Jump to content
POLO!

Fartkontrol på broen

Recommended Posts

Hej,

Undre mig over om der er nogen her som har fået en fartbøde fra danske politi fornylige pga fartkontrolen på øresundsbroen i de sidste par måneder?

Jeg var fanget af fartkamera to gang - første gang i juli og anden gang i september, men ingen brev med foto og bøden endnu.

Kan det tage mere end 3 måneder?

POLO!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg blev også blinket af en af de første dage de stod der i sommer, men med ca. 115 km/t og har intet hørt, men antog at det var fordi jeg lå på grænsen.

Hvis du kører i svensk indregistreret bil, så får du ikke brev fra dansk politi (som i øvrigt nu sender til danskerne via eboks). Dansk politi sender til svensk politi, som indkalder dig, for at høre om du kan vedkende dig bøden (og om du ligner billedet). Hvis ja, så skriver svensk politi til det danske med de konkrete oplysninger om dig, og så får du bøden.

Så der er både en del forsinkelse og grundlag for en del bøvl, så ja, det kan godt tage over 3 måneder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det 'kildne' for dig er vel at med et dansk kørekort, så kan du få klip etc, men ikke tage det igen, ved betinget frakendelse =over 3 klip- for der skal man bo i Danmark. Hvis du har svensk kort, så får du bøden og ved grove overtrædelser kan du få et køreforbud i Danmark, men det gælder ikke i Sverige.

Så vidt jeg ved, så strafforfølger svensk politi ikke for trafikforseelser begået i Danmark, så selvom du får bøde og køreforbud i Danmark på et svensk kørekort, så vil svenskerne ikke også give dig bøde etc.

Men der er måske andre her, som ved mere?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 10/19/2018 at 17:10 , larsk skrev:

Så vidt jeg ved, så strafforfølger svensk politi ikke for trafikforseelser begået i Danmark, så selvom du får bøde og køreforbud i Danmark på et svensk kørekort, så vil svenskerne ikke også give dig bøde etc.

 

Jeg fik mit danske kørekort skiftet til et svensk da kontrollen på broen gik hårdest til. Hen over sommeren har jeg primært haft Saphe til at hjælpe og er ikke blevet blitzet. Tidligere er jeg dog af svensk polis blevet bedt om at forklare/indrømme at jeg har har kørt for stærkt med dansk kørekort i Danmark. Følger svensk polis ikke op på for eksempel fotokontrol i Danmark hvor bil og fører er svensk?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
10 timer siden, larscph skrev:

 Følger svensk polis ikke op på for eksempel fotokontrol i Danmark hvor bil og fører er svensk?

Jo, det tror jeg bestemt de gør.

Det jeg mente er, at med et dansk kørekort, så kan du få en (betinget) frakendelse for trafikforseelser i Danmark, men fordi du bor i Sverige, så kan du ikke generhverve dit kort.

Hvis du har et svensk kørekort, så kan trafikforseelser i Danmark højest give dig køreforbud i Danmark. Svensk politi vil ikke gribe ind overfor dit svenske kørekort for forseelser i Danmark (udover, som nævnt, at viderebringe en evt. bøde). Altså, at med forseelser i Danmark og med et dansk kørekort, så kan du blive ramt meget hårdere, end hvis du har et svensk kørekort, fordi du i praksis kan fortabe dit kørekort helt.

Og for at fuldende argumentet, så er det lige meget om man har svensk eller dansk kørekort, når man bor i Sverige, hvis man bliver grebet for trafikforseelser i Sverige. For eksempel, så bliver de svenske regler om midlertidig/administrativ inddragelse af kørekort i 1-3 måneder for hastighedsoverskridelser, håndhævet uanset kortet er udstedt i Danmark.

Det eneste kuriøse sted, som et dansk kørekort kan være en fordel, er ved svenske 'stærekasser', hvor de centralt (i Kiruna) gennemgår billederne, og hvis kvaliteten godkendes, sammenligner billedet med ID-billeder af ejeren af bilen, samt dennes familie. Hvis man ikke har svensk kørekort (eller andet svensk billed-ID), så er der en god chance for at de dropper billedet/bøden.

Omvendt, så er jeg blevet stoppet et par gange af lokale patruljer, som slår mit registrerings nummer op, og konstaterer at ejeren ikke har kørekort (ifølge de svenske registre).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 18/10/2018 at 10:49 , POLO! skrev:

Hej,

Undre mig over om der er nogen her som har fået en fartbøde fra danske politi fornylige pga fartkontrolen på øresundsbroen i de sidste par måneder?

Jeg var fanget af fartkamera to gang - første gang i juli og anden gang i september, men ingen brev med foto og bøden endnu.

Kan det tage mere end 3 måneder?

POLO!

Du kan komme til at vente rigtigt længe, har lige fået en fra Juni 2017, så det er jo lidt svært at huske. Utroligt det kan tage så lang tid og at de ikke er forældede.

 

P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
17 timer siden, Pakwhan skrev:

...har lige fået en fra Juni 2017, så det er jo lidt svært at huske.

Hvis du benytter Brobizz kan den vel be- eller afkræfte om du rent faktisk kørte over broen den dag, og cirka tidspunktet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
On 10/22/2018 at 9:02 AM, larsk said:

Jo, det tror jeg bestemt de gør.

Det jeg mente er, at med et dansk kørekort, så kan du få en (betinget) frakendelse for trafikforseelser i Danmark, men fordi du bor i Sverige, så kan du ikke generhverve dit kort.

Hvis du har et svensk kørekort, så kan trafikforseelser i Danmark højest give dig køreforbud i Danmark. Svensk politi vil ikke gribe ind overfor dit svenske kørekort for forseelser i Danmark (udover, som nævnt, at viderebringe en evt. bøde). Altså, at med forseelser i Danmark og med et dansk kørekort, så kan du blive ramt meget hårdere, end hvis du har et svensk kørekort, fordi du i praksis kan fortabe dit kørekort helt.

Og for at fuldende argumentet, så er det lige meget om man har svensk eller dansk kørekort, når man bor i Sverige, hvis man bliver grebet for trafikforseelser i Sverige. For eksempel, så bliver de svenske regler om midlertidig/administrativ inddragelse af kørekort i 1-3 måneder for hastighedsoverskridelser, håndhævet uanset kortet er udstedt i Danmark.

Det eneste kuriøse sted, som et dansk kørekort kan være en fordel, er ved svenske 'stærekasser', hvor de centralt (i Kiruna) gennemgår billederne, og hvis kvaliteten godkendes, sammenligner billedet med ID-billeder af ejeren af bilen, samt dennes familie. Hvis man ikke har svensk kørekort (eller andet svensk billed-ID), så er der en god chance for at de dropper billedet/bøden.

Omvendt, så er jeg blevet stoppet et par gange af lokale patruljer, som slår mit registrerings nummer op, og konstaterer at ejeren ikke har kørekort (ifølge de svenske registre).

men så kan man vel generhverve i Sverige.

Jeg har også kørt for stærkt der, men endnu ikke fået nogen hilsen. De har nok meget at lave, for samtlige jeg kender kører over 110 der, og de har samme historie... ingen hilsen.

i øvrigt har jeg tilgode at få en fotobøde. sker der virkelig en blitzning? kan man gå ud fra, at hvis det ikke har været noget blink, så er man ikke fanget?

 

vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, bonne skrev:

men så kan man vel generhverve i Sverige.

Hvordan vil du GEN-erhverve et dansk kørekort i Sverige?

Hvis dansk politi har inddraget dit danske kørekort, så kan man jo ikke se i Sverige, at du har haft kørekort, og så er det vel NY-erhverve i Sverige (helt fra bunden)?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...