Jump to content

Recommended Posts

Hmmm, så var der ATK på broen her til morgen.
Bilen holdt halvt nede af rampen på peberholmen og udstyret var opstillet i nødsporet, så nu er det bare at vente på hvor slem det er - lige for tiden er der jo masser af plads pga. ferie :-O

Jeg troede faktisk ikke de måtte lave ATK der, men nu er jeg klogere på den hårde måde!

God sommer og kør forsigtigt :-)  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 12/7/2018 at 11:38 , larscph skrev:

Jeg kan i den forbindelse anbefale https://saphe.dk/

Den giver besked ved ulykker, politikontroller, mv og fungerer helt automatisk via en app i mobilen. Og ja den pippede fint op her til morgen da jeg var nede af højbroen på vej over Peberholm.

Har du nogen ide om, hvor hyppigt du ser en kontrol uvarslet?

Eftersom den er baseret på bruger input (og en liste over faste kameraer), så er den jo ikke failsafe, tilsvarende fartkontrol.nu, Man er afhængig af at de første som ser kontrollen indberetter, og at de var der før dig. Med fartkontrol.nu, så går det stærkt med fotovogne etc på meget trafikerede steder, men jeg har alligevel oplevet, at spotkontroller, hvor politiet flytter sig rundt efter en times tid hvert sted er langt mere usikkert.

Jeg kan se, at det er både enklere at anvende, og især at anmelde/bekræfte på saphe.dk, så det kan øge antallet af rapporterede kontroller. Men har de reelt flere og hurtigere end den gratis app.

Er den, efter din oplevelse, væsentlig bedre end fartkontrol.nu i forhold til identifikation af kontroller?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med fartkontrol.nu - men jeg syntes faktisk den fungerer ret godt. Jeg mener at de (blandt andet) baserer sig på input fra fartkontrol.nu.

Den er ikke failsafe og selvfølgelig vil der stadig ved spotkontroller mv være behov for at man helt enkelt overholder fartgrænserne for at undgå ekstra betaling :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de ejer faktisk fartkontrol.nu, og henter data derfra. Det er dog ikke klart i deres sammenligninger, om de har mere data til Saphe, end det der vises på fartkontrol.nu.

Jeg er fuldt ud klar over, at man altid selv skal være varsom og overholde regler etc. :)

Men jeg mener, at med fartkontrol.nu har jeg en rimelig høj advarselsfrekvens, og jeg var egentlig bare nysgerrig om effekten (hurtigere, flere) blev bedre med saphe. Der er naturligvis en serie andre gode grunde:

1) fartkontrol.nu æder en masse telefonbatteri (tændt skærm),

2) kræver at du starter app'en aktivt, når du skal bruge den

3) er ofte upræcis geografisk (advarer for kontroller nede af tværveje etc)

4) ender ofte med at man skal se på kortet på telefonen, for at sikre sig, det giver mening (evt. håndholdt)

5) kræver en del manipulation på telefonen, for at anmelde eller bekræfte en kontrol

Og det er især det sidste, der får mig til at tro, at saphe har et bedre datagrundlag, fordi den er enkel at betjene og derfor også bliver mere præcis geografisk. Men hvad ved jeg :barbershop_quartet_

 

PS: Oplever du, at den bliver brugt på den svenske side?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ah ja - jeg ved det ikke. Jeg købte en Saphe netop fordi den er helt automatisk og jeg ikke skal fedte rundt med mobilen mens jeg kører. Som ekstra bonus advarer den jo hvis du har glemt mobilen når du kører.

Største irritation er egentlig at den ikke (i det mindste ikek altid?) skelner angående køreretning på motorvejen (så du får alarmer for udheld mv i modsatte vognbane). Jeg har ikke oplevet problemet fra nr 3 med Saphe syntes jeg. Og så er der ret ofte alarmer for uheld som i virkeligheden blot er en bil i nødsporet.

Den er super nemt at betjene og det gør præcist som du siger at man let bekræfter alarmer eller får oprettet en ny hvis man skulle være den første.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, larscph skrev:

Jeg oplever ind imellem alarmer også på den svenske side. Men det er i Danmark den har primært værdi.

Ja, i sverige ville det vel mest være interessant med alle de stærekasser de efterhånden sætter op.

Jeg har fået 'glæden' af et sæt på den lokale landevej. Begrundelsen er alle uheldene. I de 8-10 år jeg har boet her, har der været 2 - en der kørte på et vildsvin, og en dame, som rodede efter noget på gulvet og kørte på en kilometer sten. Bilen brød dog i brand, men ingen af de 2 havde fart som primær årsag, og frekvensen må vel siges at være lav?

Uanset, så har jeg haft glæde af at lægge stærekasserne ind som poi på min navigation. En tur til mekanikeren i Vinslöv kunne ellers blive dyr (10-12 kameraer hver vej)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, larsk skrev:

Ja, i sverige ville det vel mest være interessant med alle de stærekasser de efterhånden sætter op.

Ja det er nok ikke helt forkert. Her midt i Malmö giver det sig selv - vejene er strøet tæt med fartbump mere eller mindre overalt til og fra V.H. samt diverse dobbeltrettede cykelstier og rundkørsler hvor cyklister og andet godtfolk krydser fra højre og venstre :) Så generelt kører man ikke så hurtigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
13 timer siden, larscph skrev:

Ja det er nok ikke helt forkert. Her midt i Malmö giver det sig selv - vejene er strøet tæt med fartbump mere eller mindre overalt til og fra V.H. samt diverse dobbeltrettede cykelstier og rundkørsler hvor cyklister og andet godtfolk krydser fra højre og venstre :) Så generelt kører man ikke så hurtigt.

Ja, det er mærkeligt med Malmö.

Nu kører jeg ikke så ofte centralt i Malmö, men som regel er der kaos, med folk som overhaler uden- og indenom med hastigheder på 60-80 km/t. Jeg ser hver gang jeg er igennem, mange som kører over for rødt lys eller ser stort på f.eks. spærreflader og stoplinjer. Det virker som om hastighedsbegrænsningen på 30 bare har gjort det mere lovløst og kaotisk - som om mange flere er holdt helt op med at respektere reglerne (som også virker åbenlyst overdrevne). Nu bidrager Malmös 'multietniske' sammensætning sikkert også til en meget u-skandinavisk trafikkultur, hvor alle er sig selv nærmest, men det er blevet ganske ekstremt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, larsk skrev:

Nu bidrager Malmös 'multietniske' sammensætning sikkert også til en meget u-skandinavisk trafikkultur, hvor alle er sig selv nærmest, men det er blevet ganske ekstremt.

Tjah, herude på landet, hvor jeg bor blandt rednecks, hillbillies og raggare, der har vi også den slags bilister. De ser ikke særlig multietniske ud og kører i second hand bimmere og volvoer. Til gengæld skal man have picknick-kurven med, hvis man vil besøge det nærmeste fartkamera.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, Paul skrev:

Tjah, herude på landet, hvor jeg bor blandt rednecks, hillbillies og raggare, der har vi også den slags bilister. De ser ikke særlig multietniske ud og kører i second hand bimmere og volvoer. Til gengæld skal man have picknick-kurven med, hvis man vil besøge det nærmeste fartkamera.

Ja, de kører også som vanvittige her i gamle rustplagede volvoer, men primært på de mindre veje, og aldrig på den måde i de små byer, selvom der både er kommet 30 og 40 km/t begrænsninger her. Det folk mest klager over er A-traktorerne, der kører for stærk og 'bussigt' :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
On 7/16/2018 at 8:52 PM, larscph said:

 dobbeltrettede cykelstier og rundkørsler hvor cyklister og andet godtfolk krydser fra højre og venstre :)

Selv om de i mange tilfælde har vigepligt for bilerne!

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 16/7/2018 at 14:34 , larsk skrev:

Ja, i sverige ville det vel mest være interessant med alle de stærekasser de efterhånden sætter op.

Jeg har fået 'glæden' af et sæt på den lokale landevej. Begrundelsen er alle uheldene. I de 8-10 år jeg har boet her, har der været 2 - en der kørte på et vildsvin, og en dame, som rodede efter noget på gulvet og kørte på en kilometer sten. Bilen brød dog i brand, men ingen af de 2 havde fart som primær årsag, og frekvensen må vel siges at være lav?

Uanset, så har jeg haft glæde af at lægge stærekasserne ind som poi på min navigation. En tur til mekanikeren i Vinslöv kunne ellers blive dyr (10-12 kameraer hver vej)

Har nu fået saphe, og den varsler lystigt for mine lokale stærekasser. I følge saphe's egen dokumentation har de stort set alle stærekasser i hele europa mappet ind. Så det er jo godt.

Jeg har i øvrigt fået alarmer 2 gange her i Sverige for hhv fartkontrol og uheld, men det er på ruter som bruges af Bornholm-farende (E65 og E20).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...