Guest Trine Skrevet December 17, 2004 Rapporter Skrevet December 17, 2004 Hej Er der nogen der kender til reglerne for udførsel af fyrværkeri til Danmark? Set i lyset af katastrofen i Kolding har jeg fået utallige spørgsmål fra mine kolleger omkring fyrværkeri i Malmø... 1) er der et godt udvalg 2) priser 3) hvordan er reglerne hvis tullen skulle banke på bilruden. Vi taler udelukkende om lovligt fyrværkeri ikke de der kreative hjemmeløsninger. Jeg har ikke tænkt mig at starte et parallelimportfirma blot ville jeg være flink måske at hente noget med på arbejde.. Jeg har set der ligger en fin butik i Limhamn overfor Shell. Er der nogen der kender den?
Guest Trine Besvaret December 17, 2004 Rapporter Besvaret December 17, 2004 Hej Er der nogen der kender til reglerne for udførsel af fyrværkeri til Danmark? Set i lyset af katastrofen i Kolding har jeg fået utallige spørgsmål fra mine kolleger omkring fyrværkeri i Malmø... 1) er der et godt udvalg 2) priser 3) hvordan er reglerne hvis tullen skulle banke på bilruden. Vi taler udelukkende om lovligt fyrværkeri ikke de der kreative hjemmeløsninger. Jeg har ikke tænkt mig at starte et parallelimportfirma blot ville jeg være flink måske at hente noget med på arbejde.. Jeg har set der ligger en fin butik i Limhamn overfor Shell. Er der nogen der kender den?
Guest tommy Besvaret December 18, 2004 Rapporter Besvaret December 18, 2004 Kender ik lige regleren, men der er da aldrig tolder fra sverige til dk ?? Kan man købe ting her i sverige som ikke er lovligt i dk ??
Guest stokholm Besvaret December 18, 2004 Rapporter Besvaret December 18, 2004 Tror nok at deres store 60mm bomber er ulovlige i DK.
Guest Trine Besvaret December 18, 2004 Rapporter Besvaret December 18, 2004 Ja Tommy overraskende nok kan det faktisk lade sig gøre;-) Red Bull og snus;-) Men det da rigtig de står den anden vej...det havde jeg ikke lige overvejet...
Guest tommy Besvaret December 18, 2004 Rapporter Besvaret December 18, 2004 Hehe ja Men er der noget og spare ? har ikke lige set priser på krudt her i sverige, men skulle måske overveje det hvis man kan spare lidt jo..
Guest thomas Besvaret December 18, 2004 Rapporter Besvaret December 18, 2004 Jeg har været lidt rundt og kigge på priser sidste år på begge sider af sundet. Fyrværkeri ER farligt, uanset om det er købt i Danmark, eller Sverige. Forbrugeren vil jo som her konstant have det BILLIGT, og det får man så også, med det resultat at noget af det blæser af på uhensigtsmæssig måde. Hysteri oven på Koldingulykken er for dumt. Der sker uheld hver dag på vejene, det får vel ikke folk til at droppe bilen? Oprindelsen er stortset den samme = Kina. Kina=Billigt, og det er vel det vi vil have. Kender flere der har importeret derfra til containersalg, det stammer fra samme store fabrikker i Kina. eks.: www.simbafireworks.com Prismæssigt, så tag og kig på de kataloger der kommer mellem Jul og nytår, og sammenlig med priserne i Jem&Fix, Silvan eller andre byggemarkeder i Danmark.(Kig på Nettet) Tror at Jem&Fix har bedst value for money m.h.t Fyrværkeri. Danmark: Var forrige år forbi www.fyrimport.dk på vej til nytårsfest i Nordjylland, men endte hos Jem&Fix da det var stortset samme type fyrværkeri, og Jem&Fix var biligere. Nede hos www.fyrimport.dk blev der altså tjent fornuftigt på det, det kunne man se med det samme. Skåne: Har allerede fået de første kataloger ind ad døren, og det så ikke billigt ud, men samtidigt så kvaliteten heller ikke ud som om den fulgte prisen. Tror dog at jeg skal prøve en af deres specielle batterier i en stor trækasse. Lige uden for Malmø, den vej man kører ud til IKEA, og så lidt længere, der ligger der et udsalg på en gård. De er ikke just langt nede i pris. Generelt er det som om at efter år 2000 hysteriet, er alle i Danmark begyndt at sælge fyrværkeri, og derfor trykkes prisen utroligt meget. Især containersalget og byggemarkederne leverer det samme, som der blev solgt til afskyelige avancer i farvehandlerne før i tiden. En "kl.24" raket midt i 90èrne kostede 350-400kr i en farvehandel. Nu købes den til 100... for en pakke med 6 stk.
Guest dansken Besvaret December 19, 2004 Rapporter Besvaret December 19, 2004 Thomas O: ja, men det var inden kolding ulykken. Fyrværkeri markedet i DK, ser meget anderledes ud i år. Mange af de steder, der plejer at sælge fyrværkeri må ikke sælge det i år. Det får helt sikkert også en effekt på prisen.
Guest hans Besvaret December 19, 2004 Rapporter Besvaret December 19, 2004 Tommy_h, op til nytår kan du faktisk godt møde danske toldere ved broen - det gjorde jeg i hvert fald sidste år. HH
Guest Trine Besvaret December 19, 2004 Rapporter Besvaret December 19, 2004 Hans H, men er svaret så at man ikke må have krudt med over broen? Hvis vi nu antager det ikke er til videresalg, ikke er de omtalte ulovlige 60mm (???) bomber samt at det udføres i mindre mængder til privatbrug.. Mit spm gik ikke på hvorvidt det var billigere end i Danmark blot om udvalget var interessant og om man lovligt kan udføre fyrværkeri til Danmark... Medierne giver det indtryk at der venter kaotiske tilstande i år eftersom forhandlernettet er skåret så kraftigt ned samt at den enkelte forhandler ikke må opbevare særligt store mængder fyrværkeri af gangen.
Guest hans Besvaret December 19, 2004 Rapporter Besvaret December 19, 2004 Moerke, mit umiddelbare gæt er, at så længe der er tale om fyrværkeri, der er lovligt i DK - og når der endda er tale om en begrænset mængde til ejet forbrug - vil der ikke være problemer i at tage det med over broen. Men jeg ikke er en ekspert på området og ville derfor spørge det danske toldvæsen, hvis jeg var dig. Du må meget gerne skrive, hvad du finder ud af, så vi andre også kan blive lidt klogere på dette område. HH
Guest lene, Besvaret December 20, 2004 Rapporter Besvaret December 20, 2004 Glem det. Det er ikke tilladt at tage fyrværkeri med over broen. Heller ikke selvom det er ganske almindeligt fyrværkeri til eget forbrug. Har lige talt med Tårnby Politi. Fyrværkeri til brug i DK skal være BRS-mærket (=godkendt af beredskabsstyrelsen) og det er det af gode grunde ikke, når det er købt i Sverige. Det har forresten også altit været forbudt at købe fyrværkeri i Tyskland. Derfor er der også ALTID razzia ved den dansk/tyske grænse mellem jul og nytår. Så tager man fyrværkeri med fra Sverige, betragtes det som smugleri. Men det er altså også alt for dyrt at købe det i Sverige. Så det er bare om at stå tidligt op, når de begynder at sælge fyrværkeri i de danske butikker (Bauhaus starter 27.12) Ha' en go' dag.
Guest Trine Besvaret December 20, 2004 Rapporter Besvaret December 20, 2004 Tak Lene Det var da en oplysning man kan forholde sig til, den vil jeg give videre til mine kolleger. Så må DE stille sig i kø i de danske butikker, jeg gider ihvertfald ikke.. Men er du så sikker på man må indføre den anden vej?
Guest kim Besvaret December 20, 2004 Rapporter Besvaret December 20, 2004 Hej alle, Jeg ved godt, at jeg svarer på det modsatte af det der spørges om - men jeg gør det alligevel. Jeg har i flere år fejret nytår sammen med svenskere i Sverige. Første år det skulle ske, standsede jeg (ved et besøg i god tid før Nytår) ved den svenske kontrol på broen og spurgte, om jeg måtte tage dansk fyrværkeri med til Sverige - jeg fik et klart nej. Man kan selvfølgelig ikke med sikkerhed udlede, at det samme gælder i modsat retning - men mon ikke der er en vis sandsynlighed for at det er tilfældet. Jeg har nu løst mig eget problem - vil man fejre Nytår med svenskere og have fyrværkeri med, så må man flytte til Sverige. Måske skulle Steen opdatere sit spørgeskema på forsiden med en ny årsag til at flytte ;-)
Guest thomas Besvaret December 20, 2004 Rapporter Besvaret December 20, 2004 Hmm... så har jeg sgu været heldug, jeg har haft et solidt bundt raketter bag i bilen i flere måneder. De blev først hevet ud da jeg solgte bilen :-) Sikke en ballade der kunne have været blevet.....
frujensen Besvaret December 4, 2006 Rapporter Besvaret December 4, 2006 Hvad må man? Hvad er status på dette spørgsmål? I denne gamle tråd står at man ikke må tage fyrværkeri over broen. Er det broen der har forbuddet, eller er det bare forbudt at købe i SE og tage med til DK og vice versa? Det er jo snart tid, og så er det bedre at være forberedt :D FruJensen
Kim H Besvaret December 4, 2006 Rapporter Besvaret December 4, 2006 Man må ikke. Det er ikke broens bestemmelser - men Toldvæsenets.
frujensen Besvaret December 4, 2006 Rapporter Besvaret December 4, 2006 Tak for svar Man må ikke. Det er ikke broens bestemmelser - men Toldvæsenets. Det er da klar tale :th2: mvh FruJensen
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu