabatter, og dermed få en ide om hvad det 'bør' koste. Du binder dig ikke ved at se, og du skal ikke som hos kundkraft binde dig, før du får den endelige pris.

Det forstår jeg..

Men på Elskling får jeg f.eks. via Vattenfal en engangsrabat som er lagt ud på prisen. Det er jo ikke helt rigtigt i min optik:

Spotpris
Priset på elbörsen (exkl. moms)
28,32
Påslag 0,00
Inköpspåslag 1,31
Elcertifikatsavgift 3,87
Fasta avgifter 0,00
Rabatt -16,41
Miljöpåslag 0,00
Energiskatt 29,20
Moms + 11,57
 
Om avtalet:
Engångsrabatt på 400 kr inkl. moms. Endast för nya kunder. Obs! Detta avtal övergår till ordinarie rörligt avtal efter prövotiden (12 mån). Då tillkommer ordinarie påslag (3 öre/kWh ex moms) samt årsavgift. Jämförpris tar ej hänsyn till kommande påslag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...