Jump to content
larsk

Køleboks til bilen

Recommended Posts

Jeg tror ikke jeg er alene om at handle i Danmark, når jeg pendler. Og er det friske madvarer, så er 'problemet' altid at holde det kølet ned i mindst en time eller mere. Endnu værre med frostvarer.

Jeg har haft en køletaske med 12 volt stik, som kan holde 10-15 grader under udendørstemperatur, og hvis jeg smider fryseboks elementer i den om morgenen, så er indholdet stadig køleskabskoldt om eftermiddagen, selvom det har stået uden strøm hele arbejdsdagen i bilen. Men dels har jeg skiftet bil (til en stationcar), og tasken er lige høj nok til bagagerummet, og dels, så virker det til at teknologien er kommet en del længere i de sidste 10 år ?

Jeg har kigget lidt på de nyere kompressor kølere, men de fleste er 45-55 cm høje, hvis de skal rumme mere en 15 liter. Jeg har typisk brug for plads til en bærepose med letfordærvelige varer, hvilket jeg antager mere end 30 liter, Jeg har kun fundet en som er under 40 høj og over 30 liter. De skulle kunne holde kulden rimeligt i 10+ timer uden strøm, så længe de ikke bliver åbnet.

Er der andre som har gjort sig erfaringer med transport/opbevaring af pendler-indkøb?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har erfaring med at transportere køle- og frysevarer - ikke kun fra Danmark til Sverige, men også fra Tyskland til Sverige.

Det letteste er faktisk kølevarer. Hvis varerne er helt gennemfrosne ved indkøb (minus 18 grader) , så kan de snildt holde natten over på en tur hjem fra Tyskland. De skal bare pakkes rigtigt ind med køleelementer i en ganske almindelig termobeholder (taske eller kasse).

Jeg forstår ikke helt hvorfor dine kølevarer skal stå i bilen hele dagen. Kan du ikke købe ind lige inden du kører hjem?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
18 timer siden, Paul skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor dine kølevarer skal stå i bilen hele dagen. Kan du ikke købe ind lige inden du kører hjem?

Jo, normalt køber jeg ind på hjemvejen. Men jeg har nogle gange skulle have noget letfordærveligt med til venner efter job. Jeg nævnte det primært her, for at beskrive at min nuværende køletaske faktisk er rimeligt godt isoleret ?

Jeg havde tidligere tasken stående på gulvet bag forsædet, lidt i spænd mod bagsædets forkant, og så passede faconen fint, med lille grundflade og høj side, men nu, hvor jeg vil stille den på gulvet i stationcarens bagagerum, så vil jeg hellere  have en større grundflade (så den ikke vælter) og mindre højde, så den kan stå under vinduet, uden at stikke op. Min nuværende har desuden hele den aktive køledel i låget, hvilket giver en dårlig balance, hvis den skal stå frit.

Faconen er derfor drivende for ønsket om skifte, og så opdagede jeg at der også er sket meget med teknologien, og tænkte at andre måske kunne sige noget klogt om det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På 30.9.2019 at 13:21 , Paul skrev:

Det letteste er faktisk kølevarer. Hvis varerne er helt gennemfrosne ved indkøb (minus 18 grader) , så kan de snildt holde natten over på en tur hjem fra Tyskland. De skal bare pakkes rigtigt ind med køleelementer i en ganske almindelig termobeholder (taske eller kasse).

Upsadasse... jeg mente naturligvis frysevarer.

Hvad kølevarer angår, så ville det letteste være at placere dem i et køleskab på arbejdspladsen. Man kan efterhånden få virkelig små køleskabe og de koster mindre end ettusinde kroner, som f.eks. dette Matsui køleskab. Er man rigtig nærig kan man lede efter et brugt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder mere som om at en Dometic Cool Ice boks er sagen - i den størrelse som passer dig:

https://www.dometic.com/en/se/products/food-and-beverage/coolers/ice-chests

https://www.thansen.dk/fritid/camping/kolebokse/passive-kolebokse-tasker/koleboks-dometic-cool-ice-22ltr.-wci-22/n-1040801974/pn-260554579/

 

Den kan ikke køle selv - men er fantastisk godt isoleret. Lægger du et nedre lag af frosne køleelementer i bunden af sådan en, så kan de holde sig frosne i nogen døgn - selv i en en varm bil. Har selv en 22 liters og har prøvet.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal godt nok virkelig ville pendler-indkøb for at købe en køle/frysebox til 7000 kr @larsk

Men den er sikkert god. Vi har en lidt mindre af deres modeller - Tropicool 35 som vi har haft 6-7 år nu. Den fungerer rigtig godt og fungerer både med 12V og 220V som var en af grundene til at jeg valgte den. Den bruges primært på weekendture og ferier hvor vi har mad med som skal holdes koldt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej @larscph

Lige nu arbejder jeg for en kunde i Ringsted og parkerer ved et butikscenter. Hvis jeg kan købe ind, inden jeg kører, så sparer jeg tid, men så skal varerne ligge i bilen i op mod 1½ time. Så det er fristende ?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Men @larsk hvis det blot er kølevarer så kan jeg fint anbefale den jeg har, den virker bestemt udmærket. Hvis det er til frost så tror jeg faktisk at en flamingokasse med fryseelement klarer det fint. Jeg har haft frostvarer med på den måde fra Malmö - via Oslofærgen - til hytte i Norge og det var stadig helt hård-frossent da vi kom frem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad det er for fødevarer der er så attraktive at købe i Danmark for tiden.

Det er virkelig meget få (danske) ting som man ikke kan få i Sverige efterhånden, og lige for tiden er (svine/okse)kød virkelig billigt i Sverige i forhold til Danmark.

Okay, der findes et par ting som svensken (næsten) ikke har:

  1. Medisterpølse (som hedder isterband i Sverige, men som smager helt anderledes, og er væsentlig dyrere).
  2. Flæskesteg (har svenskerne også, men den er skåret anderledes ud).
  3. Koldskål.
  4. Kammerjunkere.
  5. Kærnemælk (fås kun meget få steder i Sverige).
  6. Rugbrød (der kan svensken ikke konkurrere på smag og pris).
  7. Øl og sprut, naturligvis. Men, der er det faktisk billigere at shoppe i Tyskland en gang om året.
  8. Hvidtøl .
  9. Torskerogn på dåse.
  10. Lagrede skæreoste (á la Gamle Ole).
  11. Remoulade (den svenske smager ikke af det samme).
  12. Stærk sennep.
  13. Æbleskiver (selvom man kan købe en æbleskivepande og selv lave dem).

Har jeg overset noget?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...