Jump to content
orku

Bytte til svensk Kørekort udstedelsesdato/Datum för utfärdande

Recommended Posts

Hej

Efter 15 år i Sverige overvejer jeg at skifte mit kørekort ud med et svensk. Mest for at det er lettere at få den rigtige pris på bilforsikring.

Jeg er endda ved TryggHansa/Teslaförsäkring blevet mødt med krav om svensk kørekort for at udstedelsesdato skal tages i betragtning.

Så mit spørgsmål er: Har nogen her skiftet sit danske kørekort ud med et svensk og kan bekræfte at de overfører udtedelsesdatoen (felt 4a) til det svenske “Datum för utfärdande” så de og ikke bare angiver “x/x-2019” som om man tog kørekortet på datoen for udstedelse ?

 

Jeg antager jo at det er sådan de gør, men vil gerne være sikker før jeg sender kørekortet ind til ombytning.

Jeg har læst transportstyrelsens hjemmeside igennem men finder intet om det.

:-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, orku skrev:

Har nogen her skiftet sit danske kørekort ud med et svensk og kan bekræfte at de overfører udtedelsesdatoen (felt 4a) til det svenske “Datum för utfärdande” så de og ikke bare angiver “x/x-2019” som om man tog kørekortet på datoen for udstedelse ?

De overfører den oprindelige udstedelsesdato.

Jeg kan anbefale at du laver en fotokopi af det danske kørekort, da det vil blive makuleret og sendt til Danmark. Har du ikke en kopi vil det være svært at påpege eventuelle fejl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg byttede mit DK til SE i 2016. Primært fordi jeg havde det gamle danske pap-kørekort og var træt af at de altid skulle se lidt ekstra på det ved ID kontrollen på broen. Det var meget simpelt at skifte til svensk og det nye havde jeg inden for en uge så vidt jeg husker.

I felt 4a står der datoen for hvornår det specifikke kørekort er udstedt (17.02.2016 for min del). Men det er jo felt 10 som angiver hvornår du har erhvervet retten til at køre f.eks. bil, og den er overført korrekt. Der har ingen problemet været med at tegne forsikring med det nye kørekort - plus at man som udgangspunkt altid bare bliver vinket igennem på broen når man har et svensk kørekort i hånden.

 

image0.thumb.jpeg.99c4d4b65642437368140145e87fcbd9.jpeg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg byttede også, men mest af "tvang", da det er et must når man tager "andre behørigheder". I mit tilfælde MC. Det nye kort har jo ti års udløsbstid, tror jeg, hvor det gamle papkort ikke udløber før så vidt jeg husker 75 års alderen.

Jeg ville nok have beholdt mit gamle, hvis jeg kunne, men ok... nu har jeg et gyldigt, svensk ID-kort.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, larscph skrev:

.. plus at man som udgangspunkt altid bare bliver vinket igennem på broen når man har et svensk kørekort i hånden.

På trods af et svensk kørekort ikke er gyldigt ved paskontrol i Sverige. Det siger jo bare lidt om hvad de her rent-a-cops laver ude på Lernacken. De tror vel du vifter med et nationalt ID-kort. ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, bonne skrev:

... hvor det gamle papkort ikke udløber før så vidt jeg husker 75 års alderen.

Måske jeg misforstår hvad du mener med "det gamle papkort", men "det gamle papkort" blev udskiftet med et lamineret ét af slagsen i starten af 1990erne, og alle skulle vidstnok bytte til det nye. Men, du har da ret i at man i Danmark kan køre bil i rigtig mange år inden man skal besøge doktoren for bl.a. en synstest.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
21 minutes ago, Paul said:

På trods af et svensk kørekort ikke er gyldigt ved paskontrol. Det siger jo bare lidt om hvad de her rent-a-cops laver ude på Lernacken. De tror vel du vifter med et nationalt ID-kort. ?

Alle skandinaviske kørekort er vel gyldige som dokumentation ved kontrol på broen - selv det føromtalte pap-kort. Det var så tidligere omtalt, at hvis man kom med dansk kørekort, skulle man forvente at blive kontrolleret i længere tid, da paskontrollen skal kontrollere gyldigheden ved opkald til dansk politi... dette har jeg dog aldrig oplevet, at de har gjort. Det er faktisk min opfattelse, at man hurtigere slipper igennem ved bare at vise det danske kort... da de ikke har bare det, der ligner ressourcer til at tjekke det.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
21 minutes ago, Paul said:

Måske jeg misforstår hvad du mener med "det gamle papkort", men "det gamle papkort" blev udskiftet med et lamineret ét af slagsen i starten af 1990erne, og alle skulle vidstnok bytte til det nye. Men, du har da ret i at man i Danmark kan køre bil i rigtig mange år inden man skal besøge doktoren for bl.a. en synstest.

Man skal vel ikke til synstest når det svenske kort skal fornyes? Er det ikke bare en administrativ fornyelse og så nogle penge op ad lommen?

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
21 minutter siden, bonne skrev:

Alle skandinaviske kørekort er vel gyldige som dokumentation ved kontrol på broen - selv det føromtalte pap-kort.

Tillfälliga gränskontroller – polisens arbete

Alle nordiske kørekort ... ja, rent teoretisk, da Den nordiske Pasunion jo stadig er gældende. Men, det vil jo være profilering af folk, hvis de kun standser ikke-blonde, ikke-blåøjede personer for: "att kunna styrka att du är nordisk medborgare". Kørekortet angiver ikke dit statsborgerskab.

Edit: "Gränskodex art. 7.2. är tydlig med att när gränskontrolltjänstemän utför in- och utresekontroller får de inte diskriminera personer på grund av något av följande: kön, ras eller etnisk tillhörighet, religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder eller sexuell läggning. En persons etnicitet kan därför inte enskilt ligga till grund för bedömningen av om en person, eller grupp av personer, ska kontrolleras."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fornyelse af kørekort

I Danmark er der kommet nye regler for fornyelse af kørekort.

"Alle kørekort, der udstedes eller fornyes efter 1. juli 2017 er som udgangspunkt gyldige i 15 år uanset indehaverens alder."

"Er dit kørekort udstedt tidligere end 18. januar 2013, skal kortet under alle omstændigheder fornyes senest 18. januar 2033, uanset om den påførte udløbsdato er efter denne dato."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, Paul skrev:

På trods af et svensk kørekort ikke er gyldigt ved paskontrol i Sverige. Det siger jo bare lidt om hvad de her rent-a-cops laver ude på Lernacken. De tror vel du vifter med et nationalt ID-kort. ?

Nej det tror jeg ikke de tror - der står "Körkort" med store typer på forsiden. Og det sker jo ind imellem når det er rigtig polis derude at de faktisk ser på kørekortet og checker det. Det er ingen tvivl om at svensk kørekort godtages ved ID kontrollen mod sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, bonne skrev:

Alle skandinaviske kørekort er vel gyldige som dokumentation ved kontrol på broen - selv det føromtalte pap-kort. Det var så tidligere omtalt, at hvis man kom med dansk kørekort, skulle man forvente at blive kontrolleret i længere tid, da paskontrollen skal kontrollere gyldigheden ved opkald til dansk politi... dette har jeg dog aldrig oplevet, at de har gjort. Det er faktisk min opfattelse, at man hurtigere slipper igennem ved bare at vise det danske kort... da de ikke har bare det, der ligner ressourcer til at tjekke det.

Vh, Lars.

Jeg fik flere kommenaterer på mit gamle danske laminerede papkort.. "Öj, det var gammalt, va?" og andet i den stil. En anden fordel ved det svenske er i øvrigt at det også fungerer som ID når man henter pakker - der godtages det danske kørekort nemlig IKKE.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, Paul skrev:

Tillfälliga gränskontroller – polisens arbete

Alle nordiske kørekort ... ja, rent teoretisk, da Den nordiske Pasunion jo stadig er gældende. Men, det vil jo være profilering af folk, hvis de kun standser ikke-blonde, ikke-blåøjede personer for: "att kunna styrka att du är nordisk medborgare". Kørekortet angiver ikke dit statsborgerskab.

Edit: "Gränskodex art. 7.2. är tydlig med att när gränskontrolltjänstemän utför in- och utresekontroller får de inte diskriminera personer på grund av något av följande: kön, ras eller etnisk tillhörighet, religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder eller sexuell läggning. En persons etnicitet kan därför inte enskilt ligga till grund för bedömningen av om en person, eller grupp av personer, ska kontrolleras."

Praksis også. Jeg har *aldrig* haft problemer med at passere på hverken dansk eller svensk kørekort. Men ja jeg ser også meget nordisk ud må jeg indrømme.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, bonne skrev:

Man skal vel ikke til synstest når det svenske kort skal fornyes? Er det ikke bare en administrativ fornyelse og så nogle penge op ad lommen?

Vh, Lars.

Jo det er det. Og så opdatering af billedet så det fortsat kan tjene som ID tænker jeg..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, larscph skrev:

Praksis også. Jeg har *aldrig* haft problemer med at passere på hverken dansk eller svensk kørekort. Men ja jeg ser også meget nordisk ud må jeg indrømme.

Godt for dig. ?

De skærpede regler blev indført november 2015, og dengang var der en del emsige og nidkære politifolk.

Dengang pendlede jeg stadig med toget og fik en dag en forelæsning af en politikvinde om, at mit kørekort absolut ikke var godt nok som ID. Eftersom jeg altid har mit pas med, så slap jeg med en advarsel. Har set flere svenskere stå og flæbe eller være ret ophidsede over ikke at blive lukket ind i Sverige på et almindeligt ID-kort.

Men, det var dengang. Hukommelsen er ret kort hos de fleste, og så længe polisen har et... skal vi sige, fleksibelt forhold til lovgivningen, så glider alting jo meget lettere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, larscph skrev:

Nej det tror jeg ikke de tror - der står "Körkort" med store typer på forsiden. Og det sker jo ind imellem når det er rigtig polis derude at de faktisk ser på kørekortet og checker det. Det er ingen tvivl om at svensk kørekort godtages ved ID kontrollen mod sverige.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg næsten det er ligegyldigt hvad du vifter med. Det er nok de færreste biler med én person fra Danmark i myldretiden på svenske plader, der bliver bedt om at bestyrke sit statsborgerskab. Dårlige odds for fangst, hvilket polisen vel har regnet ud. Sidst jeg kørte over blev jeg bare vinket igennem, nåede slet ikke at vifte med noget.

Edit: I øvrigt, sidste Valborgsaften var der ikke et øje efter fyraften på Lernacken.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, larscph skrev:

Og det sker jo ind imellem når det er rigtig polis derude at de faktisk ser på kørekortet og checker det. Det er ingen tvivl om at svensk kørekort godtages ved ID kontrollen mod sverige.

Ja da, lige indtil det ikke godtages, dvs. de vil se noget der bestyrker dit statsborgerskab. De svenske regler er en slags "går det galt, så gifter vi os" tankegang. Polisen forstår jo udmærket, at langt de fleste der kører over er broens stamkunder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
11 timer siden, Paul skrev:

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg næsten det er ligegyldigt hvad du vifter med. Det er nok de færreste biler med én person fra Danmark i myldretiden på svenske plader, der bliver bedt om at bestyrke sit statsborgerskab.

Nej det er nu ikke rigtigt. I starten havde jeg mit svenske ID kort i bilen (det som Skatteverket kan udstede) og det godtog de i starten faktisk men skiftede på et tidspunkt til at det skulle være nordisk kørekort eller et pas.

Og med personnummeret på kørekortet kan de jo slå mig op i Sverige og konstatere, at jeg er svensk statsborger.

Jeg kan lidt svært ved at have fantasi til hvad der mere skulle være brug for uanset hvad tid jeg kører ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
12 timer siden, Paul skrev:

Dengang pendlede jeg stadig med toget og fik en dag en forelæsning af en politikvinde om, at mit kørekort absolut ikke var godt nok som ID. Eftersom jeg altid har mit pas med, så slap jeg med en advarsel. Har set flere svenskere stå og flæbe eller være ret ophidsede over ikke at blive lukket ind i Sverige på et almindeligt ID-kort.

Jeg er også blevet afvist med mit svenske ID-kort, det godtages ikke længere (det gjorde de helt i starten). Heldigvis var jeg jo i bil så jeg havde også mit dengang danske kørekort. Gyldigt kørekort ER derimod godt nok (https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/tillfallig-granskontroller/).

Hvordan du så har tænkt dig at styrke dit nordiske statsborgerskab er jo op til dig. Det er jo ikke entydigt beskrevet men jeg har gjort den antagelse at de kan slå mig op på mit svenske personnummer som fremgår af kørekortet og derigennem se mit statsborgerskab. Måske jeg sidder fast en dag, men indtil videre har det fungeret.

Jeg rejser ikke med pas i det daglige - tænk hvis det blev stjålet eller forsvandt. Det er kun uden for Norden at jeg har det med og der kan jeg så til gengæld veksle lidt rundt om jeg har lyst til at være dansk eller svensk ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
45 minutter siden, larscph skrev:

Jeg er også blevet afvist med mit svenske ID-kort, det godtages ikke længere (det gjorde de helt i starten). Heldigvis var jeg jo i bil så jeg havde også mit dengang danske kørekort. Gyldigt kørekort ER derimod godt nok (https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/tillfallig-granskontroller/).

Hvordan du så har tænkt dig at styrke dit nordiske statsborgerskab er jo op til dig. Det er jo ikke entydigt beskrevet men jeg har gjort den antagelse at de kan slå mig op på mit svenske personnummer som fremgår af kørekortet og derigennem se mit statsborgerskab. Måske jeg sidder fast en dag, men indtil videre har det fungeret.

Jeg rejser ikke med pas i det daglige - tænk hvis det blev stjålet eller forsvandt. Det er kun uden for Norden at jeg har det med og der kan jeg så til gengæld veksle lidt rundt om jeg har lyst til at være dansk eller svensk ?

Du kunne jo have gjort den samme antagelse med det svenske ID-kort, der står dit svenske personnummer jo også på. ?

Men, det står man jo nok ikke og insisterer på når lovens lange arm kræver et bestemt dokument.

Som polisen skriver: "Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land accepteras oftast vid resor inom Norden.", der står ikke at det er en "giltig resehandling".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, larscph skrev:

Jeg kan lidt svært ved at have fantasi til hvad der mere skulle være brug for uanset hvad tid jeg kører ?

Netop. Det kommer jo i høj grad an på hvem man er og hvem der tilfældgivis står på Lernacken.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, Paul skrev:

Du kunne jo have gjort den samme antagelse med det svenske ID-kort, der står dit svenske personnummer jo også på. ?

Men, det står man jo nok ikke og insisterer på når lovens lange arm kræver et bestemt dokument.

Som polisen skriver: "Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land accepteras oftast vid resor inom Norden.", der står ikke at det er en "giltig resehandling".

Nej det kunne jeg da ikke for kørekort står specifikt nævnt, det gør ID-kort ikke.

"

Giltiga resehandlingar för svenska medborgare

  • Pass
  • Nationellt id-kort
  • Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land accepteras oftast vid resor inom Norden. Observera att det är du som resenär som har ansvaret för att kunna styrka att du är nordisk medborgare."

 

Hvordan du på baggrund af det konkludere, at kørekort ikke er en "giltig resehandling" for en svensk medborger, det ved jeg ikke? De nævner jo vel specifikt netop kørekort fordi man kan som udgangspunkt kan bruge det. Det er skam hændt at de har scannet og checket mit kørekort ved passage, jeg går ud fra at de dér netop slår op hvem jeg er og blandtandet sikrer sig, at jeg har nødvendigt statsborgerskab for at passere med kørekort som resehandling.

 

Der står desuden længere nede

"Ogiltiga resehandlingar

  • Id-kort utfärdade av Skatteverket gäller inte som resehandling 
  • Olika typer av bankkort är inte giltiga resehandlingar".

 

OBS i øvrigt at for de som bare et halvsvenske eller mindre anbefales pas:

"Giltiga resehandlingar för övriga

  • För nordiska medborgare räcker det oftast med ett giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land vid resor inom Norden, men det säkraste är att använda pass eller nationellt id-kort. Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap.

"

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, larscph skrev:

Hvordan du på baggrund af det konkludere, at kørekort ikke er en "giltig resehandling" for en svensk medborger, det ved jeg ikke?

Fordi der tages et retorisk forbehold ved at skrive "accepteras oftast". Et svensk kørekort er per definition ikke en "giltig resehandling", da det ikke angiver statsborgerskab. I øvrigt, hvis et svensk kørekort er "giltig resehandling", hvorfor så ikke bare skrive: "Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land"?

Eftersom det er dig der skal "kunna styrka att du är nordisk medborgare", så kan du ikke forlade dig på at de vil scanne dit kørekort. Det kommer fuldstændig an på, hvordan du som individ vurderes, og hvem der vurderer det.

Men, det er jo ikke et problem for lige præcis dig, så diskussionen bliver ikke meget længere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...