Jump to content
bonne

Vandalisme og anden kriminalitet

Recommended Posts

Synes lige, at jeg vil skrive om min seneste oplevelse på området. Jeg har efterhånden været igennem en bred palette af kriminalitet (som tilskuer/offer) gennem mine mere end 10 år i Malmö.

I sidste uge kommer jeg ned for at køre til Danmark, og opdager, at mine to venstre dæk er blevet skåret op. Bilen er et halvt år gammel; dækkene kun fra i december og nærmest ubrugte. Jeg opdager, at i hvert fald bilen på modsatte side ligeledes har fået sine to venstre dæk skåret op.

Jeg melder sagen til politiet, som spørger, om der er nogle, der er sure på mig. Jeg svarer, at det tror jeg ikke, og jeg oplyser, at genboen har været igennem præsis det samme. Det forholder politiet sig ikke til, og jeg kan heller ikke se, at der står noget om det på deres døgnrapport. Det bliver sikkert tysset ned. Når fejebladet kommer for at hente min genbos bil, fortæller fejemanden, at han netop kommer fra et andet sted (han nævnte ikke hvor), hvor han har hentet en uge gammel Jaguar... som også havde fået skåret sine dæk op. Tilsyneladende er der nogle facebookgrupper, der skriver om fænomenet.

Nu har jeg fået nye dæk på igen - spændende hvor længe jeg kan have dem, uden at de bliver skåret op igen, for som mekanikkeren siger, så sker det "sannolikt".

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er flyttet ud på landet nu, men i de 10 år vi boede i Malmø havde vi ingen dårlige oplevelser af den slags du skriver om (vi boede i Almvik).

Jeg har en forestilling om, at der findes rigtig mange børn og unge i dag, som lever deres paralelle liv ud via internet og deres forældre har absolut ikke den fjerneste anelse. Tag bare dem der kaster sten og betonblokke ned over motorveje fra gangbroer i Danmark og Tyskland (kommer vel også til Sverige på et tidspunkt). Læg mærke til hvordan den slags idioti breder sig.

Jeg er opvokset på Københavns Vestegn og kan bare sige, at hærværk kunne man også opleve dengang i 70'erne og 80'erne - og det var mens unge indvandrere bare var kriller i farmands tissetøj. I dag er hærværk vel noget som de unge praler med på bl.a. Facebook. Forskellen er vel den, at de nok ikke gør det på svensk.

Selvfølgelig er det træls at få skåret dækkene op, men det er hvad nogle unges fantasi rækker til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
41 minutter siden, bonne skrev:

Det forholder politiet sig ikke til...

Og hvad det angår, så tror jeg det er længe siden polisen i Sverige har ansat folk uden studentereksamen, der er vokset op i det hårdere miljø. Med andre ord, så forventer nyansatte i polisen sig ikke at skulle ud i situationer, hvor de kan få beskidte fingre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
14 minutes ago, Paul said:

Vi er flyttet ud på landet nu, men i de 10 år vi boede i Malmø havde vi ingen dårlige oplevelser af den slags du skriver om (vi boede i Almvik).

 

Almvik er vel ellers et ret hårdt ramt område. Jeg bor i Limhamn, som skulle være relativt mondænt og mange tror her er stille på det område. Men vi oplever nu mange ting her.

Har selv boet mest på Frederiksberg, da jeg boede i DK, og jeg husker intet af den slags.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lige nu, bonne skrev:

Almvik er vel ellers et ret hårdt ramt område. Jeg bor i Limhamn, som skulle være relativt mondænt og mange tror her er stille på det område. Men vi oplever nu mange ting her.

Har selv boet mest på Frederiksberg, da jeg boede i DK, og jeg husker intet af den slags.

Vh, Lars.

Du tænker på Lindängen og Högaholm... sidstnævnte kaldes ofte også for Almvik, især i boligannoncer, men der er stor forskel.

Du må ha' levet en beskyttet tilværelse på Frederiksberg. ?  Da man tømte Den Sorte Firkant på Nørrebro i 70'erne flyttede langt de fleste ud på Vestegnen. Det var ganske normalt med spontane asfaltfester, slagsmål og almindelig forstyrrelse.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
18 hours ago, Paul said:

Du tænker på Lindängen og Högaholm... sidstnævnte kaldes ofte også for Almvik, især i boligannoncer, men der er stor forskel.

Du må ha' levet en beskyttet tilværelse på Frederiksberg. ?  Da man tømte Den Sorte Firkant på Nørrebro i 70'erne flyttede langt de fleste ud på Vestegnen. Det var ganske normalt med spontane asfaltfester, slagsmål og almindelig forstyrrelse.

 

Var det ikke mere noget, der blev på Nørrebro? Men det er måske også det, du mener. Men selvom Nørrebro og Frederiksberg ligger op ad hinanden, mener jeg nu, at der er (/var) stor forskel.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg mener er: "man kan tage folk ud af den sorte firkant, men man kan ikke tage den sorte firkant ud af folk".

Selvom de flyttede til store lyse almennyttige lejligheder på Vestegnen, så fortsatte de med at gøre som de plejede.

Helt klart stor forskel på Nørrebronx og Frederiksberg. Min fars familie kom fra Frederiksberg, og de var ikke meget for at besøge os ude i betonen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...