Jump to content
bonne

Beregning af "utdeling"

Recommended Posts

Hej. Jeg har netop fået min slutskattebesked for 2020, og jeg skal betale 4.157,- SEK. Jeg undrer mig over, hvordan Skatteverket i Sverige er kommet frem til det beløb, så jeg har spugt dem, men det virker ikke til, at de forstår mig. Så jeg prøver her:

Jeg har modtaget 50.000,- DKK udbytte i Danmark. Af det, er der betalt 16.200,- i udbytteskat og 43.800,- DKK til mig. Jeg har søgt og fået udbytterefussion fra Danmark. Så langt, så godt.

Jeg har så deklareret min normale lønindkomst fra DK og påtegnet de 50.000,- DKK omregnet til SEK 82 280 som utdeling, og jeg har brugt K10 som indberetningsbillag ved brug af "forenklingsreglen", og det dokument beregner, at jeg skal overføre 54.853,- SEK til indkomstdeklarationen.

image.png.5e3619502358e542d68ef512b96045f9.png

Så:

1) Hvordan kommer de fra 54.853 til 4.157 og

2) Hvorfor er der renter på? Jeg har jo lige fået slutbeskeden.

3) Har man ikke noget personfradrag i Sverige?

Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

2). Förfallodag er den 14. marts 2022 - næste år, altså. I tilfælde af du betaler inden, så refunderes renten tilsvarende. De har angivet en stjerne * , hvilket betyder at der findes en fodnote med forklaring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nyt for mig at Skatteverket stiller sig uforstående overfor spørgsmål. Det har jeg også prøvet.

I nogle tilfælde er det fordi jeg ikke anvender den helt rigtige svenske skattejargon, i andre tilfælde er det fordi nogle danske skattetekniske forhold ikke eksisterer i Sverige (eller på svensk). F.eks. skal ordet "skatteavdrag" tages helt bogstavligt i Sverige, man trækker hele beløbet fra i den betalte skat, hvorimod man i Danmark trækker beløbet fra i den beregnede skat.

Er vi ude i noget af ovenstående?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
5 minutes ago, Paul said:

Er vi ude i noget af ovenstående?

Måske. Men det kan jeg ikke vide - for der står ingen andre tal, end det, jeg har sendt. 

Så tænker jeg... gad vide om de har regnet rigtig? Hvad er skatteprocenten på utdeling i Sverige?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
31 minutter siden, bonne skrev:

Hvad er skatteprocenten på utdeling i Sverige?

Det kommer an på hvilken slags utdeling der er tale om. Jeg er ikke stiv i svensk skattelovgivning, så jeg gjorde en hurtig søgning på "utdeling+skatt" og fandt den her artikel: https://www.ageras.se/blogg/aktieutdelning-skatt

Citat: "Skattesatsen varierar mellan 20 och 60% när det kommer till utdelning."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på om du har registreret en K10 hos SKV.

Har du det så optjener du følgende hvis du har en virksomhed:

Du kan udfra dine totale årlige lønomkostninger tage halvdelen af beløbet til 20% i skat.

Det kræver også, at selv har en løn på Minimum ca. 600.000 kr +/-

kan ikke huske det eksakte beløb.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...