Jump to content
larsk

Aktivitets registrering - sig hej her!

Recommended Posts

Forummet har haft en række nedbrud og kriser gennem tiden, og mange brugere er gået. Men der er stadig enkelte, som dukker op her fra tid til anden. Det kunne være interessant at få en ide om, hvor mange, som stadig kigger ind fra tid til anden.

Så efterlad et fodspor med et hej i tråden, så man kan se at du kommer her fortsat ?

Hej !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ny Öresundsdansker her :-)

 

Er netop flyttet til Malmö efter et par år i Stockholm og skal nu til at pendle over Sundet. Lidt ærgerligt at dette forum virker til at have tabt en del af pusten, for der er jo nogle ting som man nok kan behøve hjælp til at få svar på, når man skal færdes på tværs af Sundet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi 10, og det er "lidt" færre end tidligere, men flere end jeg reelt havde ventet.?

Og de fleste har lige så lang eller længere historie her (og en enkelt 'afhopper' ?). Jeg har boet på denne side 11 år nu, men arbejder stadig i Danmark. Min hustru er skiftet til svensk arbejde. Jeg ved at en del danskere, som ikke har skrevet sig på her, har skiftet helt, og er vel i bund og grund blevet 'svenske' - svensk job, svensk statsborgerskab, børn i svensk skole, primært svenske venner, etc.

Hvad med jer - stadig meget dansk, og derfor her ind i mellem, eller skiftet helt over?

?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har boet i Sverige siden 2001 - så det er ganske mange år efterhånden. Da jeg flyttede herover var det for at komme på landet "for alvor" oppe nord for Eslöv. senere fandt jeg ned mod Malmö først i villa i udkanten af byen men flyttede for lidt over 2 år siden til Västre Hamnen i lejlighed - fri for hus og have. Min hustru er dansk, har boet i Sverige nogen år færre end jeg har og det lykkedes mig at lokke hende herover fra Vesterbro. Jeg er stadig ansat i Danmark men arbejder i princippet i store dele af Europa og USA - og har medarbejdere rundt omkring i Europa og på Filippinerne. Så min tilknytning til dansk arbejdsplads skyldes mere at nærmeste kontor for min arbejdsgiver befinder sig i København - ellers var det Stockholm. Jeg fik svensk statsborgerskab i 2017 og min datter på snart 8 år går i svensk skole og er bestemt mere svensk end dansk. Omend hun jo taler dansk udover svensk.

Vi gjorde et aktivt valg efter huset var solgt hvor vi også overvejede at flytte "tilbage" til København. Men vi endte med Malmö af flere årsager og trives rigtig godt her. Der er stadig masser af kontakt med Danmark med familie og venner som bor i Danmark, men for mig har der de sidste 5 år været et klart skift væk fra at interessere mig for hvad der sker i Danmark generelt til hvordan det er i Sverige. Jeg kan ikke pege på hvad der lige skulle få mig til at flytte til Danmark igen. I forhold til arbejde betyder det ikke det store og jeg kunne ikke drømme om at skife til svensk job bare fordi det var i Sverige.

Hvorfor er jeg her? Tja - primært fordi jeg syntes det er hyggeligt og fordi Sunddebat var en af de primære kilder til viden, information og meget andet da jeg flyttede til Sverige.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bor i Sverige siden 2006. Til at begynde med i Malmø, siden 2016 i Blekinge. Der er lidt under 2 timer i bil til Malmø.

Det er langt ude i skoven blandt raggare og hillbillies, jeg ved det, men folkens her er lige så hyggelige som i Malmø. Det er dejligt stille og grønt at bo i skoven, og man kan se elg og hjort fra vinduet om vinteren.

Udover naturen så er den helt store forskel på Malmø økonomien - det er billigt at være husejer hér.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har nu boet her i Oxie i ca 12 år, og flyttede hertil direkte fra Litauen hvor jeg boede i 2 år.

Der var 2 primære årsager til at jeg flyttede til sverige i sin tid.

 

1. Kom tilbage fra Litauen midt i boligboblen, og nægtede at skulle give 1+ mil dkr for en 1 værelses i kbh området.

2. Kom tilbage med en litauisk kæreste, og sverige er nu bedre til integration end danmark (hun lærte svensk på gymnasie niveau på 2 år, fik godkendt hendes uddannelser på bachelor og master niveau, og fik job i sverige indenfor de samme 2 år)

Hun har siden skiftet til Svensk statsborgerskab, og min søn og jeg er også ved at skulle skifte.

Jeg har absolut ingen planer om at skulle begynde at arbejde i sverige istedet for danmark (jeg arbejder i et firma der har afdeling i hele norden og baltikum, så har næsten daglig samarbejde med svenskere, og deres arbejdskultur ville jeg aldrig kunne arbejde under)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har boet i Sverige snart 8 år og for mit vedkommende var det kærligheden der trak.

Har altid været meget glad for dette forum, men teknisk har det sejlet lidt og der var ikke så meget fokus på det fra admins side, så jeg, ligesom mange andre, flyttede diskussionen til Facebook. Vil til enhver tid foretrække et forum fremfor Facbook, men nu er folk engang flyttet derover så...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...