Jump to content
Paul

Svensk demokrati

Recommended Posts

Jeg er nået dertil, hvor jeg behøver lidt hjælp med at forstå den demokratiske proces i Sverige.

Talmannen: Jag ger partierna 48 timmar att lösa de här problemen

Lad mig se. Riksdagen består af 349 valgte medlemmer. Et simpelt flertal består af 175 medlemmer af Riksdagen.

Den seneste udvikling viser opbakning til Stefan Löfven som statsminister fra fire partier: Socialdemokraterna med 113 mandater, Miljöpartiet med 25 mandater, Centerpartiet med 22 mandater og Liberalerne med 19 mandater. Det giver alt i alt 179 mandater og dermed opnås et simpelt flertal.

Kan nogen forklare mig hvilke problemer der skal løses på 48 timer?

Er det virkelig muligt at spænde ben for det demokratiske flertal i Sverige når man ikke har fået udleveret tudekiks?

Måske det er svært at forstå de mest elementære demokratiske spilleregler i et land, hvor ingen kan huske hvordan det er at forhandle om regeringsmagten.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Paul

Dine tal stemmer ikke. De 4 partier har kun 167 tilsammen, og skal have 175 for at have et flertal. Forventningen var (og er?) at venstern (med 27 mandataer) enten vil undlade at stemme, så de ikke får et flertal mod sig, eller stemme FOR löfven og dermed give dem et flertal.

Det er utroligt arrogant af Soc og Centeren at forhandle, og så bare 'forudsætte' at en part, som er udenfor forhandlingerne bare vil hjælpe. Annie Lööf har fopr længe siden sagt at hun ikke kan lave en aftale med venstern, så det er reelt fuldstændigt tåbeligt. Men konen har jo også for 1 år siden lovet at hun hellere vil spise sin sko end hjælpe Löfven til magten :)

 

Det er:

soc 100,

mp  16

Centern 31

lib 20

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
19 minutter siden, larsk skrev:

Hej Paul

Dine tal stemmer ikke.

Hmm, ja... det har du ret i kan jeg se nu ved nærmere granskning. Det er tallene fra forrige valg jeg har lagt sammen. :biggrin-new:

Det ændrer desværre ikke den kendsgerning, at de svenske politikere ikke helt har forstået hvordan man forhandler om regeringsmagten.

Tak for hjælp til at rede trådene ud. :adoration:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende indhold

    • Af Paul
      To timer og et kvarter – så længe kører en DSB-lokomotivfører gennemsnitligt i tog på en vagt
      Man kan åbenbart skrive hvadsomhelst efterhånden og kalde det for fakta.
      Faktaboksen i artiklen siger:
      FAKTA
      Hvad bruger lokomotivførerne deres arbejdstid på?
      Kørte timer: 43 pct.
      Her medregnes at køre toget frem fra dets holdeplads, værksted, klargøring eller rengøring og at vende det på endestation. Andre opgaver: 27 pct.
      Her medregnes pause, afløsning samt instruktionstimer, hvor andre instrueres og oplæres. Pasrejser medregnes også – det er rejser, som lokomotivføreren foretager til en given station for at påbegynde arbejdet derfra. Derudover medregnes også, når en lokomotivfører står til rådighed, hvis noget uventet sker. Det samme gælder, når man er del af en reservestamme, der skal være klar til at komme på banen, hvis et andet tog for eksempel bryder sammen.       Ikke til rådighed: 30 pct.
      Her medregnes ferie, orlov, uddannelse og sygdom.  
      I arbejdstiden medregnes også ferie, orlov, uddannelse og sygdom. Det er jo helt klart noget sludder.
      Hvis man derimod mener, at det er en omkostning for DSB, dvs. noget de betaler for, så er sagen jo en helt anden.
      Men jeg er ret overbevist om at absolut ingen holder ferie og orlov i arbejdstiden.
       
       
    • Af Paul
      I dag havde jeg en rendyrket "say what?"-oplevelse.
      Som alle sikkert ved, så er der valg nu på søndag i Sverige. Og inden valget kan man förtidsrösta, som på dansk vel bedst kan kaldes for at brevstemme, selvom det ikke er helt det samme sådan rent teknisk.
      Jeg var ved at ryge bagover, da jeg i dag i Stora COOP ved kiosken så vælgere stå i kø, og så var der to af disse nærmest klaustrofobisk små "stemmebokse" til förtidsröstning. Min danske demokratiske tradition fik noget af en kajeryster (uppercut), og jeg kan simpelthen ikke fatte, at svenskerne finder sig i en sådan, i mine øjne, absolut udemokratisk behandling.
      Hvordan (fanden i helvede) kan man få voksne mennesker til at stemme præcis ved siden af kasserne i en COOP og en kiosk med rigtig lang kø. Hvem som helst kunne stille sig op og tage et billede af folk der udøver sine demokratiske rettigheder. Desuden, så kunne man skule over skulderen og se hvilket partis stemmesedler de stakkels mennesker valgte, og stoffet var så tyndt i "stemmeboksen", at man nærmest kunne se hvad de var i gang med. Og for det ikke skulle være løgn, så stod en kvinde (muligvis moren) og stak hovedet sammen med en anden kvinde, som var ved at stemme, og kunne dermed glo lige ned i hvad der blev puttet i konvolutten.
      Fy fan, Sverige. Det kom sgu godt nok bag på mig, at I er en demokratisk bananrepublik når det kommer til selve valghandlingen.
      Og lige inden én eller anden bøvet dansker synes, at det nok var noget jeg så i en eller anden ghettodannelse, så, næ nej... kun "rigtige" jönssoner over hele linjen.
      PS. Som man kan se af følgende link, så foregik det i Karlshamns kommun
    • Af Paul
      Tankesmedjan Katalys: ”Finanssektorns dominans bäddar för kris inom kort” (Dagens Nyheter, 24. november 2017)
      Er vi ved at være såvidt?
  • Nyeste Emner

×
×
  • Tilføj...