Jump to content
Mortimer

EB og "synske" Skat

Recommended Posts

Ja han har jo skrevet herinde om tilfældet. 

Det lugter en del af sagen mod golfspilleren Søren Hansen, som blev dømt ift livsinteressen (!) - at han boede godt nok udenlandsk, men havde konen i DK. Vha. diverse bilag dokumenterede SKAT, at han derved havde en livsinteresse i DK, og så skal der betales...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
48 minutter siden, Gio skrev:

Skræmmende læsning, mildest talt!

Citat: "I marts 2016 indregistrerer han sin nye bil, en lækker kanariegul Audi  ... I april 2016 bliver han anonymt anmeldt".

Han glemte desværre, at danskerne er noget af det mest misundelige folkefærd der findes, og skulle have foræret kæresten en smadrekasse på danske plader til 30.000 kr., som han så også kunne køre i engang imellem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt høringssvarene på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/35834

Her er svarene (PDF)
http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/bd6b401b-3817-4a93-9ac2-729f8eab1ff2/hoeringssvar.pdf

Danmarks skatteadvokater skriver, at hvor der før var tale om en objektiv sammentællingsregel, er reglerne nu ændret til en vurdering af de afgiftspligtiges subjektive forhold. De kalder dette en "klar skærpelse af reglerne".

For fanden da! Det er jo ikke ligefrem det vi har brug for i Øresundsregionen. Vi har i forvejen grænsekontrol, og nu er vi også underlagt subjektive fortolkninger fra en eller anden skrankepave i embedsværket, der på baggrund af anonyme tip, skal tage stilling til om de vil rejse en sag.

Danmarks skatteadvokater skriver videre at det vil være stort set umuligt for den afgiftspligtige at bevise, at denne alene har påtænkt et ophold i 130 og ikke i 185 dage.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo grotesk, det her...

Argumenter som:

1) Han har måske i tankerne at flytte tilbage til DK (hvad ulovligt er der ved det - bare man sælger bilen?)

2) Han foretager indkøb i DK (det skal vi andre så holde op med)

Det med de 180 dage synes jeg at man var gået væk fra, men at det handlede om "centrum for livsinteresse".

Man tror jo det her er løgn. Så vi kan alle forvente at få konfiskeret vores vogne, hvis en med ondt i røven over ingenting anmelder at han har set vores bil i DK på et bestemt tidspunkt?

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man må finde sig i lidt af hvert når man har en kæreste der bor i Danmark og man selv bor i Sverige, og ofte vælger at parkere sin volddyre sportsbil på svenske plader udenfor hendes adresse.

Der skulle han nok lige have stukket fingeren i jorden, og have prøvet at undgå, at være så udsat som han gjorde sig selv (lidt omtanke skader ikke).

Det kan jo godt være at man selv synes man har ret... men, det nytter jo ikke noget når man først er blevet kørt over og ligger under lastbilen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 8/1/2017 at 00:32 , Paul skrev:

...at danskerne er noget af det mest misundelige folkefærd der findes...

Enig.

Jeg har en dansk bekendt, der er ansat i Sverige. Han har svensk firmabil, hvilket er muligt idag, når blot man betaler skat af firmabilen ift., at den er dansk. For at imødegå ballade på villavejen, har han upfront fortalt "alle" naboerne, hvorledes tingene hænger sammen (firmabil / skat osv.)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var også lidt overrasket og så alligevel ikke.

Først og fremmest er grundlaget meget tyndt... Når det så er sagt, så er kan man delvis godt forstå at det rejser nogle øjenbryn hvis han er meget i Danmark og centrum for livsinteressen er i Danmark. Som part i et multinationalt ægteskab kender jeg desværre alt for godt til dette. Nu rammer det så bare også en person som ikke har udenlandsk ægtefælle, men princippet er det samme.Jeg tror også det er svært at bruge BroBizz og teleudskrifter alene som beviser.

Men uanset hvad så er det et skråplan og jeg håber han får sagen vendt højere oppe i systemet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
7 hours ago, HillSurfer said:

Jeg var også lidt overrasket og så alligevel ikke.

Først og fremmest er grundlaget meget tyndt... Når det så er sagt, så er kan man delvis godt forstå at det rejser nogle øjenbryn hvis han er meget i Danmark og centrum for livsinteressen er i Danmark. Som part i et multinationalt ægteskab kender jeg desværre alt for godt til dette. Nu rammer det så bare også en person som ikke har udenlandsk ægtefælle, men princippet er det samme.Jeg tror også det er svært at bruge BroBizz og teleudskrifter alene som beviser.

Men uanset hvad så er det et skråplan og jeg håber han får sagen vendt højere oppe i systemet.

Jeg kan ikke forstå hvis nogle rejser deres øjenbryn over dette, og hvorfor skulle man ikke kunne brug brobizz osv. som dokumentation? Der er jo desuden også fotobevis når man krydser betalingsanlæget.

Nu kender jeg ikke sagen ud over det, der er skrevet, men jeg synes fandme at det er småligt. Jeg er selv single i øjeblikket, og vil det sige, at jeg skal holde mig fra at finde en dansk bosiddende kæreste? Hvis det er dét, det handler om?

Jeg synes at det er en rådden sag.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
On 8/1/2017 at 10:48 AM, Markowitch said:

Jeg fandt høringssvarene på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/35834

Her er svarene (PDF)
http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/bd6b401b-3817-4a93-9ac2-729f8eab1ff2/hoeringssvar.pdf

Danmarks skatteadvokater skriver, at hvor der før var tale om en objektiv sammentællingsregel, er reglerne nu ændret til en vurdering af de afgiftspligtiges subjektive forhold. De kalder dette en "klar skærpelse af reglerne".

For fanden da! Det er jo ikke ligefrem det vi har brug for i Øresundsregionen. Vi har i forvejen grænsekontrol, og nu er vi også underlagt subjektive fortolkninger fra en eller anden skrankepave i embedsværket, der på baggrund af anonyme tip, skal tage stilling til om de vil rejse en sag.

Danmarks skatteadvokater skriver videre at det vil være stort set umuligt for den afgiftspligtige at bevise, at denne alene har påtænkt et ophold i 130 og ikke i 185 dage.

Godt fundet.

Ja det er tankevækkende at problemerne er påpeget og derefter ignoreret. Faktisk også af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer.

Jeg synes at det er en skandale at man fuldstændig har ignoreret det helt grundlæggende retsprincip, der hedder, at man ikke kan straffes/dømmes efter hvad man tænker på at gøre. Kun for faktiske handlinger.

Det er fuldstændig vanvittigt at denne her bare er gledet igennem.  Og også at man ikke har lavet nogen høring overfor nabolandene når det nu er deres indbyggeres biler, som Skat nu i teorien kan beslaglægge fra dag 1, hvis de vurderer (i.e får det indfald) at vedkommende har tænkt sig at blive i 184 dage yderligere.

Ikke engang STASI beslaglagde Vesttyskernes biler, hvis de var på besøg i Østtyskland.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, bananas skrev:

Jeg synes at det er en skandale at man fuldstændig har ignoreret det helt grundlæggende retsprincip, der hedder, at man ikke kan straffes/dømmes efter hvad man tænker på at gøre. Kun for faktiske handlinger.

Nu kender jeg ikke til alle sagens detaljer - kun til det Ekstra Pladder lægger vægt på at viderebringe. Men, der findes et retsprincip når det kommer til planlægning af (strafbare) handlinger, og det kan meget let tolkes i retning af at "tænke på at gøre".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 09/01/2017 at 23:53 , Paul skrev:

Nu kender jeg ikke til alle sagens detaljer - kun til det Ekstra Pladder lægger vægt på at viderebringe. Men, der findes et retsprincip når det kommer til planlægning af (strafbare) handlinger, og det kan meget let tolkes i retning af at "tænke på at gøre".

Det findes der, men for at oppebære straf for sådanne må der foreligge beviser for at vedkommende har tænkt sig at gøre X... Politiet kan ikke gå ind og sige at de tror vedkommende har tænkt sig at gøre det...

Men på et mere generelt plan er det her jo et symptom på et sygt system... Et system hvis sammensætning er så kompleks og skal tage højde for så mange ting, at det må ty til løse formuleringer og vurderingerne når det skal afgøre om borgerne overholder loven eller ej...
Reelt set bør en lov eller regel være så simpel at menigmand kan sætte sig ned og afgøre om de har overtrådt den eller ej... Den gamle 180 dages regel var af sådan en karakter (man kan så være uenig i antallet af dage, men simpel at afgøre var den)...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, sup3rior skrev:

Politiet kan ikke gå ind og sige at de tror vedkommende har tænkt sig at gøre det...

Naturligvis ikke, politiet er jo kun den udøvende magt.

Det kan Skat derimod, på baggrund af præcedens dannet af den dømmende magt, domstolene. Desværre, så er skattelovgivning langt mere kringelkroget end ordinær strafferet, så Skat kan tage fejl, på bekostning af borgeren. Der findes dog præcedens i lige netop denne slags sager, så det er mere et politisk spørgsmål om at sætte en forståelig lovgivning sammen. Det kan vi kun være enige om.

Så længe skattepolitik i Danmark for det meste er misundelsespolitik, så er det nok ikke den første lovgivning der ændres på indenfor overskuelig fremtid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 11/01/2017 at 23:43 , Paul skrev:

Naturligvis ikke, politiet er jo kun den udøvende magt.

Det kan Skat derimod, på baggrund af præcedens dannet af den dømmende magt, domstolene. Desværre, så er skattelovgivning langt mere kringelkroget end ordinær strafferet, så Skat kan tage fejl, på bekostning af borgeren. Der findes dog præcedens i lige netop denne slags sager, så det er mere et politisk spørgsmål om at sætte en forståelig lovgivning sammen. Det kan vi kun være enige om.

Så længe skattepolitik i Danmark for det meste er misundelsespolitik, så er det nok ikke den første lovgivning der ændres på indenfor overskuelig fremtid.

Forkert formulering, mente politianklagemyndigheden...

Men derudover skal man ikke kunnes dømmes uden konkrete beviser for at man har begået det man er tiltalt for, alt andet risikerer at lede til justitsmord fordi den enkelte medarbejder (SKAT, politi, anklagemyndighed osv.) har noget imod vedkommende, da de jo så blot kan "vurdere" at det er det her vi mener vil ske...

Eksempel, dog fra et andet land:http://www.independent.co.uk/news/world/europe/switzerland-deny-passport-dutch-vegan-anti-cowbell-nancy-holten-animal-rights-annoying-a7520991.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...