-
Antal indlæg
306 -
Medlem siden
-
Senest besøgt
Indholdstype
Profiler
Forummer
Galleri
Kalender
Alt der er opslået af Nenad
-
Hej Andy God ide, men jeg tror ikke at det hjælper meget. Har du lagt mærke til at selv medarbejderne er trætte på den strækning? Stank i toget, især i de svenske togvogne. Ruder man ikke kan kikke ud af pga. skidt eller også er de smadret. Jeg har kun pendlet i 2½ pr, men det er nok til at se hvor meget deres standard er faldet, nok til at se at deres medarbejder er trætte osv. Mvh Nenad
-
Helt enig med ulmus. Pendler igennem 2½ år og ved at små forsinkelser ikke findes. Når jeg har møder om morgnen så tager jeg afsted 40 minutter før pga. et tog aflyst betyder at det ikke altid er sikkert at der er plads på det næste pga. mange mennesker. Skal jeg ud og rejse så lokker jeg nogen til at kører mig til lufthavnen, meget mere sikkert end togne. Mvh Nenad
-
Er der ikke noget med at mennenskerne bliver tunger og tunger:)) Nu er det ikke kun fly trafikken der har problemer med at folk bliver størrer også DSB. Mvh Nenad
-
Jeg har taget nogle forholdsregler Hejsa Det sidste jeg gør inden jeg kysser konen farvel er at kikke på dsb.dk og skanetrafiken.se for at se status. Inden jeg hoper ud af bilen på Svågertorp lyter jeg til RDS meddelserne, bare det mindste så vender jeg hjem igen pga. intet tager kun 5 minutter på kystbanen og DSB. Det skal siges at jeg kan arbejde hjemmefra og derfor kan jeg tillade mig dette. Min brobizz har jeg ikke længer i bilen pga. så ender det med at jeg kører over istedet for at tage toget. Mvh Nenad PS. Det næste jeg overvejer er at købe kort i toget, der er aldrig togkontroller med. Jeg kan ikke huske sidste gang jeg har måtte vise mit kort.
-
Hejsa Min kone har her i sommerferien gjort rent tidligt om morgnen og om aftnen. Nu er hendes lønseddel kommet og jeg ser at der ikke står noget om aften tillæg. Hendes chef siger at når man er vikaransat og på timeløn i Sverige så er der ingen aften, helligdag eller weekend tillæg. Jeg har prøvet at kikke rundt på nettet og kan ikke lige stave mig frem til den rette svenske søgning på google. Er der nogen der ved noget om dette? På forhånd tak Nenad
-
Jeg sad i det foreste flexrum mod DK. Vi fik heller ikke meget info, men pga. den ene mand der var panisk måtte de stoppe op og snakke med ham. Eller retter han stoppede dem op og snakke med dem. Mvh Nenad
-
Ingen skub, inden træk. Der kom et andet tog bagfra og vi gik på broen til det andet tog. Der kom et vognsæt til udsætning og vi var mennensker fra tre vognsæt, men jeg tror at alle kom med. Mvh Nenad
-
Hej Jeg var med og er glad for at være med. Det var en oplevelse at se at hver anden af han køn havde en ide om hvad der skulle ske og hvad der kunne laves istedet for. Det var en større oplevelse at se en der var gået i panik for om der var luft nok efter 5 minutter på broen og til sidst åbnede døren ved brug af nød håndtaget. Imponerende at se en kvinde tale til sine børn og undeholde dem i 1½ i et stille tog, børn i den alder er ikke de sjovste. Det der ikke var sjovt er: Ingen information over hovede, kun at toget ikke havde strøm og ikke kunne komme videre. Billet manden gik rundt og sagde at der var luft gennemstrømning gennem toget selv om det holdt stille. Logoføren kom ud og fik samme spørgesmål hvor han koldt svarede at når der ikke er strøm så er der ingen frisk luft. Lokoføren viste folk hvor nødhåndtaget var og hvordan det skulle bruges, men gjorde opmærksom på at det var forbudt at nødåbne døren, kun I tilfælde af fare. Efter 1 time hvor luften var blevet dårlig og der var varmt mente han ikke at vi havde ret til at åbne døre. De blev åbnet aligevel. Billet manden gik rundt og sagde at de ikke kunne komuniker med nogen pga. strøm mangel og at han ikke vidste noget. Mange afgange er aflyste pga. højtaler systemmet ikke virker, når man holder på broen uden strøm så virker højtalerne heller ikke, der var ingen megafon eller højt råbende personale der sagde noget. Dyb tavshed, man måtte bruge sin mobil for at se om der var noget på nettet omkring situationen. Dækningen under broen er meget dårlig. Det der så var det mest uhyggelige var da en ved navn Niels ringede til DSB for at spørge om hvad der skal ske og om hvor der var en evakueringsplan som kunne tages i brug. Svaret var at det var op til lokoføren hvad der skulle ske, der var ingen planer. Jeg håber at jeg hørte forkert om hvad der blev sagt, men han nævte det over for de andre flere gange. Nu hvor jeg er i gang med at skrive om DSB og deres service, så har de fået noget personale på det sidste som jeg ikke kan forstå når de taler dansk, jeg er selv fremmed og har meget nemt ved at forstå andre fremmed, men det nye personale er komplet umuligt at forstå. Har I ikke oplevet det samme? Mvh Nenad
-
Hejsa Findes der andre butikker i stil med Nilssons i Svedalai nærheden af Malmö. De har et rest marked butik som er en del billigere end de det ellers har. Jeg skal bruge noget i samme serie som vi har købt fra dem før "indo" mener jeg at den hed. På forhånd tak Nenad
-
Hejsa Dette er i beta stadie, men det kan da bruges. Jeg fik det fra bane Danmark og ville lige dele det med jer. Mvh Nenad
-
Hejsa Er det bare mig eller bliver bump eller såkaldte ”farthindre” bare støre og støre i Malmö? Jeg er begyndt at høre at min er begyndt at støde på nogle steder og at flere folk kører ind over bump i skæve vinkler. Sådan mener jeg ikke at det var for 2 år siden da vi flyttede til Malmö. Mvh Nenad
-
En stor del af de 420.000 danskere, der i dag er nødt til at udfylde en selvangivelse, slipper efter alt at dømme for bøvlet fra næste år. Her vil de i stedet modtage en fortrykt årsopgørelse. Det drejer sig om danskere med befordringsfradrag eller bolig i udlandet, som på den måde nemmere kommer rundt om skattebetalingen. Det skriver dr.dk. De forenklede metoder skyldes, at SKAT i dag kan trække på det såkaldte e-indkomst-register, hvor borgernes lønindkomst indberettes fra måned til måned. Her kan SAKT også se, om de arbejder fuldtid eller mindre. "Det betyder ikke, at de ikke kan selvangive. Men hvis de er enige i det, der står på den fortrykte årsopgørelse, kan de lade være med at gøre noget som helst," siger fagchef i SKAT’s kundeservice Richars Hanlow til P1 Morgen og dr.dk/penge. Han skønner, at 300.000 danskere med de nye regler i hånden vil kunne acceptere SKAT’s oplysninger og dermed slippe for at udfylde en selvangivelse. Også borgere med bolig med udlandet får det nemmere fra 2008, hvor det for første gang bliver muligt at bruge tast-selv-systemet på internettet uden for Danmarks grænser. Kilde: http://borsen.dk/finans/nyhed/112494/ Mvh Nenad
-
Bare lige dele en fed historie. Vores gratis forsikring er på vej til at udløbe og trygghansa sendte os et tilbud om hvis vi ønsker at forsætte hos dem så vil prisen blive kun 11.500 sek om året. Vi har en Passat og de har noget sammenarbejder hvor garantien dækker bedre og flere kilometer. Jeg ringede til dem for nogle minutter siden og brokkede mig over at de havde sagt ca. 8.500 om året og nu bliver den 11.500. Efter at have opgivet at jeg har haft kørekort siden 96 og at vi har tre andre forsikringer hos dem kom prisen meget langt ned, nemlig 6.600 om året, som jeg finder en ok pris. Den ene af grundende til den høje pris var at jeg stod som ”ny bilist” og ikke som en som har haft kortet i 11 år. Og nu gør der heller ikke noget at konen er under 25 og bilen er udstyret med turbo, det gøre det første gang vi snakke med dem. Det kan hjælpe at brokke sig Mvh Nenad
-
En privatperson har överklagat Skånetrafikens höjning av ombordtillägg på tåg. Höjningen, som har överklagats till länsrätten, skulle ha trätt i kraft på söndag. I stället för 50 kronor skulle det kosta 100 kronor för den som inte har löst biljett före resan. SKÅNE. – Vi vill minska benägenheten att köpa biljett ombord. Det tar för mycket tid, och vi vill få bort hanteringen av kontanter, framför allt eftersom att det är ett omodernt sätt att betala, men även för att det innebär en risk för personalen, säger Gösta Ahlberg, trafikdirektör hos Skånetrafiken. Skånetrafiken inför nu en mjuk övergång av den höjda avgiften, tills länsrättens beslut kommer. Det innebär att avgiften fortsätter att vara 50 kronor, trots att informationen säger 100. Danska DSB höjer sin avgift till 80 danska kronor som bestämt. http://sydsvenskan.se/skane/article245959.ece Mvh Nenad
-
Banedanmark serveren (HTTP Error 500-13 - Server too busy) Det kan være at dette hjælper på manglende information fra DSB's side. Højtaler der ikke virker. Tale der ikke er til at forstå. Tog der bremser så man intet kan høre. Manglende skiltning. Der er bare syndt at der skulle et uheld til før det kommer op i medierne at informationen er meget dårlig. Mvh Nenad
-
Dansk Folkeparti vil nu bryde med en af grundpillerne i det nordiske samar*bejde, nemlig retten til frit at bosætte sig i et af de andre lande og nyde dets goder, skriver Politiken. Årsagen er, at indvandringen til Sve*rige ifølge DF er så massiv, at det blot er et spørgsmål om tid, før det svenske velfærdssamfund bryder sammen. Partiets ordfører for det nordiske sam*arbejde, Søren Espersen, siger til avisen, at han frygter en indvandring af arbejdsløse svenskere, der vil udnytte det danske velfærdssamfund. Danmark. "Sverige bliver nødt til at nedsætte deres sociale ydelser ret dramatisk, hvis ikke deres velfærdssystem skal bryde sammen. En bistandsmodtager i Sverige vil jo meget naturligt sige, hvorfor bo i Malmø til den halve løn, når jeg kan bo i København og få fuld bistandshjælp. Derfor skal vi have ændret de nordiske regler på lige netop det her område", siger Søren Espersen (DF). Også integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) har fokus på indvandringen til Sverige, og hun vil ikke afvise, at der skal ske ændringer i det nordiske samarbejde. "Jeg følger udviklingen tæt, og vi skal være klar til at reagere, hvis der er behov for det. Men man skal passe på med at ændre det nordiske samarbejde, for det bygger på nogle vigtige værdier, som er værd at værne om", siger hun. Den lempelige udlændingepolitik i Sverige bliver et af hovedtemaerne på DF's sommergruppemøde i august, og Søren Espersen fastslår, at partiet vil lægge pres på regeringen for at få ændret reglerne for det nordiske samarbejde. Kilde Tv2.dk: http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-7237296.html?forside
-
Hejsa Konen og jeg er begyndt at kikke efter et lille hus eller en stor lejlighed i stor stil i Malmö og omegnen. I den anledning har jeg en del spørgsmål omkring økonomi pga. der er sket en del ændringer i vores økonomi på det sidste (til det bedre). Min kone begynder nu at få CSN(svensk SU) efter sommerferien, frem til i dag har hun intet fået mens hun har gået på Komvux for at afslutte svensk og englisk grundlæggende. Der er også en rigtig god mulighed for at hun kommer i arbejde i Sverige til efteråret mens hun skal studere. Nu hvor hun begynder at tjene penge i Sverige kan jeg ikke længer få hendes fradrag i DK, men jeg kan begynde at trække renter fra banklån i Sverige, sådan har jeg forstået det jeg har læst her. Ejendomsskatten, der er/var noget med at vi som arbejder i DK skal betale noget minimum i ejendomsskat pga. jeg arbejder i DK og ikke har nogen indkomst i Sverige. I forbindelse med dette har vi en del spørgsmål og hvem kan I anbefale som revisor som ved noget om DK/S forholdet og som kan udfylde vores skatteselvangivelser. Spørgsmålene vil være noget i stil med dette: Mister jeg hendes fradrag nu hvor hun begynder at modtage CSN og måske i arbejde i Sverige? Kan jeg trække renter fra på vores bolig- og billån, hvis jeg ikke kan bruge hendes fradrag længer? Hvem skal tage lånet til vores nye bolig, min kone, jeg eller begge? Ejendomsskatten, hvor meget? En helt anden ting er en pensions opsparing, hvad vil det betyde for mig hvis jeg laver en privat opsparing i Sverige ved siden af den i DK? Er min status ” Begrænset skattepligtig” den rigtige i DK? Hvad kan anbefales af pension opsparing til min kone i Sverige? Jeg vil også få mulighed for at købe del i virksomheden hvor jeg arbejder, men der står en del her på hjemmesiden at det kan være besværligt pga. skattelovgivningen. En anden ting er at der her for noget tid siden kørte en del i pressen om dansk-svensk skatteforhold, vil I vente med at købe noget pga. der måske kommer nogle ændringer i denne aftale? Der er garanteret en del ting som jeg/vi har glemt at tænke over. Men vi vil gerne videre i livet og ud af vores 2V’er, især nu hvor vi venter på vores hund skal have papirne i orden og det at vi er begyndt at snakke om at få nogle unger. På forhånd tak Nenad
-
Hejsa Vi har fundet en "løsning". Hunden er hos mine forældre og jeg tager over og passer den når de ikke er hjemme. Jeg tør ikke helt tage den med pga. papirne ikke er i orden endnu og dens forsikring dækker ikke i tilfælde af problemer. Mvh Nenad
-
Hejsa Jeg er gået i gang med at finde vores mobile AC frem pga. varmen. Nu er problemet at slangen skal ud af vinduet der skal af med varmen. Vores vinduer er vippe vinduer og vi kan ikke finde et kit til at monter slangen i, vi r kun fundet kit til løfte og træk ned vinduer. Ved nogen om det findes et kit til vippe vinduer eller nogen der har set et smart løsning til os der har vippe vinduer? Ellers er det glamesteren og så må vi have en ny rude med hul i til varme slangen. På forhånd tak Nenad
-
Hejsa Da vi boede i DK havde vores hund fået hvalpe og de er bare dejlige. Nu er det sådan at den enes hvalp forældre er ramt af sygdom der gør at der ikke er plads til hunden eller mulighed for den længer. Vi vil gerne have den, hunden er bare dejlig og alt er i skøneste orden med den. Jeg har kikket her i forumet og det lader til at det tager mindst 120 dage for at få den over fra DK til S. Er der nogen der ved om dette kan gøre hurtigere på en eller anden måde. Den har fuld vacinebog og alle dyrlæge besøg er dokumenteret. Jeg vil ikke bare smide den i bilen og tage den med. På forhånd tak Nenad
-
Hej igen For at gøre en lang historie kort, så har vores venner lige købt en Toyota 4x4 pga. de bor på landet. Dag nummer to sad de fast ude på marken og måtte have hjælp af falck til at komme fri. Det eneste falck gjorde var at sætte 4x4 til og ikke 2x4. Så jeg skal ud og have en militær skovl/spade og holder til den. Den skal op og side på hans bil nu hvor han fylder rundt. Yderligere skal jeg have noget tøj til når jeg her inden længe skal ud og fiske ude fra en båd for første gang. Skal jeg bare taste Autohaus Sweden AB, Lybygård 3356, 242 93 Hörby i min navigation og så kommer jeg forbi hvis jeg kører fra Malmö? Jeg må også en tur forbi autohaus og se hvad de har på lager. Mvh Nenad
