Jump to content
Kiwi

Kend din kunde - dokumentation

Recommended Posts

Har haft korrespondance med Nordea om at blive Fordel+ kunde i Danmark ved at sende den svenske årsopgørelse. Det var dem selv der gjorde mig opmærksom på muligheden da jeg havde kontakt med dem i anden anledning.

Da de bekræfter sende der samtidig følgende ordlyd:

Finanstilsynet har lavet nyt regelsæt om complience. Det betyder at vi skal vide mere om, hvordan vores kunder bruger banken. Jeg vil derfor bede dig udfylde det vedhæftede ”kend din kunde”  skema og sende det til fp1904@nordea.com sammen med følgende dokumenter på jer alle 3:

-       Kopi af pas

-       2 styk dokumenter fra 2 forskellige offentlige myndigheder, bank eller forsikring der bekræfter din adresse. De skal være daterede indenfor de sidste 6 måneder

-       Udfyld  ”kend din kunde” formular

-       Dokumentation for TIN nr (skattenr. Du kan få det hos skat i det land du bor)

Hvis I ikke kan skaffe adressedokumentation på jeres søn, kan vi i stedet bruge en fødsels eller navneattest, så vi kan dokumentere hans relation til jer.

Og så er der vedlagt et dokument på 3 sider med de mest himmelråbende spørgsmål, som feks:

- Hvad er formålet med dit kundeforhold i Nordea Danmark

- Hvilke indbetalinger foretages på din(e) Nordea konto/konti? 

- Hvorfra stammer dine indestående midler på din(e) Nordea konto/konti og depot(er)? (f.eks. løn, arv, opsparing, gaver), venligst specificé

- Anvendes din(e) Nordea konto/konti til mobiloverførsler? 

- Forventede mobiloverførsler pr. måned

- Hvad er formålet med overførslerne og hvorfra stammer pengene? 

- Er Nordea din primære bankforbindelse? (lugter af at Nordea bare er nysgerrige med dette spørgsmål og hvordan vægter man i øvrigt det? Vi har også andre banker)

osv osv osv - jeg vedlægger til info

Kan ikke lade være med at tænke på om jeg havde sluppet for dette vanvid hvis jeg ikke tilfældigvis havde gang i en anden korrespondance, da de jo benytter et svar på et andet ærinde til at introducere "kend din kunde". Der er rigtig mange spørgsmål og jeg bliver bare så træt .....

Har andre været ude for det samme eller er vi bare uheldige?

 

KYC skema.pdf

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Alt dette KYC (Know Your Customer) er desværre noget som Nordea (og andre banker) er tvunget til at genere alle nye kunder med - som end også de eksisterende!. Lovgivningskrav, som i sidste ende stammer fra EU. Det skal beskytte mod hvidvask og terrorfinansiering.

Den svenske Finansinspektion har jo truet Nordea med at fratage dem deres banklicens, fordi de tidligere hen ikke har været skrappe nok til "at beskytte mod hvidvaskning". Så nu har de ikke andet valg end at gå "all in" på dette galmatias.

 

Jeg bliver altid selv pikeret over det latterligt uvidende spørgsmål:

- Hvorfra stammer dine indestående midler på din(e) Nordea konto/konti og depot(er)? (f.eks. løn, arv, opsparing, gaver), venligst specificér?

Og så er der gudhjælpe mig nogen bokse, man kan krydse af

 

Det er jo som at spørge om, hvor vandet i Øresund stammer fra! Et korrekt svar på spørgsmålet må jo være:

Det er en form for residual af hele mit livs indkomster og udgifter, samt tab, gevinst og cashflow på investeringer, fast ejendom og øvrige aktiver. Det vil sige: Kun den del af residualen, som jeg tør betro sådan nogen aber som Jer!!   

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...