Jump to content
bonne

Pension

Recommended Posts

Hvordan er det med pension (jeg tænker både på privat optjent og folkepension), når os, der nogle år har boet i Sverige og arbejdet i DK. Eller andet siger mig, at vi kan komme i klemme og så dårligere, end hvis vi har arbejdet fuildstændig på samme vis, men boet i Danmark.

Hvordan er reglerne, når (og hivs) vi nu kommer til den tid?

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Når man går på 100% pension, dvs. ikke har lønindtægt ved siden af, så bliver livet væsentlig lettere end når man er grænsegænger. Især hvis man går direkte fra job til pension.

En undtagelse er dog, hvis man går på pension inden Svenne Stereotyp vanligvis går på pension, hvilket er når man fylder 65 (garantipension). Så er det ikke sikkert at myndighederne kan finde den rigtige kasse man skal puttes i.

Før du går på folkepension > Bopæl og arbejde i udlandet > Min folkepension hvis jeg har arbejdet i Danmark, men boet i udlandet

Har man ikke haft lønnet arbejde i Sverige som grænsegænger flyver man nærmest under radaren som pensionist. Det eneste der kræver lidt fingerfærdighed er at komme under Försäkringskassans vinger - et virkelig sløvt og nidkært foretagende. Försäkringskassan er vigtig, hvis man gerne vil have tilskud til tandlægen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...