Jump to content
Paul

Sverige - en demokratisk bananrepublik

Recommended Posts

I dag havde jeg en rendyrket "say what?"-oplevelse.

Som alle sikkert ved, så er der valg nu på søndag i Sverige. Og inden valget kan man förtidsrösta, som på dansk vel bedst kan kaldes for at brevstemme, selvom det ikke er helt det samme sådan rent teknisk.

Jeg var ved at ryge bagover, da jeg i dag i Stora COOP ved kiosken så vælgere stå i kø, og så var der to af disse nærmest klaustrofobisk små "stemmebokse" til förtidsröstning. Min danske demokratiske tradition fik noget af en kajeryster (uppercut), og jeg kan simpelthen ikke fatte, at svenskerne finder sig i en sådan, i mine øjne, absolut udemokratisk behandling.

Hvordan (fanden i helvede) kan man få voksne mennesker til at stemme præcis ved siden af kasserne i en COOP og en kiosk med rigtig lang kø. Hvem som helst kunne stille sig op og tage et billede af folk der udøver sine demokratiske rettigheder. Desuden, så kunne man skule over skulderen og se hvilket partis stemmesedler de stakkels mennesker valgte, og stoffet var så tyndt i "stemmeboksen", at man nærmest kunne se hvad de var i gang med. Og for det ikke skulle være løgn, så stod en kvinde (muligvis moren) og stak hovedet sammen med en anden kvinde, som var ved at stemme, og kunne dermed glo lige ned i hvad der blev puttet i konvolutten.

Fy fan, Sverige. Det kom sgu godt nok bag på mig, at I er en demokratisk bananrepublik når det kommer til selve valghandlingen.

Og lige inden én eller anden bøvet dansker synes, at det nok var noget jeg så i en eller anden ghettodannelse, så, næ nej... kun "rigtige" jönssoner over hele linjen.

PS. Som man kan se af følgende link, så foregik det i Karlshamns kommun

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Går du rundt og tror, at man i dag kan stemme på 8-10 politiske partier til riksdagsvalget, så tager du fejl.

Der er tilmeldt lige omkring 80 partier til riksdagsvalget.

Størstedelen af dem har du sikkert aldrig hørt om, fordi det er de opstillede partiers forpligtelse, at sørge for der findes valgsedler med deres navn i valglokalerne. Det er grunden til, at der findes blanke valgsedler, som man selv kan udfylde med partiets navn, selvom det ikke er den måde blanke valgsedler præsenteres på. Blanke valgsedler omtales som værende en protest, da de tæller med som blanke/ugyldige stemmer, hvis man vel at mærke ikke udfylder dem med navnet på et opstillet parti, selvom de tæller som deltagelse ved valget. Ikke et ord om de ca. 70 partier der højst sandsynligvis ikke har deres egne valgsedler.

Igen en stor forskel fra det danske system, hvor partier skal have indsamlet et bestemt antal underskrifter for at kunne deltage ved et folketingsvalg, med mindre de ved forrige folketingsvalg blev indvalgt til Folketinget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ångra en lagd röst?

" – Ångerröstning är bara möjligt om du har förtidsröstat. Då kan man gå till sin vanliga vallokal som står på röstkortet och begära att få tillbaka sin förtidsröst. Har förtidsrösten inte kommit till vallokalen än när du röstar där ogiltigförklaras förtidsrösten genom en anteckning i röstlängden. När du har röstat i vallokalen och rösten har hamnat i urnan så är det för sent att ångra sig."

Hvordan får man tillbaka sin förtidsröst?

Shit, det lyder sgu creepy. Hvordan kan de vide hvilken stemmeseddel der var min?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
12 timer siden, Paul skrev:

Shit, det lyder sgu creepy. Hvordan kan de vide hvilken stemmeseddel der var min?

Jeg var nede og förtidsrösta på det lille bibliotek i V.H. - det var lidt med ordnet end det i Coop som du beskriver - det var inde i et lokale bagved med en rigtig stemmeboks og gardin. Systemet med valgsedler kan nok diskuteres, men man kan trods alt bare tage blanke sedler med ind i stemmeboksen hvis det er.

På dit valgkort står et nummer - röstlängd - som noteres ned fra valgkortet. Jeg vil tro at det er via det nummer, at de kan finde din förtidsröst hvis du præsenterer valgkortet med nummeret på. Jeg stemte til alle tre valg, og de tre kuverter blev samlet i én lidt større kuvert som de så lagde i en kasse med stemmekuverter. Jeg vil jo tro, at det er disse de distribuerer til de enkelte stemmesteder før valgdagen og så kan du helt enkelt få den tilbage hvis du har fortrudt.

Det var alt i alt ganske hyggeligt, jeg havde min snart 7 årige datter med til at hjælpe med at putte stemmesedler i kuverter - og så var der röst-godis da vi afleverede dem :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, larscph skrev:

På dit valgkort står et nummer - röstlängd - som noteres ned fra valgkortet. Jeg vil tro at det er via det nummer, at de kan finde din förtidsröst hvis du præsenterer valgkortet med nummeret på. Jeg stemte til alle tre valg, og de tre kuverter blev samlet i én lidt større kuvert som de så lagde i en kasse med stemmekuverter. Jeg vil jo tro, at det er disse de distribuerer til de enkelte stemmesteder før valgdagen og så kan du helt enkelt få den tilbage hvis du har fortrudt.

Med andre ord, så kan en förtidsröst forbindes med en identitet indtil stemmekuverterne tages ud af den ekstra kuvert på selve valgdagen. For man behöver ikke et röstkort på valgdagen, og röstkortet bliver inddraget ved förtidsröstning.

Om röstkort: "Ska du förtidsrösta måste du ha med dig röstkortet. Röstkortet används för att skicka din röst till det valdistrikt som du tillhör i din kommun. Det är där som rösten räknas. Du prickas av i röstlängden. Innan valkuverten läggs i valurnan skiljs röstkortet från valkuverten så att valhemligheten bevaras".

Valmyndigheten indrømmer ifølge ovenstående citat, at valghemligheden först bevaras når röstkortet skilles fra valgkuverten. Og det er Postnord der transporterer fra lokalerne med förtidsröstning til valglokalerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 9/10/2018 at 17:50 , Paul skrev:

Valmyndigheten indrømmer ifølge ovenstående citat, at valghemligheden först bevaras når röstkortet skilles fra valgkuverten. Og det er Postnord der transporterer fra lokalerne med förtidsröstning til valglokalerne.

Ja men det setup har jeg ærlig talt ikke de store problemer med. Postnord transporterer jo i forvejen post som kun må udleveres til modtageren. Der er valgkort vel ikke nødvendigvis så meget mere sensitive end andet som er strengt personligt...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 11/9/2018 at 18:32 , larscph skrev:

Ja men det setup har jeg ærlig talt ikke de store problemer med. Postnord transporterer jo i forvejen post som kun må udleveres til modtageren. Der er valgkort vel ikke nødvendigvis så meget mere sensitive end andet som er strengt personligt...

Det var valghemmeligheden der var min pointe. Havde det ikke været for at valgkortet rejser sammen med stemmesedlerne, så havde jeg heller ikke haft problemer, uanset hvilken distributør man benytter.

At man i Stockholms län benytter Postnord til at fragte stemmer rundt er vel bare at invitere problemerne indenfor. Og det beviser historien jeg linkede til vel egentlig meget godt. Det kan vel kun være (halv-)offentlige virksomheder der synes det er et problem at der er noget at lave ("...att det varit så många som förtidsröstat...säger...kommunikationschef på Postnord i Sverige").

Og som gammel logistiker synes jeg at følgende er et dårligt argument: "Anledningen uppges vara att det blivit problem vid sorteringen på Årsta postterminal på grund av att Postnord inte bemannat tillräckligt". Hvor mange steder kunne der förtidsröstas ved i Stockholm län? Én samlet forsendelse hver dag fra hvert sted med alle stemmerne i. Så vi taler 1.345 forsendelser med stemmer fra om lørdagen? Problemet var vel nærmere at det var en søndag de sidste stemmer skulle fragtes frem?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
11 timer siden, Paul skrev:

Det var valghemmeligheden der var min pointe. Havde det ikke været for at valgkortet rejser sammen med stemmesedlerne, så havde jeg heller ikke haft problemer, uanset hvilken distributør man benytter.

Jo det er selvfølgelig en pointe at man burde stemple valgkuverter med destination og pakke valgkuverter i én bil og valgkort i en anden bil og køre dem hver sin rute fra de enkelte steder frem til valglokalerne på valgdagen. Eller måske bare helt undlade at aflevere valgkortet.

Måske man burde gå ind i poiltik og få den ændret :) Jeg har jo medborgerskapet på plads nu, så er det vel bare at gi' den gas med stemmesedlerne udenfor valgstederne næste gang der er valg....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, larscph skrev:

Eller måske bare helt undlade at aflevere valgkortet.

Præcis min pointe. Hvorfor pokker skal det være muligt at fortryde sin afsatte stemme ved förtidsröstningen?

 

5 timer siden, larscph skrev:

Måske man burde gå ind i poiltik og få den ændret :) Jeg har jo medborgerskapet på plads nu, så er det vel bare at gi' den gas med stemmesedlerne udenfor valgstederne næste gang der er valg....

Gi' den gas! :applouse:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende indhold

    • Af Paul
      Jeg er nået dertil, hvor jeg behøver lidt hjælp med at forstå den demokratiske proces i Sverige.
      Talmannen: Jag ger partierna 48 timmar att lösa de här problemen
      Lad mig se. Riksdagen består af 349 valgte medlemmer. Et simpelt flertal består af 175 medlemmer af Riksdagen.
      Den seneste udvikling viser opbakning til Stefan Löfven som statsminister fra fire partier: Socialdemokraterna med 113 mandater, Miljöpartiet med 25 mandater, Centerpartiet med 22 mandater og Liberalerne med 19 mandater. Det giver alt i alt 179 mandater og dermed opnås et simpelt flertal.
      Kan nogen forklare mig hvilke problemer der skal løses på 48 timer?
      Er det virkelig muligt at spænde ben for det demokratiske flertal i Sverige når man ikke har fået udleveret tudekiks?
      Måske det er svært at forstå de mest elementære demokratiske spilleregler i et land, hvor ingen kan huske hvordan det er at forhandle om regeringsmagten.
  • Nyeste Emner

×
×
  • Tilføj...