Jump to content

Ekstralygter - hvor mange må man ha'

Recommended Posts

Skrevet

Har søgt her på stedet, hos Bilprovningen og Vägverket uden at finde noget konkret svar. Hvor mange ekstralygter må man køre med i Sverige? I DK er der snævre grænser for hvad man må, og de fleste overholder dem. I SE ser man biler med 3 projektører forpå. Eller med en hel række mindre lygter under nummerpladen (findes i udgaver med op til 6 lygter!) - forpå. Ingen af delene ville gå i DK - antallet skal være lige - placeret symmetrisk - og der må vistnok ikke være mere end 6 lygter forpå! Hæng mig ikke op på disse regler - det drejer sig jo om de svenske - ikk'? Er der nogen, der har undersøgt dette i detaljer og har fundet nogle gode pålidelige oplysninger om emnet. Det varer ikke længe før det bliver rigtigt mørkt på landevejene og jeg vil gerne se, hvad der er foran mig - i god tid.

Besvaret

Har søgt her på stedet, hos Bilprovningen og Vägverket uden at finde noget konkret svar. Hvor mange ekstralygter må man køre med i Sverige? I DK er der snævre grænser for hvad man må, og de fleste overholder dem. I SE ser man biler med 3 projektører forpå. Eller med en hel række mindre lygter under nummerpladen (findes i udgaver med op til 6 lygter!) - forpå. Ingen af delene ville gå i DK - antallet skal være lige - placeret symmetrisk - og der må vistnok ikke være mere end 6 lygter forpå! Hæng mig ikke op på disse regler - det drejer sig jo om de svenske - ikk'? Er der nogen, der har undersøgt dette i detaljer og har fundet nogle gode pålidelige oplysninger om emnet. Det varer ikke længe før det bliver rigtigt mørkt på landevejene og jeg vil gerne se, hvad der er foran mig - i god tid.

Besvaret

Desværre kan jeg ikke fortælle noget om antallet af ekstralygter i SE - lovgivningsmæssigt. Umiddelbart tror jeg dog ikke der er andre restriktioner end at de ikke må hindre belysningen fra dine standardlygter - da disse jo er justerede efter lovgivning mv. Mht. anvendelse så kan de jo bruges til andet end blot at se langt med. F.eks at hævne sig på de efterhånden voldsomt belastende taxachauffører der kommer ud fra Kastrup og vil overhale (i ved ... dem der blinker vildt med fjernlyset for at komme forbi dig). Jeg havde selv planlagt at sætte 4 store projektører forrest på min gamle Volvo, men besindede mig i sidste øjeblik happy.gif

Besvaret

Vincent, Jeg kunne være tilbøjelig til at være enig i dit synspunkt om, at der måske ikke er særlige restriktioner. På en mørk svensk landevej kan man i princippet ikke få lys nok. Men - jeg er også lidt skeptisk. I svenske aviser kan man læse om folk, der får bøder for at køre med tågelygter tændt sammen med nærlys. Der foregår altså en vis overvågning/kontrol. og jeg har ikke meget lyst til først at sætte lygter på, for derefter at komme i klister for at køre med dem / bruge dem.

Besvaret

Blive overhalet af en Svensk taxi? Det må være en nyt koncept de er begyndt på. Jeg har selv overhalet et par af dem ind i mellem, også den dag jeg kørte i en 2,5 ton lejedieselbil lastet med alt hvad vi ejer så ca. 1 ton overvægt på E4 mellem Stockholm og Malmö. /Søren

Besvaret

Man må ikke køre med tågelys efter lygtetid med midre det et tåget. Bruger man dem om dagen til kørelys SKAL dette ske sammen med positionslys og ikke med med det alm. lys. Dette gælder både i DK og S. (har lige fået en bøde på 500.- i kbh. fordi jeg havde "gelmt" at skifte over)

Besvaret

Lysramper med 6 projektører er i hvert fald lovlige i Sverige og jeg har hørt at det skulle være det eneste land i Europa, hvor det er tilfældet. Mit firma sælger dem både med 4 og 6 lamper.

Besvaret

Corrado-Steen, Håber først at du bærer over med min fortolkning af din "id" - kunne ikke lade være. Positivt at du åbenbart ved noget om de svenske regler ... Kunne du henvise til noget konkret tekst om emnet? Jeg fungerer bedst, når jeg ved, hvorfor jeg må noget ... Har du nogle synspunkter om lysramper med mange små lygter i forhold til 2 eller 3 "rigtige" lygter? Helst uden salgs-snak om de lygter, som dit firma åbenbart handler med ... Fabia-Kim

Besvaret

Fabia-Kim Jeg har ikke selv set noget på skrift, men jeg formoder at min direktør har, så jeg skal gerne spørge. Jeg tror det er smag og behag hvad man vælger. Mange vælger vist ramperne pga udseendet, da det er et rimeligt sejt look med sådan en 6-pack på en XC70. I sidste ende handler det vel om total-watt.

Besvaret

Steen, Jeg ville virkelig sætte pris på en konkret tekst, der oplyser hvad der er tilladt i SE. Måske også oplysninger om, hvad det er for noget "lys" jeres firma handler med ... Der kunne være forretninger i luften ... Fabia-Kim - der måske snart ser lyset ...

Besvaret

Hej Kim H & andre Så har jeg fået fremskaffet noget konkret på skrift....jeg fandt nemlig heller ikke noget på nettet, så spørgsmålet røg lige afsted i en mail til VV. Der er så netop indløbet svar derpå : ________________________________________________ Hej Anders. När det gäller extra belysning så har Sverige gjort ett nationellt undantag I VVFS 2004:104 som utkom från trycket den 31 augusti 2004 gentemot grundföreskriften VVFS 3003.22 (länken http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm) enligt texten nedan. 21 kap. Belysning m.m. Belysningsinstallation Övergripande krav 1 § Bil och släpfordon som dras av bil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande installation av belysning och reflexer 1. uppfylla kraven i direktiv 76/756/EEG (se 2 kap. 22 §) med strålkastare, lyktor och reflexer som är typgodkända enligt ECE-reglemente eller EG-direktiv, eller 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 48 (se 3 kap. 1 §). Trots vad som sägs i första stycket behöver fordonet inte uppfylla följande krav i ECE-reglemente 48 och bilaga 2 till direktiv 76/756/EEG. 1. 6.1.2 såvitt avser begränsningen till högst fyra helljusstrålkastare. 2. 6.1.9 (den högsta samlade ljusstyrkan). 3. 6.10.2 såvitt avser begränsningen till högst två bakre positionslyktor. Antalet lyktor skall dock vara jämnt. I fråga om belysning m.m. som inte regleras i första stycket 1 eller 2 gäller kraven i 4 – 169 §§. I klartext betyder det att Svenskregistrerade fordon även fortsättningsvis kan ha fler fjärrstrålkastare än två (Givetvis endast på helljus!) och att man kan ha starkare glödlampor i dessa. Faran med att ha för starka extraljus är dock att när man går ned till halvljus (Endast tillåtet med två halvljusstrålkastare och dryga halva effekten mot eventuella 100W fjärrljusstrålkastarna) så tar det ett tag för ögat att anpassa sig till det minskade ljuset och under den stunden är man ingen bra trafikant. Så de rekommenderas 55W i extraljusen (samtidigt håller reflektorerna). Hoppas därmed att Ni har fått ett uttömmande svar på Er fråga. Med vänlig hälsning Stefan Tygesson Fordonsingenjör avdelning Samhälle Vägverket Region Skåne ________________________________________________ Selv har jeg netop (i går) handlet et par diskrete ekstra lamper, som jeg så lige skal have monteret :o) Hilsen Anders

Besvaret

Sniger, Respekt for en god afklaring på mit spørgsmål. Så står det bare tilbage at bestemme antallet af lygter - og om glasset skal være klart eller blåt.

Besvaret

:o)))) ....jeg havde nu også selv spekuleret lidt over de gældende regler forinden....rart at finde noget konkret på det! Du kan vel kaste en terning, Kim?? (jeg fik forresten en 2'er...haha)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...