Jump to content
Paul

Negative renter

Recommended Posts

Gad vide om jeg har forstået det ret.

Når nationalbankerne tjener penge på indlån, er det så en indirekte skat på likvide midler? ...og en konsekvens af, at selvsamme har gjort det at låne penge ekstremt billigt.

Bevirker det, at folk med likvider skal være dem der finansierer forbrug for lånte penge?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi nået dertil, hvor jeg kommenterer mine egne indlæg. ?

Overblik: Banker indfører negative renter på stribe - sådan gør din bank

Endnu en fordel ved at bo i Sverige - ingen minusrenter.

Tværtimod, der gives helt op til 0,95 % p.a. i rente uden bindingstid og med ubegrænsede antal hævninger.

Jämför sparränta och sparkonto hos Compricer

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor skal du (selvfølgelig) betale negative renter - Berlingske

Citat: "Penge har den pris, penge nu engang skal have i en markedsøkonomi, hvor udbud og efterspørgsel afgør prisen. Banker betaler for at have indestående i Nationalbanken, ergo må indlånskunder betale for at have penge stående i bankerne, erhvervskunder såvel som privatkunder. Et renteniveau styret af verdens centralbanker."

Jeg har ikke adgang til resten af artiklen, men vil umådelig gerne vide, hvorfor banker skal betale for at have indestående i Nationalbanken? Er det ikke bare en skat på likvide midler?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Guide: Ramt af minusrenter? Det skal du vide, hvis du hæver pengene

Citat: "Fra flere banker lyder det, at kunderne skal være opmærksomme på, at de kan få svært ved at få pengene ind i banken igen, hvis de har hævet dem og på et tidspunkt vil have dem ind på en konto igen".

Ganske tydeligt at bankerne er blevet statens forlængede arm. En anden "fordel" ved minusrenter er, at de ikke påvirker det officielle inflationstal, da inflationen udregnes på basis af priser på varer og tjenesteydelser.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...