Jump to content
orku

Bytte til svensk Kørekort udstedelsesdato/Datum för utfärdande

Recommended Posts

Pass och nationellt id-kort hos Riksdagen:

"När du som är svensk medborgare reser inom EU eller till Schengenländerna Norge, Schweiz, Island och Lichtenstein ska du alltid ha med dig passet eller det nationella id-kortet som polisen utfärdar. Det är viktigt för att du ska kunna legitimera dig och visa i vilket land du är medborgare. Ett vanligt id-kort eller ett svenskt körkort duger inte som resehandling."

Det er ikke første gang jeg har læst officielle svenske hjemmesider med, hvad der ligner modstridende oplysninger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt så meget forvirring, der er omkring dette.

Det, der slår mig er, at I skriver om Nordisk statsborgerskab. Det mener jeg er fuldstændig underordnet. Det, der tæller er, hvor man har lovligt ophold. Har du lovligt ophold i et Schengen-land, må du køre ind i Sverige (og Danmark) uanset om du så er russisk statsborger.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
45 minutter siden, bonne skrev:

Det er sjovt så meget forvirring, der er omkring dette.

Det, der slår mig er, at I skriver om Nordisk statsborgerskab. Det mener jeg er fuldstændig underordnet. Det, der tæller er, hvor man har lovligt ophold. Har du lovligt ophold i et Schengen-land, må du køre ind i Sverige (og Danmark) uanset om du så er russisk statsborger.

Forvirringen opstår fordi der både er regler for Schengenområdet og Nordiska passunionen. Siden Sverige i 2015 indførte inre gränskontroller inom Schengenområdet, skal man have gyldigt rejsedokument for at krydse grænsen til Sverige. Men, nordiske statsborgeres kørekort "accepteres" som gyldigt ID-kort (legitimationshandling) i henhold til pasunionen, men er rent juridisk ikke et gyldigt rejsedokument. Det blev til kørekortet fordi Danmark ikke har et nationalt ID-kort med billedlegitimation.

Læg mærke til, at svenskerne har indført en midlertidig grænsekontrol. Ved en grænsekontrol kontrollerer man ikke primært identitet, man kontrollerer personens ret til at blive lukket ind i landet, ergo statsborgerskabet. Så ja, har du lovligt ophold i Schengenområdet, så har du ret til at blive lukket ind i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, bonne skrev:

Det er sjovt så meget forvirring, der er omkring dette.

Det, der slår mig er, at I skriver om Nordisk statsborgerskab. Det mener jeg er fuldstændig underordnet. Det, der tæller er, hvor man har lovligt ophold. Har du lovligt ophold i et Schengen-land, må du køre ind i Sverige (og Danmark) uanset om du så er russisk statsborger.

Vh, Lars.

Det er vel meget med hvad der kræves at ID - ikke så meget om man må eller ej. Jeg havde en kollega som er Filippinsk statsborger på besøg i Danmark - ham inviterede jeg til Malmö så han kunne nå at besøge endnu et land udover Danmark. Det var jo intet problem med Schengen visum og Filippinsk pas blev han uden problemer tilladt at komme ind i Sverige. Men ja han havde både sit pas og visum med.

Jeg rejser en del og har i Schengen rejst med kørekort - og kun det. Det har fungeret fint, men jeg må vel indse at jeg er nødt til at tage mit danske eller svenske pas med efterhånden. For eksempel er SAS nu begyndt at kræve pas/nationalt ID når man flyver fra Paris til København. Tidligere har der ikke været noget, og man flyver stadig fint derned uden nogen som helst ID. Men tilbage derimod er det ikke så let.

I forhold til grænsekontrollen mod Sverige er det vel konklusionen at med nordisk udseende og svensk kørekort er der ingen problemer. Hvis du ser ud som du potentielt kunne være statsborger i et andet land så er det nok en fordel af medbringe pas.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, Paul skrev:

Fordi der tages et retorisk forbehold ved at skrive "accepteras oftast". Et svensk kørekort er per definition ikke en "giltig resehandling", da det ikke angiver statsborgerskab. I øvrigt, hvis et svensk kørekort er "giltig resehandling", hvorfor så ikke bare skrive: "Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land"?

Eftersom det er dig der skal "kunna styrka att du är nordisk medborgare", så kan du ikke forlade dig på at de vil scanne dit kørekort. Det kommer fuldstændig an på, hvordan du som individ vurderes, og hvem der vurderer det.

Men, det er jo ikke et problem for lige præcis dig, så diskussionen bliver ikke meget længere.

Polisen skriver nordisk körkort under "Giltiga resehandlingar" og svensk ID kort under "Ogiltiga resehandlingar".

Det er Polisen - og ikke Riksdagen - som har ansvaret for grænsekontrollen.

 

Altså må det være Polisens tolkning af deres opgave der er gældende.

 

Jeg er enig i betragtningen omkring nordisk statsborger - og at det åbenbart ikke er et problem for mig - og jeg er med på at andre ikke på deres glatte ansigt antages at være nordiske statsborgere. Hvis jeg oplevede at det var et problem, ville jeg havde noget andet ID med som "fungerer". Præcist som jeg skiftede mit DK kørekort ud med et SE kørekort fordi jeg tænkte at det ville give smidigere behandling på broen.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
22 minutes ago, larscph said:

Det er vel meget med hvad der kræves at ID - ikke så meget om man må eller ej. Jeg havde en kollega som er Filippinsk statsborger på besøg i Danmark - ham inviterede jeg til Malmö så han kunne nå at besøge endnu et land udover Danmark. Det var jo intet problem med Schengen visum og Filippinsk pas blev han uden problemer tilladt at komme ind i Sverige. Men ja han havde både sit pas og visum med.

Lige præsis. Han har haft visum til Danmark og dermed lovligt ophold i et Schengen-land, og så har han også lovligt indrejse til Sverige. Det er det, der er ideen med Schengen.

Men ikke engang paskontrøllererne ved nødvendigvis dette.

Jeg havde i en periode en russisk kæreste, som besøgte mig. Russisk pas og permanent bopæl i Letland... som er et Schengen-land.

Selvom jeg var sikker på, at det var problemfrit, undersøgte jeg med de svenske myndigheder, hvad der var af dokumentationskrav ved grænsen. Jeg skulle hente hende i Kastrup, og jeg ville ikke risikere at blive taget på broen som menneskesmugler pga. fodfejl. Svaret var, at hendes russiske pas sammen med lettisk bopælsID giver adgang til Sverige (vi taler efter den "midlertidige paskontrol" blev indført). Iflg hende selv var lettisk ID nok, men jeg bad hende alligevel tage pas med.

Ved broen var der selvfølgelig kontrol, og kontrolløren spærrede øjnene op, da hun til at starte med kun viste lettisk ID. Tror at han var glad for endelig at kunne fange en illegal. Han kiggede længe på det og spurgte, om hun ikke havde et pas. Det fik hun gravet frem, og da han så, at det var russisk, blev han fyr og flamme. Han tog mit pas og begge hendes ID, bad os vente og gik. Efter noget tid kom han tilbage og gav mig samtlige dokumenter tilbage og sagde "god fornøjelse".

Jeg sagde til hende, at det var underligt at han gik med dokumenterne. Som om at han ikke kendte reglerne, og hun svarede, at det har hun været ude for før. I et andet land var hun nødt til at bede kontrolløren hente en overordnet for at få indtræde.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En anden ting er børn. De er undtaget at vise ID, hvis de er i følgeskab af forældre (eller lærer eller lign.)

Det var også noget, som kontrollørerne ikke anede især til at starte med, og det gav mig en del problemer. Især i den korte periode, hvor kontrollørerne var arabere. De var meget nidkære med at tjekke pas, og sagde, at de SKULLE se pas. Jeg sagde, nej. Det SKAL I ikke, og efter at blive vist ind til siden, blev dette bekræftet af kontrollørerne inde til højre ved kontrolområdet.

På det senete er der sevet ind hos kontrollørerne, og nogle gange spørger de endog selv, om det er min søn (da jeg ikke viser hans ID, som han i øvrigt ikke har). Så svarer jeg ja, og jeg kører igennem.

Jeg har også oplevet en kontrolløer, der siger "hej", og jeg svarer "hej" tilbage. Så siger han "kør bare... jeg kan jo høre at du er dansk".

Så selvfølgelig vægter de folk.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
40 minutter siden, larscph skrev:

Altså må det være Polisens tolkning af deres opgave der er gældende.

Helt enig. Det er tolkningen af polisens tolkning vi er uenige om. ?

49 minutter siden, larscph skrev:

I forhold til grænsekontrollen mod Sverige er det vel konklusionen at med nordisk udseende og svensk kørekort er der ingen problemer. Hvis du ser ud som du potentielt kunne være statsborger i et andet land så er det nok en fordel af medbringe pas.

Bingo.

34 minutter siden, bonne skrev:

Svaret var, at hendes russiske pas sammen med lettisk bopælsID giver adgang til Sverige (vi taler efter den "midlertidige paskontrol" blev indført). Iflg hende selv var lettisk ID nok, men jeg bad hende alligevel tage pas med.

Ved broen var der selvfølgelig kontrol, og kontrolløren spærrede øjnene op, da hun til at starte med kun viste lettisk ID. Tror at han var glad for endelig at kunne fange en illegal. Han kiggede længe på det og spurgte, om hun ikke havde et pas. Det fik hun gravet frem, og da han så, at det var russisk, blev han fyr og flamme. Han tog mit pas og begge hendes ID, bad os vente og gik. Efter noget tid kom han tilbage og gav med samtlige dokumenter og sagde "god fornøjelse".

Jeg sagde til hende, at det var underligt at han gik med dokumenterne. Som om at han ikke kendte reglerne, og hun svarede, at det har hun været ude for før. I et andet sted var hun nødt til at bede kontrolløren hente en overordnet for at få indtræde.

Har af gode grunde ikke set dokumenterne, men hvis hun er russisk statsborger og bor i Letland, så skal hun have en opholds -og/eller arbejdstilladelse. Er ikke sikker på hvad der menes med bopæls-ID? Hvis hun til gengæld er non-citizen i Letland, hvilket mange russisk-sprogede i Letland er, så kan hun sagtens rejse i Schengen på et non-citizen pas udstedt af de lettiske myndigheder. Det er iøvrigt kendt at en del non-citizens også har russisk statsborgerskab, uden dog at de har deklareret det i Letland, for så falder hammeren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Børn - du har ret. Min meget svenske 8-årige datter er med over uden at nogen spørger efter ID. Nummerpladen på min bil starter med "HEJ" så jeg vil slet ikke starte med at fortælle om hvor meget morskab dét giver. Jeg kan levende forestille mig morskaben med en russisk kæreste med lettisk bopæl... Det er også meget at rumme for sådan en paskontrollør....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
10 minutter siden, bonne skrev:

Jeg har også oplevet en kontrolløer, der siger "hej", og jeg svarer "hej" tilbage. Så siger han "kør bare... jeg kan jo høre at du er dansk".

Ligesom i "gamle dage" når man kom ind med flyvebådene i Malmø havn. Der blev sagt hej og god dag, og alle dem med for mørk hudpigmentering blev taget ind til siden. Det sidste er så ikke velset længere. ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
2 minutes ago, Paul said:

Helt enig. Det er tolkningen af polisens tolkning vi er uenige om. ?

Bingo.

Har af gode grunde ikke set dokumenterne, men hvis hun er russisk statsborger og bor i Letland, så skal hun have en opholds -og/eller arbejdstilladelse. Er ikke sikker på hvad der menes med bopæls-ID? Hvis hun til gengæld er non-citizen i Letland, hvilket mange russisk-sprogede er, så kan hun sagtens rejse i Schengen på et non-citizen pas udstedt af de lettiske myndigheder. Det er iøvrigt kendt at en del non-citizens også har russisk statsborgerskab, uden dog at de har deklareret det i Letland, for så falder hammeren.

Det var ikke et lettisk pas. Et kort, der minder om et kørekort, hvor der står hende lettiske adresse. Jeg tænker at det er nøjagtigt det samme som de spanske NIE-kort.

Problemet er, at selvom vi er i EU og selvom regler og love burde være harmoniserede, så er de det langt fra, hvilket giver forvirring i mange sammenhænge. Blandt andet denne.

 

Vh, Lars

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
10 minutes ago, Paul said:

Helt enig. Det er tolkningen af polisens tolkning vi er uenige om. ?

Bingo.

Har af gode grunde ikke set dokumenterne, men hvis hun er russisk statsborger og bor i Letland, så skal hun have en opholds -og/eller arbejdstilladelse. Er ikke sikker på hvad der menes med bopæls-ID? Hvis hun til gengæld er non-citizen i Letland, hvilket mange russisk-sprogede er, så kan hun sagtens rejse i Schengen på et non-citizen pas udstedt af de lettiske myndigheder. Det er iøvrigt kendt at en del non-citizens også har russisk statsborgerskab, uden dog at de har deklareret det i Letland, for så falder hammeren.

Alien Citizens bliver de vist kaldt.

Arbejdstilladelse og opholdstilladelse? Hvor?

Vh, Lars

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
13 minutter siden, bonne skrev:

Alien Citizens bliver de vist kaldt.

Jeg linkede til en artikel på Wikipedia. De kaldes for non-citizens, da de officielt er statsborgere i det hedengangne Sovjetunionen.

13 minutter siden, bonne skrev:

Arbejdstilladelse og opholdstilladelse? Hvor?

Der hvor hun opholder sig - i Letland.

18 minutter siden, bonne skrev:

Det var ikke et lettisk pas. Et kort, der minder om et kørekort, hvor der står hende lettiske adresse. Jeg tænker at det er nøjagtigt det samme som de spanske NIE-kort.

eID identity card er den officielle betegnelse for nationale ID-kort.

NIE number er et residence card i Spanien. I Letland ser de sådan her ud - residence permit (opholdstilladelse).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
15 minutes ago, Paul said:

Jeg linkede til en artikel på Wikipedia. De kaldes for non-citizens, da de officielt er statsborgere i det hedengangne Sovjetunionen.

Der hvor hun opholder sig - i Letland.

eID identity card er den officielle betegnelse for nationale ID-kort.

NIE number er et residence card i Spanien. I Letland ser de sådan her ud - residence permit (opholdstilladelse).

Ja, man er født i ét land og pludselig bliver det til et andet og så er man med et trylleslag Alien Citizen.

Residence permit. Det er lige præcis det, det hedder. Og indikerer, at hun må bo der (og vel arbejde).

Men pointen er, at indrejse i Sverige (og andre Schengenlande) baserer sig på bopælsophav og IKKE statsborgerskab.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
17 minutter siden, bonne skrev:

Ja, man er født i ét land og pludselig bliver det til et andet og så er man med et trylleslag Alien Citizen.

Residence permit. Det er lige præcis det, det hedder. Og indikerer, at hun må bo der (og vel arbejde).

Der findes en juridisk forskel på non-citizen og "alien (citizen)".

Bortset fra det, så er indfødte non-citizens i Letland født af indvandrede fremmedarbejdere, der blev forfordelt af besættelsesmagten. Da besættelsesmagtens utopiske system kollapsede, så ophørte forfordelingen også. Back to square one. Det eneste en non-citizen i Letland ikke må er at stemme til parlamentet.

Og ja, residence permit er lig med opholdstilladelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
20 minutter siden, bonne skrev:

Eller tale russisk på offentlige arbejdspladser, hvilket åbenbart resulterer i en bøde.

Ja, tale russisk på en offentlig arbejdsplads til borgerne.

Det svarer til, at du bliver tiltalt på arabisk på en offentlig arbejdsplads på Nørrebro. Hvilket ikke resulterer i en bøde, men helt sikkert en advarsel.

Edit: Man må, som offentlig ansat, slet ikke tale fremmedsprog til borgerne i Letland. Hvilket sprog folk taler sammen privat er der til gengæld ikke nogen som blander sig i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, bonne skrev:

Men pointen er, at indrejse i Sverige (og andre Schengenlande) baserer sig på bopælsophav og IKKE statsborgerskab.

Hmm, så ikke lige denne kommentar.

Bopælsophav, som du kalder det, baserer sig på hvilket statsborgerskab du har. Er du statsborger i EU kan du bosætte dig og arbejde uden særlig tilladelse i hele EU. Er du ikke statsborger i EU skal du ansøge om det, du har ikke automatisk ret til bare at gøre hvad du vil.

Edit: Når hun har en opholdstilladelse, så har hun ansøgt om den netop fordi hun ikke er EU-statsborger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
5 hours ago, Paul said:

 

Bopælsophav, som du kalder det, baserer sig på hvilket statsborgerskab du har. Er du statsborger i EU kan du bosætte dig og arbejde uden særlig tilladelse i hele EU. Er du ikke statsborger i EU skal du ansøge om det, du har ikke automatisk ret til bare at gøre hvad du vil.

God morgen ?

Lad mig omformulere det: Hvis man lovligt opholder sig i et Schengenland, kan man frit bevæge sig i de øvrige Schengenlande. Uanset statsborgerskab.

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...