Jump to content

Bostadsrättsbureaukrati?

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg er i færd med at købe en bostadsrätt på Slussen i Malmö. Lånet er taget, papirerne er underskrevet, første del af pengene er betalt. Og så er tingene gået i stå. Jeg må ikke få mine nøgler og jeg kan ikke få nogen dato for indflytning eller 100% svar på om jeg overhovedet må flytte ind. Jeg skal meldes ind i boligforeningen og det tager åbenbart lang tid og i den tid kan jeg bare sidde og vente. Er det normalt?

Besvaret

Hej Jeg er i færd med at købe en bostadsrätt på Slussen i Malmö. Lånet er taget, papirerne er underskrevet, første del af pengene er betalt. Og så er tingene gået i stå. Jeg må ikke få mine nøgler og jeg kan ikke få nogen dato for indflytning eller 100% svar på om jeg overhovedet må flytte ind. Jeg skal meldes ind i boligforeningen og det tager åbenbart lang tid og i den tid kan jeg bare sidde og vente. Er det normalt?

Besvaret

Jeg tror at det er normalt at bostadsrätts-foreningerne er hårde at danse med.Jeg skulle også godkendes, men det tog dog ikke særlig lang tid.Jeg havde også betalt lejligheden men vidste ikke om jeg var købt eller solgt.

• 2 years later...
Guest carspar
Besvaret

Jeg forstår jeres fustrationer. Men som reglerne er, så skal i først undersøges: det vil sige at Administrationskontoret (HSB eller ligenende) tjekker om i kan blive medlem hos dem (HSB eller ligenene), derefter undersøger de, for bestyrelsen om der er sammenhæng mellen jeres indtægter og udgifter, lønsedler, årsopgørelse osv. Det er normalt let her at blive godkendt. De undersøger om i har, ikke betalt gæld, i Sverige, det foregår via UC (Upplysningscentralen) og det er en offentlig myndighed i Sverige, men sammenlign dem med Ribers Kredit, men gæld i Sverige har i jo ikke, da i først skal flytte herover. Når de så er klar sender de indstillingen til Bestyrelsen af den Bostadsrätteforening I skal bor i, og de skal så tage det op på først kommende bestyrelsesmøde. De har normalt bestyrelsesmøde 1 gang om måneden, dette kan dog afvige lidt i den enkelte bostadsrätteforeninger. Det er kun bestyrelsen her der tager den endelige beslutning, men tiden fra at Administrationen tjekker, UC kommer med oplysninger og til at bestyrelsen godkender tager tid. Når de tjekker så er det fordi de her i Sverige er hunderæd for dårlige betalere, nærmest neurotiske!. PS.: Jeg sidder selv som næstformand i en sådan bestyrelse, deraf min viden. Men hav lidt tålmmodighed, og tålmodighed kræves for at bo i Sverige, men jeg synes at det lønner sig. Svenskerne har ingen kultur som i Danmark hvor ingen vil finde sig i smøl, de affinder sig meget mere med tingenens tilstand, siger javel og afventer. Det tager lidt tid at lære. Men intet nyt er godt nyt. Hav en god dag.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...